Slimme vraag: Wat is de doorvaarthoogte van de toekomstige Julianabrug?
Uit de categorie veelgestelde vragen: de Julianabrug. De oude, beweegbare brug wordt vervangen door een hogere, vaste brug. Veel mensen hebben ons de vraag gesteld wat de doorvaarthoogte van deze nieuwe brug wordt. Ook willen veel mensen weten of deze vaste brug een hindernis wordt voor schepen die de stad Groningen in of uit willen.
Het vaarseizoen is weer begonnen. Grote en kleinere bootjes varen richting en vanaf de stad en ook door de diepenring rond het centrum. De Julianabrug ligt over het Noord-Willemskanaal. Scheepvaart vanuit en naar het zuiden maakt van dit kanaal gebruik. Schepen die de stad binnenvaren, passeren achtereenvolgens de Van Ketwich Verschuurbrug, de Van Iddekingebrug, de Julianabrug, de Muntingbrug (fietsbrug), de Parkbrug en drie bruggen bij het spoor. Zo komen ze uit bij de Zuiderhaven. Daar verzamelen de boten uit verschillende richtingen zich. In colonne worden ze dan verder door de stad geleid.
Het Noord-Willemskanaal is geen ‘staandemastroute’. Dat betekent dat het kanaal niet bevaarbaar is voor schepen met een vaste mast. Dit komt onder andere doordat de brug bij de Van Ketwich Verschuurlaan een hefbrug is. Ook de busbaanbrug naast de spoorbrug is een hefbrug.
De Julianabrug wordt een hoge, vaste brug met een doorvaarthoogte van 5,40 meter. Dat is even hoog als de hefbrug bij de Van Ketwich Verschuurlaan. De nieuwe Julianabrug is dus geen extra belemmering voor de schepen die de stad binnenvaren. Kan een schip onder de Van Ketwich Verschuurbrug door, dan kan hij ook door de Julianabrug.

Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op de westelijke ringweg bouwen we een nieuw viaduct over de Leonard Springerlaan (bij MartiniPlaza).Op zaterdag 1 en zondag 2 april gaan we hier de liggers plaatsen. Hiervoor is op zondag 2 april de westelijke ringweg dicht in zuidelijke richting, vanaf de oprit vanuit de Zeeheldenbuurt (oprit 18) tot aan het Vrijheidsplein.
Komend weekend is de A28 voor het derde en laatste weekend op rij dicht. We gaan hier zaterdag onder andere de definitieve nieuwe verkeersborden plaatsen voor het verkeer richting het zuiden. Door een misverstand hebben we per ongeluk Duitstalige borden besteld.
Op het Julianaplein hebben we maandag 27 maart beton gestort voor het eerste dek van de verbindingsboog Hoogezand naar Assen. Dit is ook de eerste verbindingsboog op het nieuwe Julianaplein.