STRAKS: fietsoversteek MartiniPlaza-Laan van de Vrede veiliger

STRAKS: fietsoversteek MartiniPlaza-Laan van de Vrede veiliger

John

De ombouw van de zuidelijke ringweg van Groningen is een gigaklus. In het oog springend zijn het weghalen van de verkeerslichten bij het Julianaplein en het verdiept aanleggen van de ringweg tussen Hereweg en Oude Winschoterdiep. Maar er verandert veel meer. Wist je bijvoorbeeld dat de fietsoversteek tussen MartiniPlaza en Laan van de Vrede veiliger wordt?

Kijk voor de actuele planning van de werkzaamheden op de pagina Damwand.

Er zijn twee manieren om een damwandplank de grond in te krijgen: drukken of trillen. Voor het maken van de bouwkuip voor de verdiepte ligging is trillen de beste methode. Op de plaats waar de verdiepte ligging komt, zit in de bodem namelijk een dikke laag leem en een vaste zandlaag. Zouden we de planken drukken, dan komen ze niet door deze lagen heen.

Het intrillen gaat zo:

• Allereerst wordt de plank door een hijskraan aan de bovenkant opgetild. De plank wordt met twee stalen draadkabels vastgemaakt aan de kraan. De kraan heeft aan de bovenkant een trilblok en op de grond ligt een stalen mal voor de geleiding die ervoor zorgt dat de plank netjes recht de grond in gaat.

• Daarna begint het intrillen. Het trilblok trilt heel snel en geeft vooral in het begin veel lawaai. De plank gaat langzaam de grond in.

• Als de plank ver genoeg in de grond zit, stoppen we met intrillen. Daarna verplaatsen we de kraan met het trilblok en wordt de volgende plank opgepakt en ingetrild.

In de afbeelding hieronder kun je de oude situatie vergelijken met de nieuwe situatie.

Links de oude, rechts de nieuwe situatie. Schuif de oranje balk heen en weer om de verschillen te zien.

Reacties (0)

Nog geen reacties

Reageren