
Groen, bodem en water
Uiteindelijk heeft de omgeving van de zuidelijke ringweg meer groen gekregen dan vooraf. Bij de aanleg van de zuidelijke ringweg is in eerste instantie groen verloren gegaan. Dat kwam doordat de weg op een grondlichaam lag, met op de taluds (hellingen) bomen en beplanting. Voor de uitvoering moesten die worden gekapt. Voor elke boom die is verdwenen, zijn uiteindelijk ongeveer vier teruggekomen. Sinds de ombouw heeft de zuidelijke ringweg een groene uitstraling met een begroeide middenberm en waar mogelijk groene zijbermen met bomen. Tegen de geluidsschermen zijn aan beide zijden klimplanten aangelegd. Op de verdiepte ligging van de weg is het Zuiderplantsoen aangelegd.
Bij het ontwerp en de uitvoering van het project was het de inzet om zo veel mogelijk bomen te sparen. Uitgangspunt was elke verwijderde boom te compenseren met een nieuwe boom. Voor de inpassing hiervan moest het project rekening houden met het gemeentelijke groenstructuurplan ‘Groene Pepers’ en de bomenstructuurvisie ´Sterke Stammen’, ook van de gemeente. De gemeente heeft de zoekgebieden voor de compensatie aangereikt.
De zuidelijke ringweg kenmerkt zich nu door verhoogde zijbermen met zuilvormige bomen. Alleen al langs de ringweg zijn ruim 1.000 nieuwe zuiliepen geplant. Verder heeft de Brailleweg langs het Noord-Willemskanaal een dubbele bomenlaan gekregen. In het Zuiderplantsoen boven de verdiepte ligging zijn circa 250 nieuwe bomen, van verschillende soorten, geplaatst.
Hieronder de totaalcijfers:
Aantal gekapte bomen: 472
Aantal geplante bomen: 2.150
Hoeveelheid gekapt houtopstand: 93.000 m2
Hoeveelheid geplant houtopstand: 93.000 m2
Door het uitgangspunt zo veel mogelijk bomen te laten staan, moest er op sommige plekken dicht langs bomen gewerkt worden. Om beschadigingen te voorkomen, had de gemeente een set aan boombeschermingsmaatregelen opgelegd, en deze zijn ook uitgevoerd.
Voor het project zijn in totaal 132 bomen verplant. Een bomendeskundige heeft beoordeeld welke bomen verplant konden worden. Dit waren vooral lindes rondom het voormalige parkeerterrein aan de Vondellaan en de Lübeckweg. Het behouden of verplaatsen van alle oude (‘monumentale’) bomen was financieel en vanuit het oogpunt van het ontwerp niet haalbaar.
Omdat tijdens de bouw niet alle compensatielocaties beschikbaar waren, is er gewerkt met een zogenaamd ‘bomenhotel’. Daarin was ruimte voor in totaal 56 bomen. Hier zijn bomen tijdelijk ‘gestald’ voordat ze naar hun definitieve locatie konden.