Combinatie Herepoort maakt bij het bouwen van nieuwe viaducten gebruik van een bijzonder soort voegconstructie om het verkeersgeluid en het onderhoud te beperken.
Deze zogenaamde Ooms-voeg wordt toegepast op integraalviaducten. Dit zijn viaducten waarbij het dek met een constructie is verbonden aan het landhoofd (de vaste weg). Bij een traditioneel viaduct ligt het dek los in de constructie. Dit is nodig in verband met de werking van het viaduct. Bij koud weer krimpt het viaduct, bij warm weer zet het uit. Zou het wegdek vast liggen, dan ontstaan er scheuren. Een integraalviaduct kent deze werking ook, maar vanwege de constructieve verbinding alleen bij de overgang van het dek naar de weg op zand. Hier worden speciale asfaltmengsels toegepast die enigszins elastisch zijn. Deze constructie vangt de natuurlijke werking van het viaduct op zonder dat er scheuren ontstaan.
Groot voordeel van deze oplossing is dat het viaduct veel minder verkeersgeluid geeft. Bij een traditioneel viaduct kan er een rammelend geluid hoorbaar zijn, elke keer als er een auto overheen rijdt. Dat komt door de ruimte in de voeg, tussen het dek en de vaste weg. Bij een integraalviaduct met Ooms-voegen is deze ruimte er niet. Het ontbreken van deze ruimte geeft bovendien strooizout geen kans om het viaduct aan te tasten. Ook is het hierdoor makkelijker de deklaag van het viaduct te vervangen zonder dat er een voeg wordt aangetast. Dit vermindert het onderhoud aan het viaduct.
De voegconstructie wordt in ons project toegepast bij de volgende viaducten:
- Stadspark-Concourslaan
- Paterswoldseweg
- Julianaplein: de brug in de N7 over het Noord-Willemskanaal
- Brailleweg
- Europaweg
Het gaat hierbij steeds om nieuwbouw van relatief korte viaducten. Bij bestaande en lange viaducten is deze oplossing minder goed mogelijk.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
In de weekenden van 25-28 oktober en 15-18 november en in de nachten van 28-31 oktober en 18-21 november voeren we werkzaamheden uit langs de A28 ter hoogte van – en langs oprit 39 Groningen-Zuid. Deze werkzaamheden zijn noodzakelijk voor het plaatsen van groenschermen. Om de veiligheid te waarborgen, worden delen van de A28 in deze periodes tijdelijk afgesloten.
In de nacht van woensdag 23 en de nacht donderdag 24 oktober is de verbindingsboog vanaf de zuidelijke ringweg naar de oostelijke ringweg afgesloten van ’s avonds 20.00 uur tot 06.00 uur in de morgen. Toerit 38 naar de N7 vanaf de Kielerbocht is dan ook afgesloten.
1 september 2024 is de vernieuwde zuidelijke ringweg in gebruik genomen. Ook na de ingebruikname van de ringweg moet er nog veel gebeuren. Er wordt nog hard gewerkt, van deelgebied Oost tot en met deelgebied West. Op de foto's is goed het contrast te zien tussen de ringweg die klaar is en de gebieden erom heen waar nog hard gewerkt wordt.