Op dinsdag 11 februari hebben we de vloer van de nieuwe Esperantotunnel gestort. Het betonmengsel dat we hebben gebruikt, bestaat voor een deel uit de restanten van de sloop van het Herewegviaduct.
Duurzaam bouwen
Het gebroken puin van het Herewegviaduct is verwerkt in het nieuwe beton van de vloer. Het toevoegen van 'nieuwe' basisgrondstoffen zoals grind en zand is hiermee sterk afgenomen. Het is een primeur voor Rijkswaterstaat dat vrijgekomen puin (granulaat) voor bijna 100% wordt hergebruikt in een nieuw bouwwerk in hetzelfde project. Het is de ambitie van Rijkswaterstaat om in 2030 het gebruik van basisgrondstoffen met 50% te verminderen. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in circulair bouwen en het verlagen van de CO2-uitstoot.

Hoe zit dat?
Het Herewegviaduct is in de zomer van 2024 gesloopt door Combinatie Herepoort en sloopbedrijf Vlasman. Tijdens de sloop zijn er onderzoeken gedaan naar de materialen die bij de bouw in 1965 gebruikt zijn. Ook is tijdens de sloop het puin van verschillende onderdelen van het viaduct apart opgeslagen. De delen met asbest zijn afgevoerd. Het beste kwaliteit puin is vervolgens kleiner gemaakt, gewassen en gezeefd. In een laboratorium zijn er meerdere proeven gedaan om vast te stellen of het puin ook weer voor 100 jaar toegepast mag worden in de vloer van de Esperantotunnel.

Planning
Dinsdag 11 februari werd circa 300 m3 van dit circulaire betonmengsel gestort in de oostelijke vloer van de Esperantotunnel. Komende maanden werken we verder aan de afbouw van de tunnel en de aansluitingen van de wegen. Eind april is het dan mogelijk om over het “Herewegviaduct” te fietsen of te wandelen.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Vrijdag 28 maart aan het eind van de middag gaat het fietspad langs het Noord-Willemskanaal deels weer open. Het gaat om het stuk tussen de Muntingbrug en de fietsoversteek.

In de nacht van maandag 31 maart op dinsdag 1 april gaan we nieuwe lussen in het asfalt aanbrengen bij Hoogkerk. Hiervoor moeten we gleuven in het asfalt slijpen. Deze geluiden kunnen in de omgeving te horen zijn. De werkzaamheden duren twee uur.
Het wegdek van de Waterloolaan tussen de Hereweg en de Verlengde Oosterweg heeft op een aantal plekken last van spoorvorming. Op dit deel van de Waterloolaan doen we de bestrating opnieuw. De straat is hiervoor dicht van 31 maart tot en met 11 april.