Zo maakt de ombouw van de zuidelijke ringweg de hele stad beter bereikbaar

Zo maakt de ombouw van de zuidelijke ringweg de hele stad beter bereikbaar

John

Hoe zijn de zuidelijke stadswijken bereikbaar na de ombouw van de zuidelijke ringweg, als de op- en afritten Hereweg zijn verdwenen? Deze vraag is weer actueel nu de oprit vanaf de Hereweg/Kempkensberg richting Hoogezand/Delfzijl dicht gaat. Daarom geven we in dit artikel een overzicht van wat er allemaal verandert in de aansluitingen op de ringweg.

De aanpak van de zuidelijke ringweg heeft niet alleen als doel om het verkeer vlotter en veiliger te laten doorstromen, maar ook om de bereikbaarheid van woonwijken, kantoren, bedrijven, winkels en scholen in de stad te verbeteren. Hiervoor krijgt de stad een aantal nieuwe aansluitingen op de ringweg. Er zijn ook aansluitingen die vervallen of anders worden. Hieronder de belangrijkste veranderingen op een rij, van west naar oost.

Vanaf Laan Corpus den Hoorn naar het Julianaplein
De Laan Corpus den Hoorn krijgt in oostelijke richting een directe aansluiting op de zuidelijke ringweg. Wie dus straks van de Laan Corpus den Hoorn richting het Julianaplein rijdt, kan sneller invoegen op de zuidelijke ringweg. Je hoeft dan niet meer via het Vrijheidsplein.

Vanaf de Laan Corpus den Hoorn kun je straks sneller de zuidelijke ringweg op richting Julianaplein. Links de huidige, rechts de nieuwe situatie. Schuif de oranje balk heen en weer om de verschillen te zien.

Van zuidelijke ringweg via westelijke ringweg naar de westkant van de stad (en omgekeerd)
Het wordt gemakkelijker en veiliger om vanuit de richting Drachten via de westelijke ringweg de westkant van de stad te bereiken. Je hoeft niet meer via de rotondes bij de Laan Corpus den Hoorn. Verder hoef je bij het Vrijheidsplein niet meer te wachten op kruisend verkeer. De verkeerslichten ter hoogte van de Leonard Springerlaan verdwijnen.

Omgekeerd geldt hetzelfde. Rij je op de westelijke ringweg richting Drachten, dan hoef je niet meer te wachten bij de verkeerslichten bij de Leonard Springerlaan. Ook hoef je niet meer langs de rotonde bij de Laan Corpus den Hoorn, maar je kunt direct invoegen op de zuidelijke ringweg.

Vanuit de richting Julianaplein kan verkeer straks rechtstreeks de westelijke ringweg op rijden. Je hoeft bij het Vrijheidsplein niet meer te wachten op kruisend verkeer.

Verkeer vanaf het Julianaplein naar MartiniPlaza moet in de nieuwe situatie doorrijden naar de afslag Laan Corpus den Hoorn, onder de ringweg door en dan weer terugrijden. Via het Vrijheidsplein rijd je vervolgens ongehinderd naar MartiniPlaza. Dit is een omweg, maar het is wel veiliger. Deze oplossing voorkomt namelijk dat er bij evenementen een opstopping ontstaat tot op het Julianaplein.

Vanaf de westelijke ringweg voeg je sneller in op de zuidelijke ringweg, en omgekeerd. Links de huidige, rechts de nieuwe situatie. Schuif de oranje balk heen en weer om de verschillen te zien.

Op het Julianaplein ‘linksaf’ naar het station
Als je nu vanuit de richting Drachten komt, kun je niet linksaf bij het Julianaplein, richting station en het centrum van de stad. In de toekomst kan dat wel. Je gaat niet letterlijk linksaf, want de afrit ligt voor de veiligheid rechts van de weg. Maar je kunt dus straks wel vanuit Drachten over het Emmaviaduct naar het centrum toe.

