Gebruik je muis of touchscreen om te navigeren

  • Situatie 2013
  • Impressie 2030

Splitsing van verkeersstromen

  • Direct naar Europaweg of Bornholmstraat
  • Via Europaweg naar binnenstad of UMCG
  • Via Bornholmstraat makkelijk naar winkels Sontweg
  • Bedrijventerreinen beter bereikbaar
  • Uitbreiding knooppunt Westerbroek
  • Nieuw fietspad langs Europaweg

Zo is het nu

Het Europaplein verbindt de zuidelijke ringweg met de oostkant van de binnenstad, het bedrijventerrein Europapark, de Euroborg en de winkels aan de Sontweg. Het is een druk knooppunt waar in de spits vaak opstoppingen ontstaan. 

In het zuidoosten van de stad liggen de bedrijventerreinen Euvelgunne, Eemspoort en Driebond. Vanuit westelijke richting zijn deze bedrijventerreinen alleen te bereiken via een omslachtige route. Dat is lastig voor klanten en leveranciers. Het verkeer moet via de afrit Europaweg en dan parallel aan de zuidelijke ringweg, via drie rotondes. Deze route voert ook over de lage bruggen over het Nieuwe Winschoterdiep, die regelmatig open staan.

Het Europaplein in de huidige situatie (2013).
Het Europaplein in de huidige situatie (2013).
Aansluiting bedrijventerrein Eemspoort/Driebond in de huidige situatie (2013)
Aansluiting bedrijventerrein Eemspoort/Driebond in de huidige situatie (2013)

Zo wordt het

Nieuwe routes van en naar het oosten
De Europaweg is straks alleen nog in westelijke richting aangesloten op de zuidelijke ringweg. Dus: kom je vanuit de richting Drachten of ga je die kant op, dan kun je gebruik maken van het Europaplein. Verkeer van en naar het oosten (bijvoorbeeld Hoogezand) kan gebruik maken van verschillende andere routes:

  • de Europaweg (de oude A7), via knooppunt Westerbroek (het knooppunt wordt uitgebreid om de doorstroming te verbeteren);
  • de Sontbrug, via de oostelijke ringweg afrit Driebond;
  • de parallelweg, via de nieuwe afrit Driebond/Eemspoort.

De Europaweg ook vanuit oostelijke richting aansluiten op de zuidelijke ringweg is wel benoemd als extra wens. Meer hierover lees je op de pagina 'Extra wensen'.

Direct naar Europaweg of Bornholmstraat
Voor het verkeer uit het westen, verschuift de afrit vanaf de zuidelijke ringweg iets naar het oosten. De afrit loopt met een boog om de skivijver heen tot aan de Herningweg. Daar wordt het verkeer gesplitst. Vanaf de afrit kun je straks kiezen of je via de Europaweg of via de Bornholmstraat verder rijdt.

Via Europaweg naar binnenstad of UMCG
Kies je voor de Europaweg, dan kom je uit bij de Euroborg. Vanaf hier ga je snel naar het Europapark, binnenstad-oost of het UMCG.

Via Bornholmstraat makkelijk naar winkels Sontweg
De route via de Bornholmstraat wordt de snelste route als je op weg bent naar de Sontweg (bijvoorbeeld de IKEA), het Sontplein of de Sontbrug. Ook op de terugweg kun je hierlangs. Vanaf de Bornholmstraat kun je direct de zuidelijke ringweg op in westelijke richting. Zo kunnen de klanten van de winkels snel weer richting Drachten of Assen.

 

De Europaweg in westelijke richting aangesloten op de zuidelijke ringweg.

Kom je vanaf de afrit Europaplein (linksonder), dan kun je naar de Bornholmstraat (links) of de Europaweg (rechts).
Kom je vanaf de afrit Europaplein (linksonder), dan kun je naar de Bornholmstraat (links) of de Europaweg (rechts).

Bedrijventerreinen beter bereikbaar
Industrieterreinen Eemspoort en Driebond worden eenvoudiger te bereiken. Ze krijgen een eigen op- en afrit van de zuidelijke ringweg. Kom je uit westelijke richting, dan kun je langer op de ringweg blijven. Pas ‘voor de deur’ ga je van de ringweg af. Ook op de terugweg kun je sneller weer op de ringweg komen, via opritten in beide richtingen.

