De sloop van de oude Julianabrug schiet al flink op. In december beginnen we met het lage gedeelte van de brug: de basculekelder. Omwonenden ervaren trillingen van het sloopwerk, maar deze leveren waarschijnlijk geen schade op.
De oude Julianabrug bestaat niet alleen uit het stuk wegdek dat omhoog werd gezet om de scheepvaart door te laten. Aan beide zijden van het brugdek zit een stevige betonnen basis. Aan de westzijde van de brug ligt een betonnen basculekelder, waarin het contragewicht is weggewerkt. De brug en alle toebehoren zijn gebouwd in de jaren zestig.
Bij het slopen van de oude Julianabrug maken we gebruik van machines die aan het beton ‘knabbelen’. Door te hakken, te steken en te trillen, breken we het beton stukje voor stukje af. Sommige omwonenden ervaren hier nu al trillingen van. We verwachten dat bij het afbreken van de basculekelder de trillingen gaan toenemen. Dat betekent bijvoorbeeld dat de kopjes in de kast gaan rinkelen. Voor deze werkzaamheden leggen we een speciale bouwkuip aan.
De trillingen zijn niet erg hevig, maar door de relatief slappe ondergrond bij het Julianaplein dragen ze wel erg ver. Ze kunnen tot in een straal van 300 meter te voelen zijn. Naar verwachting veroorzaken de trillingen geen schade aan de huizen. We berekenen van tevoren hoeveel trillingen we veroorzaken en we meten dit regelmatig. De trillingen blijven ruim onder de norm. Wie wel denkt schade te hebben, kan dit bij ons melden. Wij schakelen dan een onafhankelijke expert in.
De sloopwerkzaamheden zijn te volgen via onze webcam.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Van 11 november tot recent hebben we gewerkt aan de definitieve inrichting van het Lübeckpad, het fiets- en voetpad tussen de Osloweg en de Europaweg. Helaas kunnen we door leveringsproblemen de werkzaamheden niet volledig afronden in 2024. Daarom is het pad tijdelijk weer opengesteld. De resterende werkzaamheden zijn opnieuw ingepland voor 2025.
In het weekend van vrijdag 6 december tot maandagochtend 9 december werken we aan beide kanten van de N7 aan de oostzijde van de stad, tussen knooppunt Euvelgunne en Westerbroek. We pakken de laatste restpunten aan en voeren betonreparaties uit.
Na de aanleg van de zuidelijke ringweg eind jaren ’60 raakte de H.L. Wichersstraat geïsoleerd van de rest van de wijk de Oosterpoort. De 400 bewoners van deze straat dienden een verzoekschrift bij het college van B&W in voor een onderdoorgang in het Meeuwerderbaanviaduct.