Voegloze overgang vermindert onderhoud en geluidsoverlast viaducten

John22 maart 2022


Combinatie Herepoort maakt bij het bouwen van nieuwe viaducten gebruik van een bijzonder soort voegconstructie om het verkeersgeluid en het onderhoud te beperken.

Deze zogenaamde Ooms-voeg wordt toegepast op integraalviaducten. Dit zijn viaducten waarbij het dek met een constructie is verbonden aan het landhoofd (de vaste weg). Bij een traditioneel viaduct ligt het dek los in de constructie. Dit is nodig in verband met de werking van het viaduct. Bij koud weer krimpt het viaduct, bij warm weer zet het uit. Zou het wegdek vast liggen, dan ontstaan er scheuren. Een integraalviaduct kent deze werking ook, maar vanwege de constructieve verbinding alleen bij de overgang van het dek naar de weg op zand. Hier worden speciale asfaltmengsels toegepast die enigszins elastisch zijn. Deze constructie vangt de natuurlijke werking van het viaduct op zonder dat er scheuren ontstaan.

20220322 detail bouwtekening voegloze overgang 13.34.14
Detail van een bouwtekening. De verticale lijn in het grijze vak is de overgang van dek naar landhoofd. Hier komen verschillende lagen overheen zodat er geen voeg meer merkbaar is.

Groot voordeel van deze oplossing is dat het viaduct veel minder verkeersgeluid geeft. Bij een traditioneel viaduct kan er een rammelend geluid hoorbaar zijn, elke keer als er een auto overheen rijdt. Dat komt door de ruimte in de voeg, tussen het dek en de vaste weg. Bij een integraalviaduct met Ooms-voegen is deze ruimte er niet. Het ontbreken van deze ruimte geeft bovendien strooizout geen kans om het viaduct aan te tasten. Ook is het hierdoor makkelijker de deklaag van het viaduct te vervangen zonder dat er een voeg wordt aangetast. Dit vermindert het onderhoud aan het viaduct.

De voegconstructie wordt in ons project toegepast bij de volgende viaducten:

  • Stadspark-Concourslaan
  • Paterswoldseweg
  • Julianaplein: de brug in de N7 over het Noord-Willemskanaal
  • Brailleweg
  • Europaweg

Het gaat hierbij steeds om nieuwbouw van relatief korte viaducten. Bij bestaande en lange viaducten is deze oplossing minder goed mogelijk.






Lees ook: