Gebruik je muis of touchscreen om te navigeren

  • Situatie 2013
  • Impressie 2030

Splitsing van verkeersstromen

  • Direct naar Europaweg of Bornholmstraat
  • Via Europaweg naar binnenstad of UMCG
  • Via Bornholmstraat makkelijk naar winkels Sontweg
  • Bedrijventerreinen beter bereikbaar
  • Uitbreiding knooppunt Westerbroek
  • Nieuw fietspad langs Europaweg

Zo is het nu

Het Europaplein verbindt de zuidelijke ringweg met de oostkant van de binnenstad, het bedrijventerrein Europapark, de Euroborg en de winkels aan de Sontweg. Het is een druk knooppunt waar in de spits vaak opstoppingen ontstaan. 

In het zuidoosten van de stad liggen de bedrijventerreinen Euvelgunne, Eemspoort en Driebond. Vanuit westelijke richting zijn deze bedrijventerreinen alleen te bereiken via een omslachtige route. Dat is lastig voor klanten en leveranciers. Het verkeer moet via de afrit Europaweg en dan parallel aan de zuidelijke ringweg, via drie rotondes. Deze route voert ook over de lage bruggen over het Nieuwe Winschoterdiep, die regelmatig open staan.

Zo wordt het

Direct naar Europaweg of Bornholmstraat
Voor het verkeer uit het westen, verschuift de afrit vanaf de zuidelijke ringweg iets naar het oosten. De afrit loopt met een boog om de skivijver heen tot aan de Herningweg. Daar wordt het verkeer gesplitst. Vanaf de afrit kun je straks kiezen of je via de Europaweg of via de Bornholmstraat verder rijdt.

Via Europaweg naar binnenstad of UMCG
Kies je voor de Europaweg, dan kom je uit bij de Euroborg. Vanaf hier ga je snel naar het Europapark, binnenstad-oost of het UMCG.

Via Bornholmstraat makkelijk naar winkels Sontweg
De route via de Bornholmstraat wordt de snelste route als je op weg bent naar de Sontweg (bijvoorbeeld de IKEA), het Sontplein of de Sontbrug. Ook op de terugweg kun je hierlangs. Vanaf de Bornholmstraat kun je direct de zuidelijke ringweg op in westelijke richting. Zo kunnen de klanten van de winkels snel weer richting Drachten of Assen.

 

De nieuwe aansluiting op de Europaweg

Bedrijventerreinen beter bereikbaar
Industrieterreinen Eemspoort en Driebond worden eenvoudiger te bereiken. Ze krijgen een eigen op- en afrit van de zuidelijke ringweg. Kom je uit westelijke richting, dan kun je langer op de ringweg blijven. Pas ‘voor de deur’ ga je van de ringweg af. Ook op de terugweg kun je sneller weer op de ringweg komen, via opritten in beide richtingen.

Uitbreiding knooppunt Westerbroek
Het verkeer vanuit de richting Hoogezand heeft straks meerdere routes naar het oosten van de stad. De belangrijkste route is via de ‘oude A7’: het deel van de Europaweg dat langs de Euroborg leidt. Je bereikt deze weg via knooppunt Westerbroek. Dit knooppunt wordt aangepast zodat het meer verkeer kan verwerken. Zo komen er bypasses langs de rotondes en extra rijstroken op de toeleidende wegen. Het verkeer stroomt zo sneller door.

Aansluiting bedrijventerrein Eemspoort/Driebond: door de nieuwe op- en afrit worden de bedrijventerrein beter bereikbaar.

Wat verandert er in dit deelgebied voor de fietsers?

  • Nieuw fietspad langs Europaweg

Lees meer…

 

Reacties (13)

  1. Ben

    13 november 2016, 16:47

    In de plannen wordt bij het Europaplein de verkeersstroom vanuit het westen naar bijv IKEA/Bauhaus via de Herningweg geleid naar de Bornholmstraat: dit wordt dus een druk kruispunt en een knelpunt: Komen hier verkeerslichten? Of is een rotonde daar een oplossing zoals dat ook nu het geval bij de aansluiting van de Bergenweg op de Bornholmstraat. M.i. moet dit kruispunt gelijk worden aangepast als de afslag Europaplein wordt veranderd!
    1. Tim

      14 november 2016, 11:06

      Dit is ook een punt waar ik me zorgen om maak, het is nu al regelmatig een druk punt. Ook onoverzichtelijk vanwege het dubbele fietspad met veel scooters.
    2. Sanne (Webredacteur)

      30 november 2016, 14:33

      @Ben en Tim, dit kruispunt zal inderdaad een druk punt worden. Dit kruispunt valt buiten het gebied van het Tracébesluit.
      De gemeente heeft hier geen verkeerslichten of andere maatregelen voorzien, omdat het de verwachting is dat het verkeer – ondanks het feit dat het een druk punt wordt – over het algemeen goed zal doorstromen.
      1. Tim

        9 augustus 2017, 22:32

        Tja, je moet natuurlijk ook wat werk hebben voor na dit project ;-)
    Verberg de reacties
  2. Miek

    10 november 2017, 20:34

    Ik kan echt helemaal nergens vinden hoe en met welk tempo al het verkeer vanuit Helpman richting A7 Oost de stad gaat verlaten. Niet dat de route niet duidelijk is hoor... nl. voor de Euroborg langs.... Is het echt zo dat we met z’n allen (verkeer uit de helpman en oosterpoort de stad in en uit, werknemers nieuwe kantoren en bewoners van woningen rond de Euroborg, stadsbussen van en naar station Euroborg) voor de Eurosborg (stadion) over één smalle rijbaan en stoplichten de stad gaan verlaten???? Dit kan niet goed gaan. En wat wanneer de FC speelt?????
    1. John (Webredacteur)

      16 november 2017, 14:04

      @Miek en @Ard
      De verkeerskundige geeft het volgende antwoord: Het verkeer vanuit Helpman/Coendersborg heeft vier opties om op de A7 richting Hoogezand te komen. De eerste is inderdaad via de Helperzoomtunnel en de Boumaboulevard. De tweede optie is vanuit de Helperzoomtunnel rechtsaf, via de Duinkerkenstraat en de Winschoterweg richting knooppunt Westerbroek. Optie drie is via de Hereweg en de nieuwe verbindingsweg van de Hereweg naar de Brailleweg. Vanaf hier kunnen de automobilisten alle kanten op, dus ook richting Hoogezand. Een vierde optie is via de nieuwe aansluiting op de ringweg bij de Vondellaan, te bereiken via de Van Iddekingeweg.

      Het verkeer vanuit de Oosterpoort kan net als nu via de Griffeweg naar de Europaweg. Vanaf daar kan het verkeer via de ‘oude A7’ (langs het stadion) naar knooppunt Westerbroek, om daar de A7 richting Hoogezand te nemen. Ook kan dit verkeer vanaf de Europaweg direct de zuidelijke ringweg naar Hoogezand op, nu zeker is dat de extra wens van de volledige aansluiting op de Europaweg doorgaat.

      Uit de verkeersberekeningen blijkt dat door het project Aanpak Ring Zuid het verkeer op de Boumaboulevard toeneemt. Zonder project rijden er in 2030 ongeveer 6.500 auto’s per dag, door het project worden het er 5.000 meer, namelijk 11.500. De huidige inrichting van de Boumaboulevard is geschikt en toereikend om dit extra verkeersaanbod te kunnen verwerken. Wel worden de verkeerslichten afgestemd op het extra verkeer en de kruisingen worden anders ingericht.

      Tijdens de thuiswedstrijden van FC Groningen is inderdaad sprake van extra drukte op de Boumaboulevard. De wedstrijden vallen in de regel buiten de reguliere spitsperioden, zodat dit goed te managen is. Er worden dan verkeersregelaars ingezet en de verkeerslichten worden tijdelijk aangepast, zodat het extra verkeer snel kan worden verwerkt. Eventueel kun je deze tijdelijke drukte mijden door een van de andere drie routes te kiezen.
      1. Miek

        16 november 2017, 19:06

        De verkeersdeskundige is van mening dat de huidige inrichting van Boumaboulevard toereikend voor situatie zoals die nu is. Hiermee ben ik het oneens. De situatie is onveilig en ontoereikend doordat de weg onoverzichtelijk (bochten rond het nieuwe 'gemeentehuis') en bovendien te smal is. Met 5000 auto's meer, is de situatie gewoon ontoereikend.

        De deskundige laat het verkeer in noord-zuid richting (Helman/Coendersborg - Oosterpoort) helemaal buiten beschouwing!!!!!! Voor het noord-zuid verkeer is de route via Boumaboulevard de enige optie. Ook wanneer de FC speelt. Supporters laten zich niet sturen... die lopen gewoon op de weg. Drukte die er elke twee weken is, tijdelijke drukte noemen, is naar mijn idee bagatelliseren van het probleem.

        Om de wijk Helman/Coendersborg te verlaten richting de A7 geeft u vier opties. De optie via knooppunt Westerbroek is dan nog de beste...maar is traag vanwege de stoplichten en de op- en afrit-constructie met snoezige rotondes van en naar de A7. In de spits zijn de geboden opties van de van Idekingenweg of de van Ketwichverschuurlaan (verkeer staat in beide richtingen vast) een wassen neus. De enige manier om daar te komen is via de Verlengde Herenweg. Ik wens u veel succes. Wel eens geprobeerd om in de spits vanaf de van Idenkingenweg richting de Goeman Borgesiuslaan of andersom te komen?

        Het is mijn voorlopige conclusie dat er dan wellicht tijdens de spits een fantastische doorstroming van verkeer is DOOR Stad, maar dat het in de dezelfde spits IN Stad hopeloos vast gaat lopen. De verkeersdeskundige overtuigt me (nog) niet middels de geboden uitleg. Ik wacht nadere en toegezegde telefonische toelichting af.
        1. Jan

          16 november 2017, 19:53

          Beste Miek,

          Je hebt helemaal gelijk. Precies om de redenen die jij aangeeft hebben we jaren tegen dit plan gestreden, zonder succes. Helaas. Nu is het te laat.
        2. John (Webredacteur)

          28 november 2017, 10:30

          @Miek Vorige week heb je een gesprek gehad met onze verkeerskundige. Zoals afgesproken geven we ook hier antwoord op je vragen.

          De ombouw van de zuidelijke ringweg leidt tot grote veranderingen in de verkeersstromen in de stad. Op sommige plekken wordt het drukker, maar op andere juist rustiger. Elders op onze website staat een kaart waarop je per straat kunt zien wat het effect van het project Aanpak Ring Zuid is op de verkeerscijfers.

          In de huidige situatie maakt het verkeer tussen de wijken Helpman/Coendersborg en Oosterpoort gebruik van de spoorwegovergang Esperantokruising. Uit veiligheidsoverwegingen is het noodzakelijk dat deze gelijkvloerse spoorkruising wordt opgeheven. De verbinding tussen de twee wijken blijft in stand dankzij de aanleg van de Helperzoomtunnel. Een van de effecten hiervan is dat het rustiger wordt op de Verlengde Lodewijkstraat. Al het verkeer vanuit het Europapark richting DUO, Helpman en de aansluiting Hereweg gaat straks via de Boumaboulevard naar het zuiden, richting de Helperzoomtunnel. Bij de vervelende S-bocht voor het kantoor van de gemeente wordt het dus een stuk rustiger.

          Nu, in de tijdelijke situatie, is er een knelpunt bij de kruispunten Boumaboulevard – Europaweg en Europaweg – N7. Beide kruispunten gaan helemaal op de kop en krijgen meer capaciteit, waardoor ze in de eindsituatie meer verkeer kunnen verwerken.

          Verder heb je het over de aansluiting Westerbroek op de A7. Het project Aanpak Ring Zuid voorziet ook in de aanpassing van de rotondes op die aansluiting, zodat deze rotondes meer verkeer kunnen verwerken.

          Welke route het handigste is om vanuit Helpman/Coendersborg in de richting van Hoogezand te gaan, hangt af vanaf waar je vertrekt. De Verlengde Hereweg is een van de wegen waar het rustiger wordt als gevolg van Aanpak Ring Zuid.
          1. Tim

            28 november 2017, 16:02

            Valt het ontwerp en de uitvoering van deze kruispunten ook onder het project aanpakringzuid? Zijn daar al ontwerpen en dergelijke van te zien?
            1. Sanne (Webredacteur)

              29 november 2017, 11:32

              @Tim, ik ga er vanuit dat je de kruispunten Boumaboulevard - Europaweg en Europaweg - N7 bedoelt. Deze kruispunten zijn onderdeel van het plan Aanpak Ring Zuid. De impressies van deze kruispunten vind je op deze pagina boven de reacties. De ontwerptekeningen vind je in de bibliotheek in het document 'Kaarten Tracébesluit'.
          2. Miek

            28 november 2017, 16:48

            Ik had een prettig en open gesprek met de verkeersdeskundige. Overtuigen kon hij mij nog niet. Wel kwam er duidelijkheid over de aansluiting vanaf de Boumaboulevard op de N7. Daar wordt een inspanning gedaan om deze aansluiting meer fluïde te laten zijn. Onvoldoende aandacht is er naar mijn idee voor al het afslaande verkeer op de Boumaboulevard. Afslaand verkeer gaat in de spits naar mijn idee voor opstoppingen zorgen. Een oplossing daarvoor ligt naar mijn idee in een weg rechtdoor vanaf de Helperzoomtunnel, aan de achterkant van de Euroborg. Het is maar een idee. Alles begint met een idee toch?

            Uhm... in het gesprek kwam ook naar voren dat De Helperzoomtunnel niet op tijd af gaat zijn en toch alvast de oprit vanaf de zuidkant naar de Ring zal gaan verdwijnen... iemand suggesties richting Winschoten (behalve de NS)?
            1. Nancy (Webredacteur)

              29 november 2017, 12:50

              @Miek, fijn dat je met ons meedenkt en ideeën aandraagt! Op basis van onze verkeersonderzoeken verwachten wij na het realiseren van de plannen geen afwikkelingsproblemen op en rond de Boumaboulevard. Dit betekent dat de door jou aangedragen extra verbinding tussen de Helperzoomtunnel en de Europaweg ons inziens geen meerwaarde heeft. Ook speelt mee dat de route via de Helperzoomtunnel vooral bedoeld is voor bestemmingsverkeer in de wijk Helpman/Coendersborg. Wij willen deze route niet stimuleren voor doorgaand autoverkeer, daarvoor is juist de zuidelijke ringweg bedoeld.

              Combinatie Herepoort koerst nu op het afronden van de Helperzoomtunnel in de zomer van 2018. Volgens het contract met Combinatie Herepoort mogen de toe- en afrit Hereweg in oostelijke richting niet worden afgesloten zolang de Helperzoomtunnel nog niet in gebruik is. Ditzelfde geldt voor de instandhouding van de gelijkvloerse spoorwegovergang bij de Esperantostraat, waarvoor de Helperzoomtunnel in de plaats komt. Deze eisen zijn onder andere in het contract met de aannemer opgenomen om ervoor te zorgen dat ook Winschoten vanaf de wijk Helpman/Coendersborg bereikbaar blijft.
    Verberg de reacties
  3. Ard

    14 november 2017, 12:32

    Opvallend dat er nu pas naar gekeken wordt! Sinds het weghalen van de op- en afrit Oosterpoort (afgelopen zomer) staat er in de spits op de Boumaboulevard en de wegen daar om heen alles vast, om vervolgens op de Europaweg naar de ringweg toe opnieuw compleet vast te staan omdat er geen doorstroming is naar de ringweg. Hiervoor was hiervan geen sprake! Wanneer dit een tijdelijke situatie zou zijn, dan denk je ok. En dan verwacht je dat er na de werkzaamheden weer tenminste dezelfde mogelijkheden zijn.
    In de nieuwe situatie na 2021 zie ik nu niet direct een verbetering ten opzicht van de huidige verkeersstroom nu al het verkeer uit de Oosterpoort, Coendersborg, Helpman, Europapark zich maar via één route naar de ringweg kan begeven: de Boumaboulevard.
    Verberg de reacties
  4. bomenridders Groningen

    16 november 2017, 13:07

    De bijeenkomst van 14 november in Kinopolis bijgewoond. Panelen bekeken.
    Opvallend is dat: er geen tekening is waarbinnen in het ontwerp al rekening gehouden is met het terugbrengen van een , de ondertunneling van de route Merwedestraat(station en binnenstad) en de zuidelijke wijken via de Papiermolen. Wat is daarvan de redenen.
    Tweede opvallende zaak is dat: alhoewel het geen definitieve ontwerp tekeningen zijn maar mooie beelden met een wellicht deel realiteit en maatschappelijke werkelijkheid er in, de kruising Hereweg ter hoogte van het Sterrebos/Waterloolaan/Papiermolenlaan verbreed wordt en dat daardoor kostbare bomen gesloopt moeten worden onderdeel van het Sterrebos en Urban Forest> Richting Papiermolen en verder richting Helperzoom. Vanwege die wijziging aan een gemeentelijke weg worden kennelijk in de huidige opvatting een aantal monumentale bomen gesloopt .
    Wat zijn de redenen van deze verbreding, waarom moeten de bomen gesloopt worden en is de capaciteit van de huidige Hereweg niet voldoende om huidige en toekomstige verkeerstromen op te vangen en adequaat te verwerken? Wie betaald de kosten van deze verbreding en is deze verbreding onderdeel van het genomen tracebesluit. Zo ja waaruit moge dat blijken. Zo nee, waarom niet.

    ook valt op dat het Oude Winschoterdiep zonder enige argumentatie van de kant van de uitvoerders en bewindvoerders(stuurgroep, directies) afgedamd wordt en nu al met zand gemaakt is tot een Mallegat(zie van Dale voor de juiste uitleg).Uit eerdere berichten van uw zijde ten tijde van het lanceren van de plannen nadat de gunning gewonnen was.. sprak de Bouwcombinatie er over in het openbaar uit dat"'wel 50 centimeter water blijft bestaan, boven op het tunneldak in het kanaal. Waaruit blijkt dat dat ,maar 50 centimeter is en kan het ook meer worden tijdens de aanleg van de tunnel binnen het huidige tracebesluit en zo ja wat zijn daarvan de berekende kosten en planologische en waterstaatkundige gevolgen.
    Vraag 2 is van de Initiatiefgroep Oude Winschoterdaipopen.