Kom je vanuit Drachten (links in beeld), dan kun je nu niet via het Emmaviaduct richting station, straks wel. Links de huidige, rechts de nieuwe situatie. Schuif de oranje balk heen en weer om de verschillen te zien.

Vanaf de Vondellaan de zuidelijke ringweg op (en omgekeerd)
De wijk De Wijert krijgt een nieuwe aansluiting op de zuidelijke ringweg via de Vondellaan. Vanaf de Vondellaan kun je zowel richting Drachten als richting Hoogezand. Ook kun je – omgekeerd – vanuit die twee richtingen via de Vondellaan De Wijert bereiken. Let op: je kunt niet vanaf de A28, uit de richting Assen, de Vondellaan op. En ook niet vanaf de Vondellaan de A28 op richting Assen. Hiervoor kun je net als nu de aansluiting Groningen-Zuid gebruiken. De Vondellaan wordt wel fors drukker door de nieuwe aansluiting. Daarom krijgt deze weg een andere inrichting, met vrijliggende fietspaden.

De Vondellaan (rechts in beeld) heeft straks een aansluiting op de zuidelijke ringweg. Links de huidige, rechts de nieuwe situatie. Schuif de oranje balk heen en weer om de verschillen te zien.

Hereweg houdt verbinding met zuidelijke ringweg via nieuwe verbindingsweg
De huidige op- en afritten bij de Hereweg verdwijnen en worden vervangen door een nieuwe verbindingsweg tussen de Hereweg en de Brailleweg. Deze weg gaat lopen aan de noordkant van de zuidelijke ringweg. Via deze nieuwe verbindingsweg kun je straks nog steeds vanaf de Hereweg de ringweg op. Deze nieuwe weg is dus bedoeld voor het verkeer vanaf de Hereweg naar Drachten, Assen en Hoogezand, en ook omgekeerd. De Hereweg blijft dus bereikbaar. De onveilige situatie verdwijnt waarbij het verkeer vanaf de Hereweg naar Assen over een heel korte afstand drie keer van rijstrook moet wisselen.

De huidige op- en afritten moeten verdwijnen omdat de zuidelijke ringweg tussen Hereweg en Europaplein verdiept wordt aangelegd. Bovendien ligt het nieuwe Julianaplein te dicht op de Hereweg voor een veilige aansluiting. Daardoor zijn directe aansluitingen vanaf de Hereweg op de zuidelijke ringweg niet meer mogelijk. Over de verdiepte ligging heen worden drie 'deksels' gelegd, waarop een nieuw park voor de stad ontstaat: het Zuiderplantsoen.

De oprit vanaf Hereweg/Kempkensberg richting Hoogezand en Delfzijl gaat naar verwachting komend weekend (1 en 2 februari 2019) definitief dicht. Het verkeer heeft verschillende alternatieven.

De op- en afritten bij de Hereweg worden vervangen door een nieuwe verbindingsweg richting Julianaplein. Links de huidige situatie, rechts de nieuwe. Schuif de oranje balk heen en weer om de verschillen te zien.

Op- en afrit Oosterpoort al verdwenen
Ook de op- en afrit bij de Oosterpoort moesten vervallen vanwege de aanleg van de verdiepte ligging en het Zuiderplantsoen. Om voorbereidende werkzaamheden mogelijk te maken, zijn deze op- en afrit in 2017 definitief dicht gegaan. De Oosterpoort blijft aangesloten op de zuidelijke ringweg via de aansluiting bij de Europaweg.

De verdwenen op- en afrit bij de Oosterpoort. Hier komt het Zuiderplantsoen. Het verkeer kan via de aansluiting bij de Europaweg. Links de huidige situatie, rechts de nieuwe. Schuif de oranje balk heen en weer om de verschillen te zien.

