Op 12 februari 2016 heeft de minister het Wijzigingsbesluit vastgesteld. Hierin staat wat er verandert aan het Tracébesluit. Hieronder meer informatie over de wijzigingen.
Verkeersveiligheid
De ombouw van de zuidelijke ringweg levert een veiliger weg op. Dat blijkt uit de verschillende rapporten die bij het Tracébesluit zijn opgesteld. De Raad van State vond dat hierover nog een onafhankelijk oordeel van externe deskundigen ontbrak. Daarom zijn onafhankelijke verkeersveiligheidsexperts gevraagd het wegontwerp alsnog tegen het licht te houden: een zogenaamde audit.
De audit geeft geen eindconclusie of rapportcijfer over de ombouw van de zuidelijke ringweg als geheel. Wel zijn op een aantal punten aanbevelingen gedaan hoe de weg nog veiliger gemaakt kan worden. Deze aanbevelingen hebben voor een groot deel te maken met de bijzondere situatie bij de zuidelijke ringweg. Het wordt een autoweg waarbij de snelheid wordt beperkt tot 80 km/uur, in plaats van 100 km/uur, zoals gebruikelijk bij een autoweg. Dat is een bestuurlijke keuze, die in 2011 is gemaakt, op verzoek van gemeente en provincie. Dit is onder andere gedaan om de weg veiliger te maken. Daarnaast geeft de stedelijke omgeving beperkingen aan het wegontwerp: een weg met een hogere maximumsnelheid neemt meer ruimte in, veroorzaakt meer geluid en leidt tot meer luchtvervuiling.
Op basis van de audit zijn zichtbare en minder zichtbare aanpassingen in het wegontwerp gedaan. Hieronder de belangrijkste zichtbare aanpassingen.
Niet alle aanbevelingen uit de audit zijn overgenomen. Dat is, mits goed onderbouwd, ook niet nodig. Lees hier de gehele audit (pdf, 6 MB) met daarin ook de reactienota.
Door de ombouw van de zuidelijke ringweg moet de fietstunnel bij De Papiermolen verdwijnen. De Raad van State vond dat niet voldoende onderbouwd. Daarom is hier extra onderzoek naar gedaan. Verschillende varianten voor een fietstunnel zijn beoordeeld. Daarbij is gekeken naar de sociale veiligheid, de verkeersveiligheid en de mogelijkheid zo’n tunnel goed in te passen in de omgeving.
Geen van de varianten voldoet aan de eisen op het gebied van sociale veiligheid, verkeersveiligheid en inpassing. Voor de hellingen van de fietstunnel is meer ruimte nodig dan de omgeving toelaat. De tunnel zou minimaal 150 meter lang moeten worden, inclusief hellingen. Varianten waarin de tunnel een bocht maakt na de afdaling, zijn niet verkeersveilig. Ook kunnen fietsers zich hier snel onveilig voelen, omdat ze een tunnel moeten binnenrijden waarvan ze het einde niet kunnen zien. Dit gevoel wordt versterkt doordat de tunnel aan de zuidkant uitkomt in onbewoond gebied. De conclusie is dan ook dat een fietstunnel op deze plek redelijkerwijs niet mogelijk is.
De Raad van State wilde ook weten hoeveel fietsers de huidige fietstunnel gebruiken. Dat zijn er per etmaal ongeveer 1.300. Ter vergelijking: over de Hereweg gaan er ter hoogte van de zuidelijke ringweg ongeveer tien keer zoveel.
Locatie | Fietsers per etmaal (2015) |
---|---|
Fietstunnel Papiermolen | 1.300 |
Hereweg ter hoogte van de ringweg | 13.000 |
Locatie voetgangersbrug
Ter vervanging van de fietstunnel bij De Papiermolen was in het Tracébesluit (2014) een ‘zoekgebied’ voor de voetgangersbrug opgenomen. Dat gaf de mogelijkheid om de precieze locatie voor deze voetgangersbrug later te bepalen, in overleg met de omwonenden. De Raad van State vond dat hiermee de privacy en het woon- en leefklimaat van de bewoners van de naastgelegen woningen niet voldoende was gewaarborgd. Want wie garandeerde hen dat de brug niet pal naast hun huis zou worden gebouwd?
Daarom is in het wijzigingsbesluit de precieze locatie van de voetgangersbrug bepaald. De brug komt iets ten oosten van de huidige fietstunnel, op minimaal 20 meter afstand van de erfgrens van de woningen aan beide zijden van de ringweg. De brug wordt zo geplaatst dat aan de noordkant de gebruikers worden geleid naar de Merwedestraat en niet naar het Fongerspad, waaraan de tuinen van de omliggende woningen grenzen.
Voor de voetgangersbrug zijn ook de ontwerpeisen vastgesteld. Zo moeten trillingen door het gebruik van de brug worden voorkomen. Verder moet het voor fietsers zo gemakkelijk mogelijk worden om de brug over te steken. De stijging van de hellingen is vergelijkbaar met het Emmaviaduct.
Geluidsscherm woning Papiermolenlaan
Alle woningen en scholen nabij de zuidelijke ringweg moeten goed worden beschermd tegen het verkeersgeluid. De Raad van State vond dat een woning aan de Papiermolenlaan niet voldoende tegen het geluid beschermd werd in het Tracébesluit van 2014. Hier is aanvullend onderzoek naar gedaan. Op basis van dit onderzoek komt hier nu een geluidsscherm van 4 meter hoog en 53 meter lang. Dat verlaagt de geluidsbelasting voor deze woning tot het wettelijk aanvaardbare niveau.
Routes voor de vleermuizen
Aan weerszijden van de fietstunnel bij De Papiermolen liggen groengebieden waar veel vleermuizen hun voedsel zoeken. Vleermuizen vinden hun routes met behulp van de echo’s van de signalen die ze uitzenden. De bestaande fietstunnel is nu een belangrijke vliegroute tussen deze gebieden. De Raad van State vond het niet voldoende duidelijk wat er wordt gedaan om vliegroutes voor vleermuizen in stand te houden als die tunnel verdwijnt.
In het wijzigingsbesluit is dat beter duidelijk gemaakt. Zo kunnen de vleermuizen in de nieuwe situatie de ringweg passeren met behulp van de voetgangersbrug. De reling en de brugconstructie dienen als ‘echobaken’. Tijdens de werkzaamheden komen er zo nodig tijdelijke echobakens, zodat ze ook dan de zuidelijke ringweg kunnen passeren.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op vrijdag 4 oktober 2024 gaat de afrit open van de A7/N7 naar Groningen-Centrum, voor verkeer vanaf Hoogkerk/Drachten. In deze video vertelt Friso Jongeneel over de laatste werkzaamheden. Eric Bos legt uit hoe belangrijk de nieuwe afrit is voor de binnenstad.
De Brailleweg, een van de toegangswegen naar het centrum, is opnieuw ingericht. Ook is er een nieuwe afrit naar het centrum gekomen, voor het verkeer vanaf de A7/N7 vanuit Hoogkerk/Drachten. Fotograaf Raymond Bos legde de laatste werkzaamheden vast.
Wie over de nieuwe zuidelijke ringweg rijdt, zal zien dat op de blauwe borden niet meer Utrecht wordt vermeld, maar wel onder andere Hengelo. Dat lijkt niet heel logisch, want Hengelo is niet een heel grote plaats en ook best ver weg. Waarom is dat, vragen veel mensen zich af.