Het Hoornsediep (oostzijde) is weer open voor verkeer. De straat is opnieuw ingericht vanaf de fietstunnel (Amaliatunnel) tot aan de Parkweg. De afgelopen vier maanden zijn we hiermee bezig geweest.
Eind augustus begonnen we hier met het weghalen van het oude asfalt. Daarna is de hemelwaterafvoer vervangen en een deel van de riolering. Verder is de grond verstevigd en we hebben boomgroeivakken aangebracht. Ter hoogte van de Rivierenhof, in de berm naast het Emmaviaduct, is de ondergrond aangebracht (‘voorbelasting’) voor de nieuwe weg.
Veranderde situatie
Het Hoornsediep bestond uit een smalle eenrichtingsweg voor autoverkeer en een vrijliggend fietspad. Over deze eenrichtingsweg reed het verkeer dat afkomstig was van de afrit van de Brailleweg. Die afrit is nu dicht. Het verkeer vanaf de afrit kan straks bij de Rivierenhof de wijk in. Dat betekent dat het zuidelijke deel van het Hoornsediep (vanaf Maaslaan tot aan de Rivierenhof) straks niet meer direct is aangesloten op de afrit. Het wordt een woonstraat voor verkeer in twee richtingen, voor zowel auto’s als fietsers. Auto’s mogen maximaal 30 km/uur. Langs de weg liggen parkeerplaatsen.
Op de impressie hieronder is te zien hoe het er in de eindsituatie uit gaat zien.
Het noordelijke stuk, vanaf Rivierenhof tot aan de Parkweg, is straks weer een fietspad met daarnaast de afrit. Het fietspad is nu klaar, de afrit dus nog niet.
2023
In het begin van het nieuwe jaar gaan we beginnen met het herinrichten van het andere stuk van het Hoornsediep-oostzijde, namelijk vanaf de fietstunnel tot aan de Maaslaan.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Van 11 november tot recent hebben we gewerkt aan de definitieve inrichting van het Lübeckpad, het fiets- en voetpad tussen de Osloweg en de Europaweg. Helaas kunnen we door leveringsproblemen de werkzaamheden niet volledig afronden in 2024. Daarom is het pad tijdelijk weer opengesteld. De resterende werkzaamheden zijn opnieuw ingepland voor 2025.
In het weekend van vrijdag 6 december tot maandagochtend 9 december werken we aan beide kanten van de N7 aan de oostzijde van de stad, tussen knooppunt Euvelgunne en Westerbroek. We pakken de laatste restpunten aan en voeren betonreparaties uit.
Na de aanleg van de zuidelijke ringweg eind jaren ’60 raakte de H.L. Wichersstraat geïsoleerd van de rest van de wijk de Oosterpoort. De 400 bewoners van deze straat dienden een verzoekschrift bij het college van B&W in voor een onderdoorgang in het Meeuwerderbaanviaduct.