Woensdag 26 augustus starten we met het intrillen van damwandplanken bij de afgesloten onderdoorgang van de ringweg bij de Vondellaan. Eerst plaatsen we damwandplanken aan de noordzijde van de onderdoorgang, daarna aan de zuidzijde. Deze werkzaamheden duren naar verwachting tot dinsdag 1 september. De damwanden zijn nodig om de onderdoorgang bij de Vondellaan veilig te kunnen slopen.
Nadat we damwandplanken hebben ingetrild, kan de sloop van de onderdoorgang starten. We slopen de wanden, de vloeren en een deel van de fundering. Zodra de sloopwerkzaamheden zijn afgerond, trillen we de damwanden er weer uit. Als de sloopwerkzaamheden klaar zijn, kunnen we grond aanbrengen (voorbelasting) voor het tijdelijke Julianaplein (deelproject Ombouw Julianaplein).
Hinder voor omwonenden
Het intrillen van de damwandplanken zorgt voor geluid en trillingen in de omgeving. Omwonenden hebben een brief (pdf, 479 kB) gekregen met meer informatie over de werkzaamheden.

Verkeershinder
Eerder deze maand is de onderdoorgang van de ringweg bij de Vondellaan al definitief dicht gegaan voor autoverkeer. Autoverkeer vanuit De Wijert richting de Rivierenbuurt kan nu gebruik maken van de A28-afrit richting centrum (zie afbeelding).
Fietsers konden de onderdoorgang de eerste weken nog passeren, maar nu niet meer. Zij kunnen nu gebruik maken van het vernieuwde fietspad langs de Brailleweg en het Noord-Willemskanaal. Dit is een fietspad voor tweerichtingsverkeer geworden, van de Vondellaan, onder de ringweg door, tot aan de onderdoorgang Brailleweg.

Titelfoto: Jeroen van Kooten.
Vragen of zorgen over deze werkzaamheden? Op donderdag 27 augustus houden we een aanloopuurtje op de hoek Maaslaan-Hoornsediep, van 16.00 tot 17.00 uur. Je bent welkom! We nemen uiteraard de coronamaatregelen in acht.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.