Nieuwe aansluitingen bij de Europaweg en de Bornholmstraat
Vanuit de richting Drachten worden straks twee grote verkeersstromen vanaf de zuidelijke ringweg naar de stad van elkaar gescheiden. Het verkeer richting het UMCG en het oostelijk deel van de binnenstad gaat straks, net als nu, via de Europaweg. Nieuw is de directe verbinding met de Bornholmstraat. Hiervan kan het verkeer gebruik gaan maken dat richting Sontplein en Sontweg gaat, oftewel richting onder andere Ikea en Bauhaus. Wie uitgewinkeld is, kan via de Bornholmstraat snel weer de zuidelijke ringweg op rijden, richting Drachten of Assen.

De afrit van de Europaweg. Linksaf ga je naar de Bornholmstraat, rechtsaf naar de Europaweg. Links de huidige situatie, rechts de nieuwe. Schuif de oranje balk heen en weer om de verschillen te zien.

Helperzoomtunnel vervangt spoorovergang Esperantostraat
De huidige spoorwegovergang bij de Esperantostraat gaat om veiligheidsredenen dicht. Helpman en de wijken aan de oostzijde van het spoor blijven met elkaar verbonden via de toekomstige Helperzoomtunnel. Deze tunnel is bedoeld voor auto's, fietsers en bussen. Vrachtwagens mogen er niet doorheen. Via deze tunnel kun je als bewoner van Helpman de wijk in oostelijke richting verlaten. Je kunt dan via de Boumaboulevard naar de Europaweg. Daar kun je de zuidelijke ringweg op, in beide richtingen, of via Westerbroek de A7 op richting Hoogezand.

Helaas heeft de aanleg van de Helperzoomtunnel vertraging opgelopen. In het hemelvaartweekend van 2018 ging het inschuiven van de tunnelmoot onder het spoor mis. Het streven is dat de tunnel in 2019 alsnog op zijn plek wordt geschoven. Enkele maanden daarna kan de tunnel opengaan.

De Esperantokruising moet om veiligheidsredenen dicht. Foto: Jeroen van Kooten.
De Esperantokruising moet om veiligheidsredenen dicht. Foto: Jeroen van Kooten.
Impressie van de Helperzoomtunnel. Afbeelding: Combinatie Herepoort.
Impressie van de Helperzoomtunnel. Afbeelding: Combinatie Herepoort.

Directe aansluiting Eemspoort/Driebond
De bedrijventerreinen Eemspoort en Driebond worden eenvoudiger en sneller te bereiken. Nu lopen de verbindingen van deze terreinen via parallelwegen en de laag gelegen bruggen over het Winschoterdiep, naast de ringweg.

Eemspoort en Driebond krijgen straks een eigen op- en afrit van de zuidelijke ringweg. Kom je uit westelijke richting, dan kun je langer op de ringweg blijven. Pas ‘voor de deur’ ga je van de ringweg af. De afrit naar de Osloweg voor verkeer vanuit oostelijke richting verschuift iets naar het oosten en sluit straks aan op de Stettinweg.

Op de terugweg kun je sneller weer op de ringweg komen, via opritten in beide richtingen.

Deze aansluiting ontlast, samen met de nieuwe aansluiting op de Bornholmstraat, de Europaweg. Dit komt de doorstroming en de bereikbaarheid van Groningen Zuidoost ten goede.

Eemspoort/Driebond krijgt een eigen aansluiting. Verkeer van en naar Groningen Zuidoost hoeft niet meer via de lage bruggen over het Winschoterdiep. Links de huidige situatie, rechts de nieuwe. Schuif de oranje balk heen en weer om de verschillen te zien.

