De provincie Groningen heeft in juli 2021 opdracht gegeven om onafhankelijk onderzoek te doen naar de oorzaken van de kostenoverschrijdingen van het project Aanpak Ring Zuid. Hiervoor is destijds een commissie samengesteld onder leiding van Johan Remkes. Op vrijdag 24 juni is het eindrapport ‘Met de Wijsheid van nu’ door Johan Remkes aangeboden aan commissaris van de Koning René Paas.
De provincie geeft de volgende reactie op het rapport: “We zijn blij dat de commissie Remkes constateert dat we trots kunnen zijn op het project Aanpak Ring Zuid. Wij beschouwen dat als een blijk van waardering voor het harde werken door alle betrokkenen van de bouwplaats tot aan de bestuurstafel. Met de aanbevelingen en conclusies in zowel het rapport 'Met de Wijsheid van nu’ als in het rapport Hertogh kunnen we leren van het verleden en lessen trekken voor de toekomst.”
Vervolg
De aanbevelingen en conclusies in het rapport zijn voor de provincie aanleiding om opnieuw met Rijkswaterstaat en het ministerie van IenW in gesprek te gaan over de rollen, samenwerking, verantwoordelijkheden en risico’s binnen het project Aanpak Ring Zuid. Daarbij neemt de provincie Groningen de aanbevelingen en lessen uit het rapport Remkes ook mee in volgende complexe en grote infraprojecten binnen de provincie.
In het eindrapport 'Met de wijsheid van nu' (pdf) (pdf, 6.8 MB) zijn ook de bestuurlijke reacties opgenomen van de provincie Groningen en het ministerie van IenW/Rijkswaterstaat.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:

Voordat de werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid begonnen, heeft fotograaf Jeroen van Kooten foto’s gemaakt van de oude situatie. Nu de bouwwerkzaamheden afgerond zijn, is Jeroen langs dezelfde plekken gegaan om deze foto’s nogmaals te maken. Vandaag kijken we naar de Vondellaan.

Voordat de werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid begonnen, heeft fotograaf Jeroen van Kooten foto’s gemaakt van de oude situatie. Nu de bouwwerkzaamheden afgerond zijn, is Jeroen langs dezelfde plekken gegaan om deze foto’s nogmaals te maken.
ProRail gaat aan de slag bij het spoor ter hoogte van de Esperantotunnel. In november vorig jaar was bij de bouw van de tunnel het spoor verzakt en daarna tijdelijk weer opgebouwd. Nu wordt het spoor hier opnieuw afgegraven en definitief opgebouwd.