Uitbreiding knooppunt Westerbroek
Het verkeer vanuit de richting Hoogezand heeft straks meerdere routes naar het oosten van de stad. De belangrijkste route is via de ‘oude A7’: het deel van de Europaweg dat langs de Euroborg leidt. Je bereikt deze weg via knooppunt Westerbroek. Dit knooppunt wordt aangepast zodat het meer verkeer kan verwerken. Zo komen er bypasses langs de rotondes en extra rijstroken op de toeleidende wegen. Het verkeer stroomt zo sneller door.

Aansluiting bedrijventerrein Eemspoort/Driebond: door de nieuwe op- en afrit worden de bedrijventerrein beter bereikbaar.

Wat verandert er in dit deelgebied voor de fietsers?

  • Nieuw fietspad langs Europaweg

Lees meer…

 

Reacties (9)

  1. Jos van der Ploeg

    23 maart 2014, 23:19

    Dit vind ik echt een heel goed plan. Ik werk bij een bedrijf op Eemspoort en het is best vervelend om er te komen. Om de haverklap gaan die bruggen in de Bergenweg en Osloweg omhoog. Dit scheelt echt heel veel tijd en ergernis.
    Verberg de reacties
  2. Wouter

    7 mei 2014, 08:32

    Ik snap ook niet wat men denkende was om de aansluiting met Eemspoort te verwijderen toen die rare lus is aangelegd.

    Maar ik zie nu nog steeds niet hoe ik nu vanaf Eemspoort richting Drachten rijd. Dan moeten we alsnog over die parallelweggetjes met de 'altijd open bruggetjes'?
    Verberg de reacties
  3. Jos

    14 mei 2014, 14:04

    @Wouter, in de toekomst kun je bij Driebond/Eemspoort via de nieuwe oprit de zuidelijke ringweg op en richting Drachten rijden. Je hoeft in de nieuwe situatie niet meer over de parallelwegen te rijden. Op de pagina routes kun je deze route bekijken.
    Verberg de reacties
  4. Yorick

    25 september 2014, 09:35

    Waarom is er niet gekozen om de weg waarop de nieuwe op- en afritten aansluiten onder de ringweg door te trekken? Dit scheelt weer omrijden (via de Driebond) indien je vanaf Eemspoort richting het Julianaplein wilt.
    Verberg de reacties
  5. Ben Koorevaar

    25 september 2014, 13:45

    @Yorick, waarschijnlijk omdat er geen geld is om een fatsoenlijke aansluiting te maken
    Verberg de reacties
  6. Bart (Technisch manager)

    9 oktober 2014, 14:38

    @Yorick en @Ben Koorevaar: Voor zo'n aansluiting zou de ringweg over een grote lengte enkele meters omhoog moeten worden getild. Dat is een kostbare kwestie, terwijl de onderdoorgang bij de Gothenburgweg relatief dichtbij is (zie afbeelding). Daarom is voor deze oplossing gekozen, waarbij het verkeer uit Eemspoort inderdaad een klein stukje omrijdt.
    Verberg de reacties
  7. leon

    2 februari 2016, 11:44

    Wordt de route van europaweg naar zuidelijke ringweg ook hufterproof gemaakt? Op dit moment zijn de laatste 50 meter dubbelbaans. Hier wordt bewust gebruik van gemaakt door asocialen, wat dagelijks tot zeer veer veel irritatie en gevaarlijke situaties leidt.
    1. Bart (Technisch manager)

      8 februari 2016, 10:00

      @Leon, deze situatie verandert niet. De toerit van de Europaweg is dubbelstrooks, zodat de weg meer verkeer kan verwerken. Op de Europaweg heeft het verkeer uit de richting van de stad twee rijstroken om rechtsaf de zuidelijke ringweg op te gaan. De dubbele rijstrook zorgt voor een betere doorstroming: meer auto's kunnen in korte tijd de verkeerslichten passeren. Verderop voegt het verkeer via één rijstrook in op de zuidelijke ringweg. Op de toerit moeten de auto's op de linkerrijstrook dus invoegen op de rechterrijstrook. Het gebruik maken van de linkerrijstrook is dus niet per se 'asociaal'. Wel kan het irritant en gevaarlijk zijn als automobilisten de linkerrijstrook gebruiken om het overige verkeer op hoge snelheid in te halen.
      1. Leon

