De gemeente Groningen heeft de Bomeneffectanalyse van Combinatie Herepoort vastgesteld. Hierin staat dat voor de aanleg van de zuidelijke ringweg in totaal 473 bomen moeten worden gekapt. Daarvan zijn 112 bomen verplantbaar. Daarnaast moet in totaal voor 82.162 m2 aan houtopstanden verdwijnen. Alle bomen en houtopstanden die verdwijnen, worden gecompenseerd.
In het plan van Combinatie Herepoort hoeven minder bomen en houtopstand te verdwijnen dan in het Tracébesluit (2014) was aangekondigd. Combinatie Herepoort heeft bij het opstellen van de plannen bekeken hoe zo veel mogelijk bomen behouden kunnen blijven.
(Een houtopstand is een bosschage, bestaande uit één of meer bomen, hakhout, een houtwal, een grotere (lint)begroeiing van heesters en struiken, een beplanting van bosplantsoen, een struweel of een heg.)
Omgevingsvergunning
Nu de Bomeneffectanalyse is vastgesteld, kan Combinatie Herepoort bij de gemeente een vergunning aanvragen voor het kappen en verplanten van de bomen. Dat gebeurt half februari 2017. De gemeente neemt hierover een ontwerp-besluit. Dit ontwerp-besluit wordt zes weken ter inzage gelegd. In die periode kan iedereen hierop een zienswijze indienen. De gemeente beoordeelt deze reacties en stelt een definitief besluit vast. Alle zienswijzen worden voorzien van een reactie. Wie een zienswijze heeft ingediend en het niet eens is met het besluit, kan bij Raad van State in beroep gaan. De Raad van State moet binnen een half jaar uitspraak doen.
Tracébesluit 2014 (worst-case-scenario) |
Plan Combinatie Herepoort | |
Bomen verdwijnen | 838 | 473 |
waarvan verplantbaar | 339 | 112 |
Houtopstand verdwijnen | 143.728 m2 | 82.162 m2 |
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:

Voordat de werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid begonnen, heeft fotograaf Jeroen van Kooten foto’s gemaakt van de oude situatie. Nu de bouwwerkzaamheden afgerond zijn, is Jeroen langs dezelfde plekken gegaan om deze foto’s nogmaals te maken. Vandaag kijken we naar de Vondellaan.

Voordat de werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid begonnen, heeft fotograaf Jeroen van Kooten foto’s gemaakt van de oude situatie. Nu de bouwwerkzaamheden afgerond zijn, is Jeroen langs dezelfde plekken gegaan om deze foto’s nogmaals te maken.
ProRail gaat aan de slag bij het spoor ter hoogte van de Esperantotunnel. In november vorig jaar was bij de bouw van de tunnel het spoor verzakt en daarna tijdelijk weer opgebouwd. Nu wordt het spoor hier opnieuw afgegraven en definitief opgebouwd.