Slimme Vraag: waarom is de betonnen vloer bij De Frontier tijdelijk?
Bij appartementencomplex De Frontier is eind 2020 een tijdelijke betonnen vloer aangelegd. Op deze vloer wordt het spoordek gebouwd, dat later op zijn plek onder het spoor wordt gereden. Volgers van onze website vroegen zich af: waarom is hier gekozen voor een tijdelijke vloer? Want die moet er later ook weer uit. Dat kost geld en geeft de nodige overlast.
Aan de zuidzijde van de bestaande ringweg bouwen we een nieuwe ringweg, die verdiept wordt aangelegd. Ook bij De Frontier aan de Verlengde Meeuwerderweg. Hier is inmiddels met damwanden de bouwkuip gemaakt waarin we de verdiepte ligging gaan bouwen. Maar eerst gaan we hier een betonnen spoordek bouwen. Dat spoordek is het deel van de verdiepte ligging waar in de toekomst de treinen overheen rijden. Die kunnen we niet op de plek van het spoor bouwen, want dan zou het treinverkeer langdurig moeten worden stilgelegd. We bouwen het spoordek daarom vlak naast het spoor, in de bouwkuip van de verdiepte ligging. Als het spoordek klaar is, gaan we het op zijn plek onder het spoor rijden.
Tijdelijke werkvloer
Om het spoordek bij De Frontier te kunnen bouwen, hebben we hier een tijdelijke werkvloer gemaakt. Deze tijdelijke werkvloer zit ongeveer halverwege de diepte van de uiteindelijke verdiepte ligging. Het is namelijk niet mogelijk om eerst de bouwkuip op deze plek helemaal uit te graven en dan in de diepe bouwkuip te werken aan het spoordek. Dit is te diep om straks veilig en beheerst het spoordek op zijn plaats te rijden. Voor het inrijden gebruiken we SPMT’s. Dat zijn een soort platte voertuigen waar het dek straks op ligt.
Voorbouwlocatie opruimen
Nadat het spoordek is ingereden, gaan we bij De Frontier de voorbouwlocatie opruimen. Dat betekent ook dat we de tijdelijke werkvloer er weer uithalen. Dit geeft geluidshinder voor de omgeving. Het verwijderen van de werkvloer is nodig om hier verder te kunnen bouwen aan de verdiepte ligging. Na het weghalen van de werkvloer kunnen we bouwkuip verder uitgraven. Ook brengen we ‘stempels’ aan. Dat zijn brede buizen die we tijdelijk haaks tussen de beide damwanden zetten. Dit voorkomt dat de damwanden naar binnen bewegen bij het leeggraven van de bouwkuip. Vervolgens kunnen we definitieve vloer storten en daarna ook de wanden van de verdiepte ligging.
Werkzaamheden
Op dit moment is de wapening en de bekisting voor het spoordek bijna klaar. Op 26 februari gaan we het beton storten.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Komende week gaan we de aansluiting van de Expositielaan op de Leonard Springerlaan herstraten. Daarom sluiten we de afritten van de westelijke ringweg naar de Leonard Springerlaan af.
Van 11 november tot recent hebben we gewerkt aan de definitieve inrichting van het Lübeckpad, het fiets- en voetpad tussen de Osloweg en de Europaweg. Helaas kunnen we door leveringsproblemen de werkzaamheden niet volledig afronden in 2024. Daarom is het pad tijdelijk weer opengesteld. De resterende werkzaamheden zijn opnieuw ingepland voor 2025.
In het weekend van vrijdag 6 december tot maandagochtend 9 december werken we aan beide kanten van de N7 aan de oostzijde van de stad, tussen knooppunt Euvelgunne en Westerbroek. We pakken de laatste restpunten aan en voeren betonreparaties uit.