Headerfoto: Jeroen van Kooten.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Reacties (16)

  1. Tim

    30 januari 2019, 13:54

    Mooi artikel. Nu de planning er nog even bij plaatsen ;-)
    Verberg de reacties
  2. Hans

    30 januari 2019, 19:45

    Voorlopig nog een drama in Helpman als je richting Delfzijl/Hoogezand moet. Die tunnel mag wel zsm. Enig zicht op?
      1. Peter

        31 januari 2019, 17:11

        Wat mij verbaasd is dat als argument voor de afsluiting van de zuidbaan de treinvrije periode van februari genoemd wordt, omdat er een kleine kans is dat ProRail dit jaar nog een spoorvrije periode kan inlassen. (Bron: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/204349/Overzetten-zuidbaan-ringweg-kan-doorgaan).
        Bij de vorige poging was er een spoorvrije periode nodig om de tunnel onder het spoor te schuiven en als dat nu ook het geval is, spreekt het een het ander tegen.
        Of er komt dit jaar nog een spoorvrije periode en dan had er dus minder haast gemaakt hoeven te worden met de sloopwerkzaamheden (voordat het rapport Hertogh openbaar is), of deze komt er niet en zal de tunnel dit jaar niet onder het spoor geschoven worden.
        1. John (Aanpak Ring Zuid)

          1 februari 2019, 11:51

          Peter, voor het inschuiven van de Helperzoomtunnel is inderdaad ook een treinvrije periode nodig. We werken er hard aan om die in 2019 nog voor elkaar te krijgen. Maar wanneer dat kan, is nog onzeker. We willen niet nog meer vertraging oplopen door hierop te wachten met werkzaamheden die nu wel uitgevoerd kunnen worden, zoals het gedeeltelijk afbreken van het viaduct over het spoor. De plannen die de aannemer hiervoor heeft ingediend, zijn geaccepteerd.
          1. Jan

            7 februari 2019, 11:05

            Nu de spoorovergang Esperantolaan de komende twee weken ook dicht gaan wordt het gemis van de Helperzoomtunnel nog pijnlijker duidelijk. In het artikel van 16 november wordt gesteld dat de uitslagen van het extra bodemonderzoek zo goed als klaar zijn (https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/slimme-vraag/slimme-vraag-waarom-duren-de-aanvullende-bodemonderzoeken-bij-de). Inmiddels zijn we weer 3 maanden verder, lijkt me tijd om de resultaten te publiseren en uit te leggen waarom het misging vorig jaar en wat het plan is om het nu wel goed te laten gaan. Het in de schoenen schuiven van de NS en ProRail lijkt me een beetje flauw, ik krijg het gevoel dat jullie nog werkelijk geen idee hebben hoe die tunnel erin te krijgen. Proof me wrong zou ik zeggen.....
            1. John (Aanpak Ring Zuid)

              8 februari 2019, 10:40

              Je zult toch nog even geduld moeten hebben, Jan. De uitkomsten van de bodemonderzoeken worden gebruikt om een nieuw plan van aanpak te maken. Het streven is om de tunnelmoot in 2019 op zijn plek onder het spoor te schuiven. Een definitieve datum is hiervoor nog niet bekend. Daarna zijn er nog enkele maanden nodig voordat de Helperzoomtunnel kan worden opengesteld voor verkeer.
    Verberg de reacties
  3. Pieter C.J.Muijzert

    30 januari 2019, 20:24

    Mooie reclame maar Groningen zuid is er bij gebaat de op en afritten Hereweg te handhaven en de op-afritten A 28 Brailleweg te laten vervallen.
    Zo wordt het verkeer door Groningen zuid voorkomen.
    De tunnels aan de Helperzoom moeten dit jaar erin liggen anders een groot propleem met het spoor project
    Dus voorkom de afbraak spoorviaduct in de ring.
    1. Erik

      31 januari 2019, 11:14

      Ik snap je redenatie niet helemaal.

      Wil je nou door het zuidelijke deel van het viaduct over het spoor niet af te breken minder verkeer door de wijk?
      En wat heeft het voorkomen van de afbraak van het viaduct te maken met dit artikel waarin wordt uitgelegd welke veranderingen er plaats gaan vinden?
    Verberg de reacties
  4. Wim

    31 januari 2019, 14:11

    AANDACHTSPUNT !! : tijdelijke aanpassing van de stoplichten in de spits lijkt mij zeer op z’n plek. Krijg sterk de indruk dat hier NIETS mee is gebeurt. Een schitterend negatief voorbeeld is de route Van Ketwichverschuurlaan - Laan Corpus Den Hoorn EN de afrit N7 naar de Hereweg komende vanuit de Beneluxweg. Met de huidige digitale technieken op te lossen lijkt mij (artificiële intelligentie oftewel: zelflerende verkeerslichten).
    1. Kees Verhaar

