canvas-Ring Groningen (40)

Omwonenden Brailleweg geven ruime voldoende voor communicatie, maar ook verbeterpunten

John9 november 2018Julianaplein


Omwonenden van de Brailleweg geven Aanpak Ring Zuid een 6,7 voor de communicatie rond werkzaamheden. Dat is een van de uitkomsten van het tevredenheidsonderzoek dat we in augustus/september hebben laten uitvoeren door Buro Arjaans. Het onderzoek leert ons hoe we de communicatie met de omwonenden kunnen verbeteren.

“We willen met enige regelmaat onderzoek laten doen naar hoe omwonenden het project, de overlast en de communicatie ervaren”, zegt Claudia Mulder van het gezamenlijke Team Communicatie van Aanpak Ring Zuid en Combinatie Herepoort. “In dit eerste onderzoek kozen we voor het gebied rond de Brailleweg. Hier is in mei veel overlast geweest bij het intrillen van damwanden in de nacht.”

In totaal hebben 3.367 adressen een uitnodiging in de bus gekregen mee te doen aan het online onderzoek. Het gaat om adressen in De Wijert-Noord, Corpus den Hoorn, de Grunobuurt en de Rivierenbuurt. Wie hulp nodig had, kon terecht in het informatiecentrum Paviljoen Ring Zuid. 241 omwonenden hebben de vragenlijst volledig en op tijd ingevuld. Dat betekent dat de resultaten voor 89,5 procent betrouwbaar zijn om alle omwonenden in dit gebied te representeren.

Uitkomsten

uitkomsten tevredenheidsonderzoek v1
Enkele uitkomsten van het tevredenheidsonderzoek.
  • Uit het onderzoek blijkt dat 61 procent van de invullers vindt dat Aanpak Ring Zuid probeert de overlast te beperken. 16 procent is het hier niet mee eens. De overige 23 procent had hier geen mening over. Van alle invullers vond bijna 90 procent dit belangrijk.
  • Bijna de helft (49 procent) vindt dat het project voldoende aandacht heeft voor de omwonenden. Een kwart (24 procent) vindt van niet.
  • 44 procent is tevreden over de voortgang van de bouwwerkzaamheden. 53 procent is niet tevreden.
  • 28 procent heeft vertrouwen in de voortgang van het project. Bijna de helft (48 procent) heeft dat niet.
  • 27 procent voelt zich betrokken bij het project, 45 procent niet.
  • 58 procent zegt voldoende informatie te hebben gekregen over de afsluiting van toegangswegen bij werkzaamheden. 64 procent ontving voldoende informatie over de voortgang van de werkzaamheden. 52 procent was tevreden over de informatie over de mate van overlast, en 51 procent over de tijdstippen. Bij al deze vragen is ongeveer één vijfde niet tevreden over de ontvangen informatie.
  • Bij werkzaamheden wil men het liefst worden geïnformeerd door een bewonersbrief (88 procent), via een kaart met werkzaamheden (70 procent) of via de website (67 procent).
  • Bijna driekwart van de invullers (73 procent) is positief over de ontvangen bewonersbrieven. 10 procent is negatief. De rest staat hier neutraal tegenover.
  • 58 procent van de invullers is positief over de website van Aanpak Ring Zuid. 4 procent is negatief. De rest heeft hier geen mening over.

Verbeterpunten

“Het onderzoek bevat veel informatie waar we mee aan de slag kunnen”, zegt Claudia. “We moeten nog betere informatie geven over de werkzaamheden. Als er werkzaamheden zijn, informeren we de direct omwonenden per brief in de brievenbus. We denken dat méér mensen die brief willen ontvangen. Daarom krijgt iedereen de mogelijkheid zich te abonneren op alle bewonersbrieven van een bepaald deelgebied in de mail. Dit gaan we binnenkort aanbieden via deze website. We gaan in deze brieven nog preciezer omschrijven welke overlast men kan verwachten. En we moeten er natuurlijk ook zelf voor zorgen dat we buiten waarmaken wat we in de brief beloven.”

“Uit de uitkomsten en de opmerkingen die zijn gemaakt, blijkt ook dat veel mensen niet alleen digitale informatie willen ontvangen. Daarom blijven we bij belangrijk nieuws gebruik maken van onze grote advertentie in de Gezinsbode. Ook bekijken we of me meer informatie op straat kunnen geven, bij bouwhekken bijvoorbeeld. Ook het informatiecentrum Paviljoen Ring Zuid dat in augustus is geopend, helpt hierbij.”

Herhalen

Claudia is blij met de uitkomsten van het onderzoek. “Het onderzoek zien we als een grote stapel adviezen om de communicatie te verbeteren. We halen er ook uit dat ook veel mensen wél tevreden zijn over de informatievoorziening. Een 6,7 is een ruime voldoende. En dat in een gebied waar de bewoners flink wat voor de kiezen hebben gehad. Maar het is duidelijk dat het ook beter kan. We zijn van plan over enige tijd het onderzoek te herhalen, zodat we kunnen zien of onze aanpassingen in de communicatie effect hebben gehad.”

Winnaars

De resultaten van het onderzoek zijn anoniem verwerkt, maar wie wilde, kon zijn contactgegevens invullen om kans te maken op één van de twee dinerbonnen ter waarde van € 50. De winnaars zijn Jelle Ruben en Charlotte Wiersma-Zwarts. Zij hebben hun prijs inmiddels ontvangen. We bedanken ook alle andere invullers van de vragenlijst.

IMG-20181109-WA0002 uitreiking dinerbon aan jelle ruben tevredenheidsonderzoek
Jelle Ruben krijgt de dinerbon uit handen van onze steward Cees Heuvingh. Foto: Aanpak Ring Zuid.
20181030 uitreiking dinerbon tevredenheidsonderzoek aan Charlotte Wiersma-Zwarts - foto Cees Heuving WA0000
Charlotte Wiersma-Zwarts met de dinerbon. Foto: Combinatie Herepoort.





Lees ook: