Van 2 tot 10 april geluidsoverlast bij Noord-Willemskanaal door intrillen damwanden en buispalen
Bij het Noord-Willemskanaal bouwen we aan de nieuwe Julianabrug. De komende twee weken gaan we hier werkzaamheden uitvoeren die overlast met zich mee kunnen brengen. Voor het opnieuw opbouwen van de kade trillen we tussen 2 april en 10 april ongeveer 35 damwanden in. In dezelfde periode trillen we nog 6 buispalen in voor het nieuwe remmingwerk in het water.
Afgelopen week zijn we begonnen met het afbreken van de tijdelijke Julianabrug (de oranje retrobrug). Als de tijdelijke brug helemaal verdwenen is, kunnen we hier verder met het afbouwen van de definitieve brug. Op dinsdag 2 april beginnen we met het intrillen van damwanden aan de westzijde. Daarna trillen we de buispalen in voor het remmingwerk. Dat zijn de houten hekwerken in het water die aanvaring van de brug moeten voorkomen. Tot slot trillen we de damwanden aan de oostzijde van het kanaal in.

Overlast
Het intrillen van damwandplanken en buispalen geeft geluidsoverlast en trillingen in de directe omgeving. Een damwandplank is een stalen plank die verticaal de grond in gaat. Meerdere damwandplanken naast elkaar maken een stevige wand. Vanwege de geluidsoverlast voeren we deze werkzaamheden alleen overdag uit.
Webcam
De werkzaamheden aan de nieuwe Julianabrug zijn te volgen via onze webcam.
Nieuwe Julianabrug
De nieuwe Julianabrug wordt eind april in gebruik genomen. Het is een vaste brug, wat betekent dat hij niet open en dicht kan. De oude brug was veel lager en moest open om grotere schepen door te laten. Door het openen van de brug ontstonden er soms lange wachtrijen op de weg. Dat is met de vaste brug verleden tijd. De brug heeft dezelfde doorvaarthoogte als andere bruggen op de scheepvaartroute.

Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Gistermiddag zijn de Esperantotunnel en het Zuiderplantsoen open gegaan. Veel nieuwsgierigen hebben al een kijkje genomen.
Losse steentjes op het fietspad, veel mensen zijn er niet dol op. We krijgen er de nodige vragen en klachten over. Toch zijn ze hard nodig, om de levensduur van het fietspad te verlengen.
Nu het einde van het project Aanpak Ring Zuid nadert, gaan ook de webcams die de werkzaamheden in beeld brachten, uit de lucht. Vandaag zijn de drie livestreams Julianaplein, Oostelijke in- en uitgang verdiepte ligging en Europaweg uitgeschakeld.