      1 februari 2019, 11:28

      Helemaal eens. Verkeerslichten in stad Groningen op veel plaatsen SLECHT afgesteld !!
    Verberg de reacties
  5. Frank

    31 januari 2019, 19:42

    Die 2 nieuwe opstelstrookjes van de 2e Maaslaan bij de Hereweg zijn natuurlijk veels te kort.
    Wedden dat die later verlengd worden (goed idee), kortom het hele stuk tussen Zuiderbegraafplaats en Ringweg krijgt 2 opstelstroken.

    Verder snap ik niet dat er aan de Oostkant van de Hereweg (richting Hoogezand dus) niet een op- en afrit komt. Is toch veel beter dan dat al dat verkeer moet omrijden via het Julianaplein?
    Vanuit de open tunnelbak kan je dat aanleggen. Misschien is daarom de tunnelbak wel open, zodat ze dat later aan kunnen leggen.

    Gaan de flats aan de Maaslaan en aangrenzende blokken ook plat i.v.m. met de kosten wat betreft toekomstig COPD?
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      5 februari 2019, 17:39

      Hoeveel opstelruimte er nodig is op de Verbindingsweg bij de aansluiting op de Hereweg, hebben we bepaald op basis van de uitkomsten van de verkeersberekeningen.

      Een op- en afrit aan de oostkant van de Hereweg is niet mogelijk omdat de ringweg hier verdiept wordt aangelegd. Om veiligheidsredenen zijn in dit verdiepte deel geen toe- en afritten toegestaan. Bovendien zouden ze te dicht op de aansluiting bij de Europaweg en het knooppunt Julianaplein komen.

      De luchtkwaliteit bij de Maaslaan blijft in de toekomst aan de normen voldoen, zowel voor stikstofdioxide (NO2) als voor fijn stof (PM10). In het algemeen is de luchtkwaliteit in de eindsituatie beter dan in de beginsituatie (2012). Dat heeft onder andere te maken met de schonere uitstoot van het autoverkeer. Voor meer informatie verwijzen we je naar het Milieueffectrapport (hoofdstuk 8) en bijlage 4 daarvan, te vinden in de bibliotheek op onze website, pagina Plandocumenten.
    Verberg de reacties
  6. DJ

    1 februari 2019, 15:56

    Het zou wel zo netjes zijn om hierbij te vermelden dat het verkeer door de ombouw onveiliger wordt:
    In jullie eigen tracebesluit staat in de verschillenrapportage op p.78 dat er door de ombouw meer verkeersslachtoffers gaan vallen dan zonder het project. Meer doden en gewonden dus. Dat is kennelijk de prijs van "betere bereikbaarheid"
    Verberg de reacties
  7. R. Heldens

    17 februari 2019, 15:48

    Heeft dit alles nog gevolgen voor de scheepsvaart?
    1. Sanne (Aanpak Ring Zuid)

      18 februari 2019, 15:05

      Voor de scheepvaart verandert er iets door de ombouw van de zuidelijke ringweg op één punt, namelijk bij het Noord-Willemskanaal. Het Noord-Willemskanaal kruist de zuidelijke ringweg bij de Julianabrug. De nu bestaande Julianabrug is een
      lage, beweegbare brug. Bij de ombouw van de zuidelijke ringweg wordt deze brug verbreed en wordt de brug vervangen door een hooggelegen vaste brug. Hierdoor verbetert de doorstroming van de scheepvaart, er is namelijk geen brugbediening meer nodig. De vaarweg is altijd bevaarbaar. Hoge schepen, waarvoor in de huidige situatie de brug moet worden
      geopend, hoeven niet meer te wachten.
    Verberg de reacties

Reageren