Uitvoering verkeersplan Helpman/Coendersborg start in voorjaar 2016
In het voorjaar van 2016 neemt de gemeente verkeersmaatregelen in de wijk Helpman/Coendersborg. De maatregelen zijn vorig jaar vastgelegd in een verkeersplan en vervolgens verder uitgewerkt. De uitvoering van het verkeersplan loopt vooruit op de aanleg van de Helperzoomtunnel, die is gepland in 2017/2018. Het verkeersplan wordt vervroegd uitgevoerd, vooral op aandringen van de scholen in de wijk.
De Helperzoomtunnel vervangt de spoorwegovergang bij de Esperantostraat. Om veiligheidsredenen moet deze spoorwegkruising over enige jaren worden gesloten. Tussen het Hoofdstation en station Europapark gaan namelijk extra treinen rijden.
Verkeersstromen
De aanleg van de Helperzoomtunnel heeft gevolgen voor de verkeersstromen in de wijk Helpman/Coendersborg. De tunnel komt zuidelijker te liggen dan de huidige spoorwegovergang, namelijk in het verlengde van de Helper Brink. Daardoor verschuiven de verkeersstromen. Op sommige wegen wordt het drukker en op andere plekken juist rustiger. Verkeersmaatregelen moeten ervoor zorgen dat deze verschuiving niet ten koste gaat van de verkeersveiligheid in de wijk. Daarom is een verkeersplan opgesteld: het verkeersplan Helpman/Coendersborg. Het plan is één van de vier inrichtingsplannen van Aanpak Ring Zuid. Het verkeersplan is in 2014 vastgesteld.
Vervroegd
De afgelopen periode zijn de maatregelen uit het verkeersplan verder uitgewerkt, samen met bewoners van onder meer de De Savornin Lohmanlaan en de Goeman Borgesiuslaan. Ook de scholen in de wijk zijn hierbij betrokken geweest. Met name de scholen hebben erop aangedrongen om het verkeersplan versneld uit te voeren. Daarom is de planning vervroegd. Het is nu de bedoeling dat de werkzaamheden starten in het voorjaar van 2016 en rond de zomervakantie klaar zijn. Daarmee zijn de verkeersmaatregelen ruim voor de bouw van de Helperzoomtunnel uitgevoerd.
Maatregelen
In het verkeersplan zijn de volgende maatregelen opgenomen:
30 km/uur-gebied
Het overgrote deel van de wijk wordt 30 km/uur-gebied.
Veranderen rijrichtingen
De hoeveelheid verkeer in de meest kwetsbare straten wordt beperkt door het veranderen van rijrichtingen in de wijk. Er komt bijvoorbeeld eenrichtingsverkeer aan beide uiteinden van de Helper Brink. In en rond deze straat bevinden zich veel scholen. Het verkeer kan straks niet meer direct vanaf de Helperzoom of de Hereweg deze straat in.
Inritconstructies
De straten in de wijk waar het 30 km/uur-gebied begint, krijgen een inritconstructie. Zo is het voor automobilisten extra duidelijk vanaf waar de lagere snelheid geldt. In overleg met de bewoners is ervoor gekozen om deze inritconstructies overal in de wijk op dezelfde manier uit te voeren, zodat er een uniform wegbeeld ontstaat.
Kruispuntplateaus
Op verschillende plekken in de wijk worden de kruispunten iets verhoogd. Strepen op de weg markeren deze verhoging. Ook worden de wegen op deze plekken hier iets versmald. Deze ‘kruispuntplateaus’ moeten ervoor zorgen dat het autoverkeer afremt. Zo wordt het voor voetgangers en fietsers gemakkelijker en veiliger om over te steken. De kruispuntplateaus komen niet alleen in het 30 km/uur-gebied, maar ook in de Goeman Borgesiuslaan, die een 50km/uur straat blijft.
Voorrang voor fietsers
Op verzoek van de bewoners van de Goeman Borgesiuslaan wordt op het kruispunt Helperzoom-Goeman Borgesiuslaan de voorrangssituatie gewijzigd. De fietsers in noord-zuidrichting gaan hier voorrang krijgen. Deze maatregel loopt vooruit op het voornemen van de gemeente om in 2017 de Helperzoom te herinrichten. Op de Helperzoom komt een fietspad in beide richtingen. Het fietspad is onderdeel van de Fietsroute Plus tussen Groningen en Haren. Dit plan valt buiten het verkeersplan Helpman/Coendersborg.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Komende week gaan we de aansluiting van de Expositielaan op de Leonard Springerlaan herstraten. Daarom sluiten we de afritten van de westelijke ringweg naar de Leonard Springerlaan af.
Van 11 november tot recent hebben we gewerkt aan de definitieve inrichting van het Lübeckpad, het fiets- en voetpad tussen de Osloweg en de Europaweg. Helaas kunnen we door leveringsproblemen de werkzaamheden niet volledig afronden in 2024. Daarom is het pad tijdelijk weer opengesteld. De resterende werkzaamheden zijn opnieuw ingepland voor 2025.
In het weekend van vrijdag 6 december tot maandagochtend 9 december werken we aan beide kanten van de N7 aan de oostzijde van de stad, tussen knooppunt Euvelgunne en Westerbroek. We pakken de laatste restpunten aan en voeren betonreparaties uit.