Combinatie Herepoort maakt bij het bouwen van nieuwe viaducten gebruik van een bijzonder soort voegconstructie om het verkeersgeluid en het onderhoud te beperken.
Deze zogenaamde Ooms-voeg wordt toegepast op integraalviaducten. Dit zijn viaducten waarbij het dek met een constructie is verbonden aan het landhoofd (de vaste weg). Bij een traditioneel viaduct ligt het dek los in de constructie. Dit is nodig in verband met de werking van het viaduct. Bij koud weer krimpt het viaduct, bij warm weer zet het uit. Zou het wegdek vast liggen, dan ontstaan er scheuren. Een integraalviaduct kent deze werking ook, maar vanwege de constructieve verbinding alleen bij de overgang van het dek naar de weg op zand. Hier worden speciale asfaltmengsels toegepast die enigszins elastisch zijn. Deze constructie vangt de natuurlijke werking van het viaduct op zonder dat er scheuren ontstaan.
Groot voordeel van deze oplossing is dat het viaduct veel minder verkeersgeluid geeft. Bij een traditioneel viaduct kan er een rammelend geluid hoorbaar zijn, elke keer als er een auto overheen rijdt. Dat komt door de ruimte in de voeg, tussen het dek en de vaste weg. Bij een integraalviaduct met Ooms-voegen is deze ruimte er niet. Het ontbreken van deze ruimte geeft bovendien strooizout geen kans om het viaduct aan te tasten. Ook is het hierdoor makkelijker de deklaag van het viaduct te vervangen zonder dat er een voeg wordt aangetast. Dit vermindert het onderhoud aan het viaduct.
De voegconstructie wordt in ons project toegepast bij de volgende viaducten:
- Stadspark-Concourslaan
- Paterswoldseweg
- Julianaplein: de brug in de N7 over het Noord-Willemskanaal
- Brailleweg
- Europaweg
Het gaat hierbij steeds om nieuwbouw van relatief korte viaducten. Bij bestaande en lange viaducten is deze oplossing minder goed mogelijk.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
In Operatie Ring Zuid verbinden we de nieuwe delen van de zuidelijke ringweg met elkaar. Dat heeft ook gevolgen voor het fietsverkeer. Op sommige plekken ontstaan nieuwe routes, op andere plekken gaan routes (tijdelijk) dicht. Wat verandert er voor de fietsers de komende week? Een overzicht.
Zaterdag begint fase 3 van Operatie Ring Zuid en dat betekent ook het begin van de sloop van de huidige zuidelijke ringweg. Het gaat om het gedeelte tussen het Julianaplein en het Europaplein. Het slopen van de ringweg gaat veel overlast geven voor de direct omwonenden.
Groningen Bereikbaar en Aanpak Ring Zuid brengen elke week een voortgangsbericht uit over Operatie Ring Zuid. Vandaag nummer 5. In deze update informeren we over de periode 18 tot en met 24 april.