Het plaatsen van het spoordek van de zuidelijke ringweg is de afgelopen week succesvol en volgens planning verlopen. Maandagochtend (17 mei) reed de eerste trein weer over het spoor. Bijna 12.000 belangstellenden hebben de werkzaamheden via de webcam gevolgd.
Het plaatsen van het spoordek was een omvangrijke klus. November vorig jaar startte het voorbouwen van het spoordek naast het spoor, tegen de ringweg aan. Op zaterdagochtend 8 mei werd het treinverkeer tussen stations Groningen (‘Hoofdstation’) en Groningen Europapark voor ruim een week stilgelegd. In die periode is onder andere het spoor weggehaald, een tijdelijke rijbaan voor het spoordek aangelegd, het spoordek ingereden en geplaatst, en daarna het spoor weer opgebouwd.
Vervolg
De werkzaamheden zijn hiermee nog niet afgerond. De Verlengde Lodewijkstraat en de Helperzoom moeten weer gebruiksklaar voor het verkeer worden gemaakt. Daarna kan op deze plek de bouw van de verdiepte ligging weer worden hervat.
Titelfoto: Maandagochtend vroeg reden de eerste treinen over het nieuwe spoordek. Foto: Stefan Verkerk.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Van 11 november tot recent hebben we gewerkt aan de definitieve inrichting van het Lübeckpad, het fiets- en voetpad tussen de Osloweg en de Europaweg. Helaas kunnen we door leveringsproblemen de werkzaamheden niet volledig afronden in 2024. Daarom is het pad tijdelijk weer opengesteld. De resterende werkzaamheden zijn opnieuw ingepland voor 2025.
In het weekend van vrijdag 6 december tot maandagochtend 9 december werken we aan beide kanten van de N7 aan de oostzijde van de stad, tussen knooppunt Euvelgunne en Westerbroek. We pakken de laatste restpunten aan en voeren betonreparaties uit.
Na de aanleg van de zuidelijke ringweg eind jaren ’60 raakte de H.L. Wichersstraat geïsoleerd van de rest van de wijk de Oosterpoort. De 400 bewoners van deze straat dienden een verzoekschrift bij het college van B&W in voor een onderdoorgang in het Meeuwerderbaanviaduct.