    Vraag 3 luidt: De werkzaamheden aan de Helperzoom tunnel zijn gestaakt. Onderzoeken lopen volgens uw berichtgeving. Welke onderzoeken lopen en wanneer worden en zijn deze onderzoeken openbaar en worden de gevolgen van deze vertraging zichtbaar.
    1. John (Webredacteur)

      24 november 2017, 10:01

      @dhr. Janse, hieronder ons antwoord op uw vragen.

      Het klopt dat de tunnel bij De Papiermolen nog niet op tekening staat. De gemeenteraad van Groningen is akkoord gegaan met het plan. Combinatie Herepoort werkt het ontwerp voor de fietstunnel nu verder uit. Daarna moet het Tracébesluit hierop worden aangepast. Hier hoort een inspraaktraject bij, waarbij iedereen zijn zienswijze op het plan kan geven. Formeel gezien kunnen we de impressies van het ontwerp pas aanpassen als de procedure om het Tracébesluit te wijzigen is afgerond. Als het zover is, gaat dit zo snel mogelijk gebeuren.

      In het uitgewerkt ontwerp is geen sprake van een verbreding van de Hereweg ter hoogte van het Sterrebos/Waterloolaan/Papiermolenlaan. De Hereweg blijft binnen het huidige profiel.

      De bodem van het Oude Winschoterdiep boven de verdiepte ligging komt schuin te liggen. Onder het kanaal komt de zuidelijke ringweg immers weer geleidelijk naar het maaiveldniveau. Aan de westzijde wordt het kanaal circa 85 cm diep, aan de oostzijde ongeveer 30 cm. Vandaar dat wij communiceren dat de diepte circa 50 cm is.

      De voorbereidingen bij de Helperzoomtunnel zijn zo ver afgerond dat nu gestart kan worden met het bouwen van de tunnel zelf. De waterproblemen op de voorbouwlocatie zijn opgelost.
    Verberg de reacties
  5. Arne

    10 januari 2018, 19:24

    Recentelijk (eind 2017) is er gestart met een experiment om de doorstroming vanuit de stad richting het Julianaplein te verbeteren, door de verkeersstroom vanaf Sontplein vaker groen te geven. Dit resulteert in de praktijk vaak tot files op de Europaweg vanaf het Boumaboulevard. Regelmatig staat het verkeer tot op het kruispunt met het Boumaboulevard vast, wat resulteert in asociale rijbewegingen van zowel auto's als vrachtwagens. In de hier gepubliceerde tekeningen staat, net als in de huidige situatie, een oprijstrook bestaande uit twee samenvoegende rijstroken, eindigend in één oprijstrook. Wil het verkeer goed blijven doorstromen, dan lijkt mij een situatie waarbij er met twee rijstroken wordt ingevoegd op de ringweg beter, ook gezien de toekomstige ontwikkelingen in dit gebied. Hoe komt het dat daarop nog niet is voorzien in deze tekeningen? Is deze weergave inmiddels verouderd, of worden de huidige problemen straks op een andere manier opgelost?
    1. John (Webredacteur)

      12 januari 2018, 13:44

      Arne, vanuit veiligheidsoverwegingen is een dubbele invoegstrook op de N7 (noordbaan) in de verdiepte ligging ongewenst. In plaats daarvan krijgt de N7 zelf in de eindsituatie een extra rijstrook. De noordbaan gaat hier van drie naar vier rijstroken in de verdiepte ligging. Daardoor hoeft het verkeer vanaf toerit Europaplein (richting Julianaplein) niet meer in te voegen. Dit vergroot de capaciteit op de toerit. Daarnaast komt er naar verwachting minder verkeer op het Europaplein. De Lübeckweg wordt afgesloten van de Europaweg. Bedrijventerrein Zuidoost krijgt een rechtstreekse toerit vanaf de Bornholmstraat, alsmede een extra toerit ter plaatse van de Gotenburgweg. Vanaf de zuidzijde (de kant van de Boumaboulevard) blijft er één rijstrook beschikbaar voor het linksafslaande verkeer richting Julianaplein.
    Verberg de reacties

Reageren