        11 februari 2016, 19:39

        Beste Bart, gezien de dubbele rijstrook enkele meters ná het verkeerslicht weer samenvoegt tot één rijstrook, zorgt dit niet voor een betere doorstroom. Want voor elke auto op de linkerrijstrook die het stoplicht passeert, kan er één auto van de rechterrijstrook de stoplichten niet passeren. Dit door het direct samenvoegen vlak na het stoplicht. Het lijkt mij een simpel sommetje, welke toepasbaar is bij druk, langzaam rijdend verkeer.
        Betreft het 'asociaal' rijgedrag, ik zou je willen uitnodigen om op een druk tijdstip vanaf kruispunt Sontweg/Europaweg de rechterrijbaan te pakken richting de zuidelijke ringweg. Blijf rustig en stapvoets rijden op de rechterrijbaan, zoals veel andere weggebruikers doen. Aanschouw vervolgens wat er zich afspeelt vlak voor de stoplichten op de linkerrijbaan. Doet men dit om de doorstroom te verbeteren, of voor eigen gewin?
        1. Bart (Technisch manager)

          26 februari 2016, 16:44

          @Leon: De dubbele rijstrook zorgt ervoor dat in de korte tijd dat het verkeerslicht op groen staat, meer auto’s kunnen passeren. Daarna hebben de auto’s op de linkerstrook voldoende tijd en ruimte om in te voegen, zonder het verkeer op de rechterstrook te blokkeren. Als automobilist ben ik bekend met het verkeersgedrag dat je beschrijft. Als dit leidt tot gevaarlijke situaties, is het aan de politie om hiertegen op te treden.
    Verberg de reacties
  8. Inge

    26 oktober 2016, 08:00

    Als ik dit goed begrijp, wordt het onmogelijk gemaakt om vanuit de Euroborg naar het noorden (N360) te gaan, tenzij je helemaal wilt omrijden via de A7. Of heel erg lang in de rij te wachten voor (hopelijk!) stoplichten op de Bornholm straat en dan via de parallel weg (over die lage bruggen die altijd open staan) naar de oprit van de ring te kunnen komen.
    1. Bart (Technisch manager)

      3 november 2016, 12:45

      U heeft straks verschillende mogelijkheden om vanaf de Euroborg (we moeten tegenwoordig Noordlease Stadion zeggen) naar het noorden te gaan. Bijvoorbeeld via de Sontbrug naar de oostelijke ringweg. De Sontbrug is te bereiken vanaf de Bornholmstraat of via de Europaweg en de Sontweg. U kunt inderdaad ook via de ‘oude’ A7 naar de aansluiting Westerbroek, maar die route is langer. In het plan is als extra wens een volledige aansluiting van de Europaweg op de zuidelijke ringweg opgenomen, namelijk ook in oostelijke richting. De aannemer heeft deze wens is zijn aanbieding meegenomen. In 2017 wordt definitief beslist of deze wens wordt uitgevoerd. Als dat het geval is, krijgt u een extra optie, namelijk rechtstreeks vanaf de Europaweg via de zuidelijke ringweg naar het noorden.
    Verberg de reacties
  9. Ben

    13 november 2016, 16:47

    In de plannen wordt bij het Europaplein de verkeersstroom vanuit het westen naar bijv IKEA/Bauhaus via de Herningweg geleid naar de Bornholmstraat: dit wordt dus een druk kruispunt en een knelpunt: Komen hier verkeerslichten? Of is een rotonde daar een oplossing zoals dat ook nu het geval bij de aansluiting van de Bergenweg op de Bornholmstraat. M.i. moet dit kruispunt gelijk worden aangepast als de afslag Europaplein wordt veranderd!
    1. Tim

      14 november 2016, 11:06

      Dit is ook een punt waar ik me zorgen om maak, het is nu al regelmatig een druk punt. Ook onoverzichtelijk vanwege het dubbele fietspad met veel scooters.
    2. Sanne (Webredacteur)

      30 november 2016, 14:33

      @Ben en Tim, dit kruispunt zal inderdaad een druk punt worden. Dit kruispunt valt buiten het gebied van het Tracébesluit.
      De gemeente heeft hier geen verkeerslichten of andere maatregelen voorzien, omdat het de verwachting is dat het verkeer – ondanks het feit dat het een druk punt wordt – over het algemeen goed zal doorstromen.
      1. Tim

        9 augustus 2017, 22:32

        Tja, je moet natuurlijk ook wat werk hebben voor na dit project ;-)
    Verberg de reacties

Reageren