Onderdoorgang bij Gyas twee maanden dicht voor werkzaamheden nieuwe Julianabrug
Komende week starten we met verschillende werkzaamheden voor de nieuwe Julianabrug. Daarom zijn de onderdoorgang bij Gyas en het fietspad tot aan de Van Iddekingeweg dicht van 18 maart tot 13 mei.
Op 25 maart beginnen we met het verwijderen van de dekken van de tijdelijke Julianabrug (de oranje brug) en het verwijderen van de buispalen. Dit moeten we deels in de nachten doen. Omwonenden moeten rekening houden met geluidsoverlast. Daarna kunnen we de laatste liggers van de nieuwe Julianabrug aanbrengen.
Aan de kant van de Brailleweg beginnen we met de sloop van de huidige kade van het Noord-Willemskanaal. Dit kan overlast geven op het gebied van stof. Daarna bouwen we de kade opnieuw op en maken het remmingwerk af (het hekwerk in het water dat de brug beschermt tegen aanvaring). Tussen 2 april en 10 april trillen we ongeveer 35 damwanden in langs de kade. In dezelfde periode trillen we nog zes buispalen voor het nieuwe remmingwerk in.
Verder starten we aan de zijkanten van de nieuwe Julianabrug met de opbouw van gewapende grond. Dat is een constructie met verstevigde grond. Deze werkzaamheden kunnen trillingen geven in de directe omgeving.
Fietsers
Vanaf 18 maart tot 13 mei is aan de westzijde van het kanaal de onderdoorgang bij Gyas dicht, evenals het fietspad langs het kanaal. Fietsers en voetgangers worden deze periode omgeleid via de Muntinglaan, de Paterswoldseweg en het Overwinningsplein. Ze kunnen ook de Muntingbrug over en aan de andere kant van het water verder.

Roeivereniging Gyas en de scholen in de buurt blijven bereikbaar voor fietsers.

Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Vanaf vrijdag 14 februari tot en met maandag 17 maart is het fietspad langs de Máximaweg tussen de Maaslaan en de Hereweg, het Maaspad, dicht. In deze periode gaan we bezig met werkzaamheden aan de Dinkelvijver. Daarbij moet het werkverkeer gebruikmaken van het fietspad.
‘Het belangrijkste uitgangspunt bij de werkzaamheden in het Sterrebos is dat we de bomen hoe dan ook beschermen. Als het moet, laten we hiervoor het ontwerp aanpassen.’ Dat zegt Jan Rolf ten Hove van de gemeente Groningen.
Op dinsdag 11 februari hebben we de vloer van de nieuwe Esperantotunnel gestort. Het betonmengsel dat we hebben gebruikt, bestaat voor een deel uit de restanten van de sloop van het Herewegviaduct. Dit is een primeur in Nederland.