Op maandag 21 maart beginnen we met het plaatsen van damwandplanken aan de zuidzijde van het Vrijheidsplein, naast het Leonardo Hotel. De damwanden gaan een bouwkuip vormen waarin we de nieuwe, verdiepte aansluiting vanaf het westen (N7/A7) op de westelijke ringweg maken.

In de definitieve situatie gaat de weg vanaf Hoogkerk/Drachten naar de westelijke ringweg ‘onder’ het Vrijheidsplein door. Zie de rode pijl in de afbeelding hierboven.
Eind februari zijn we hier begonnen met het verwijderen van oud asfalt en het opruimen van kabels en leidingen. Deze werkzaamheden zijn nu zo goed als afgerond.
Overlast
Het indrukken en intrillen van de damwanden naast het Leonardo Hotel duurt tot half mei. Deze werkzaamheden vinden overdag plaats. Het intrillen van damwanden geeft geluidsoverlast en hinder door trillingen.
Het verkeer heeft geen hinder van de werkzaamheden. Bij het Vrijheidsplein zijn tijdelijke wegen aangelegd zodat we de ruimte hebben om de nieuwe aansluiting te bouwen.
Werkzaamheden volgen
De werkzaamheden bij het Vrijheidsplein zijn op de voet te volgen via onze webcam.
Ook vanaf het uitkijkpunt aan de Expositielaan zijn de werkzaamheden op het Vrijheidsplein te bekijken.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.