Komende dagen geluidsoverlast bij Vrijheidsplein en Julianaplein vanwege slijpen detectielussen
Komende nacht, woensdag overdag en zaterdag overdag gaan we bij het Vrijheidsplein en het Julianaplein detectielussen in het asfalt slijpen. Deze werkzaamheden kunnen ernstige geluidshinder geven in de omgeving. De detectielussen maken deel uit van een verkeersveiligheidssysteem op de zuidelijke ringweg. De planning van deze werkzaamheden is aangepast.
De detectielussen bestaan uit meerdere kabels die in het wegdek worden aangebracht. Al deze kabels worden verbonden met meetpunten. Deze meetpunten meten hoeveel verkeer er voorbij komt en met welke snelheid. Deze gegevens worden onder andere gebruikt voor de matrixborden boven de weg. Als het verkeer langzamer rijdt of tot stilstand komt, springen de matrixborden aan om het aanrijdende verkeer te waarschuwen voor een file. Ze kunnen dan bijvoorbeeld een maximumsnelheid van 50 km/uur aangeven en gele knipperlichten aanzetten.
Geluidsoverlast
Voor het aanbrengen van de detectielussen moeten sleuven in het asfalt worden gefreesd. Dit kan ernstige geluidsoverlast geven. Dat geldt vooral voor de werkzaamheden in de avonduren en de vroege nacht. De werkzaamheden moeten soms in de nacht worden uitgevoerd omdat de weg verder helemaal vrij moet zijn. Overdag zijn er allerlei andere werkzaamheden.
Op de kaart hieronder is te zien op welke locaties we de komende week en daarna detectielussen aanbrengen.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Van 11 november tot recent hebben we gewerkt aan de definitieve inrichting van het Lübeckpad, het fiets- en voetpad tussen de Osloweg en de Europaweg. Helaas kunnen we door leveringsproblemen de werkzaamheden niet volledig afronden in 2024. Daarom is het pad tijdelijk weer opengesteld. De resterende werkzaamheden zijn opnieuw ingepland voor 2025.
In het weekend van vrijdag 6 december tot maandagochtend 9 december werken we aan beide kanten van de N7 aan de oostzijde van de stad, tussen knooppunt Euvelgunne en Westerbroek. We pakken de laatste restpunten aan en voeren betonreparaties uit.
Na de aanleg van de zuidelijke ringweg eind jaren ’60 raakte de H.L. Wichersstraat geïsoleerd van de rest van de wijk de Oosterpoort. De 400 bewoners van deze straat dienden een verzoekschrift bij het college van B&W in voor een onderdoorgang in het Meeuwerderbaanviaduct.