Slimme vraag: waarom sluiten we de zuidelijke ringweg niet helemaal af om hem in één keer te verbouwen?

Slimme vraag: waarom sluiten we de zuidelijke ringweg niet helemaal af om hem in één keer te verbouwen?

Sanne

Tijdens de ombouw van de zuidelijke ringweg moet de aannemer in principe in beide richtingen twee rijstroken beschikbaar houden voor verkeer. De zuidelijke ringweg wordt daarom in fases omgebouwd. De afgelopen tijd krijgen we regelmatig de vraag waarom we de zuidelijke ringweg niet helemaal afsluiten en de ringweg in één keer verbouwen. De ombouw zou dan veel sneller klaar zijn.

De zuidelijke ringweg helemaal afsluiten zorgt echter voor een groot bereikbaarheidsprobleem voor de stad en de regio. De zuidelijke ringweg is de drukste weg van Noord-Nederland. Dagelijks rijden hier zo’n 90.000 voertuigen. Al dit verkeer moet dan een andere route nemen. Op andere wegen in en rond de stad rijdt dan veel meer verkeer. Straten en wegen die nu al druk zijn, worden alleen maar drukker en raken overbelast. Met filevorming en stilstaand verkeer tot gevolg. Dat is niet alleen slecht voor de bereikbaarheid van de stad, maar ook voor de leefbaarheid in de stad.

Uitzondering
Hoewel het uitgangspunt is dat de zuidelijke ringweg tijdens de ombouw in beide richtingen met twee rijstroken open blijft, zijn er kortdurende uitzonderingen mogelijk. Bijvoorbeeld in een periode met minder verkeer op de weg zoals een vakantieperiode of weekend. Dat gebeurde bijvoorbeeld tijdens het Hemelvaartweekend. Toen waren de noordelijke rijbanen richting Drachten afgesloten voor het intrillen van damwanden en het vervangen van voegen.

Reacties (3)

  1. Yme

    3 augustus 2018, 15:28

    Knullig verhaal waarom moesten er dan allemaal camera's komen bij Oost en noord nu is dit zeker weer weggooid geld
    1. Sanne (Aanpak Ring Zuid)

      3 augustus 2018, 16:42

      @Yme, de camara's zijn bij de oostelijke, noordelijke en westelijke ringweg zijn opgehangen, omdat die wegen de belangrijkste omleidingsroute vormen tijdens de ombouw van de zuidelijke ringweg. De camera’s maken deel uit van een systeem waarmee de verkeerscentrale in Wolfheze de voortgang van het verkeer op de ring kan volgen. Als het verkeer langzaam rijdt, kan de verkeerscentrale via de camerabeelden bepalen wat er aan de hand is en eventueel ingrijpen.
      1. Yme

        3 augustus 2018, 17:23

        Dit zou nodig zijn voor de doorstroming als ring zuid minder verkeer kon verwerken
    Verberg de reacties
  2. Eddy

    3 december 2018, 20:30

    Waarom wordt de ringweg niet aangelegd zoals een echte ringweg betaamd?, rondom de stad bivoorbeeld.
    A7 aansluiten op de A28 en vervolgens doortrekken naar het vervolg A7 richting Duitsland. Veel ruimte, weinig overlast slechts de aansluitingen realiseren.
    Of is dit te simpel gedacht misschien.....
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      4 december 2018, 16:09

      Eddy, voorafgaand aan het maken van het plan voor de ombouw van de zuidelijke ringweg is verkennend onderzoek gedaan naar alternatieven. Ook dit idee, om een ‘zuidtangent’ onder de stad langs te maken, is onderzocht. Uit het onderzoek bleek onder andere dat het merendeel van het verkeer (ongeveer 80%) dat nu gebruik maakt van de zuidelijke ringweg, in de stad moet zijn of daar vandaan komt. Dit betekent dat een zuidelijke tangent de verkeersproblemen op de zuidelijke ringweg niet oplost. Doordat het verkeer in en rond Groningen naar verwachting blijft groeien, zou de zuidelijke ringweg ook na de aanleg van een tracé buiten de stad nog steeds veel verkeer trekken. Daarom is besloten de zuidelijke ringweg op het bestaande tracé te vernieuwen.
    Verberg de reacties
  3. Pieter C.J.Muijzert

    24 december 2018, 11:42

    Beste mensen in de jaren 1990 tot 2009 heeft men gekeken hoe of wat te doen.Toen kwam ene wethouder van Groen Links Karin Dekker, tegenwoordig in Leek zittend.Zij in haar eentje drukte de verdiepte weg tunnel er door want het bos moest weer terug komen.Ze wist niet waar ze het over had. Kosten ? voor de grondwaterstand ? voor het bos ? Hoe dit dan wel aan gelegd mest worden.Er is nooit gekeken naar een ruime westelijke ringweg om de stad. Want ze keken naar het opknappen van de Friesche Straatweg en laan 40/45 , daar komt nu uit dat het gelijk aan de ring zuid gaat kosten.Een verdiepte weg geeft minder geluidshinder.Maar beslist niet minder verontreiniging want die komt extra vervuilend tussen de deksels naar buiten en de zuidring haalt geen verkeer weg en geen vracht verkeer weg/Momenteel rijden tussen Jullianaplein en Europaweg 78.000 personen autos en 5000 racht auto''s en bij een ruime westring zal het vracht verkeer van dit stuk zuidring afkunnen + 30 % van het personen vervoer voor goed van de zuidring afkunnen.Je kunt op dit moment geen 83.000 voertuigen kwijt via andere wegen.De andere aannemers hebben met dezelfde eisen ingeschreven of daarom af gezien vanwege deze eisen.Er zijn eisen gesteld en daar moet Herepoort aan voldoen. Zoniet dan zal de opdrachtgever de steker eruit moeten halen. Wij hopen dat deze verdiepte weg /tunnel uit het project gaat.Voor dat geld leg je eerst een ruime westelijke ringweg aan en kun je na gereed zijn het stuk Jullianaplein/ Europaweg vierkant afsluiten.Je zou de 1500 m1 weg i.p.v 1100 m1 weg in twee helften aanleggen.Eerst de zuidtunnel a 4 rijbanen maar zou je de weg/ tunnel 1 m breder moeten aanleggen om een vangrail /vecusec in het midden te zetten. Indien klaar dan verkeer door/over de zuid weg en dan de noordtunnel aanleggen.Maar dat heeft financiele kosten die hoog zijn. Beter is de weg op huidige hoogte aanleggen van 2 x 2 rujbanen naar 2 x 3 rijbanen dan kun je alle op en afritten behouden.
    Verberg de reacties

Reageren