Voortgang damwandplanken intrillen: tussenwanden Kempkensberg

Voortgang damwandplanken intrillen: tussenwanden Kempkensberg

Judith

Op verschillende plekken langs de zuidelijke ringweg zijn in de afgelopen periode damwandplanken ingetrild. Deze damwandplanken vormen de bouwkuip waarin de verdiepte ligging wordt aangelegd. Op de damwandplankenafteller op deze website is te zien dat we eind oktober ruim 70% hebben voltooid. Tot het voorjaar van 2020 zijn we nog op enkele plekken bezig. Twee locaties zullen later aan de beurt zijn: de oostzijde van de onderdoorgang Hereweg en vlakbij het spoor op de Esperantokruising.

In dit artikel lees je op welke plekken er nog damwandplanken ingetrild moeten worden. Zodra we werkzaamheden inplannen, informeren wij de omwonenden en de bedrijven in de omgeving hierover. Ook waar zij terecht kunnen met vragen en klachten over geluid en trillingen. Dit artikel en de onderstaande kaart worden dan geactualiseerd.

Op deze kaart is te zien op welke plekken er nog damwandplanken ingetrild moeten worden. Zodra we werkzaamheden inplannen, informeren wij de omwonenden en de bedrijven in de omgeving hierover. Deze kaart wordt dan geactualiseerd.
Overzicht locaties damwandplanken voor de verdiepte ligging

Vervolg: tussenwanden Kempkensberg
De volgende stap is het aanbrengen van twee tussenwanden ter hoogte van de Kempkensberg (zie de kaart hierboven). Dit doen we van maandag 11 november tot vrijdag 22 november 2019. Het daadwerkelijke intrillen van de damwandplanken doen we in deze periode op vijf dagen. De overige dagen zijn nodig voor laswerkzaamheden. Omwonenden zijn geïnformeerd per brief.

De bouwplaats van de verdiepte ligging wordt verdeeld in verschillende stukken. Die noemen we compartimenten. Om deze te maken, brengen we damwandplanken overdwars aan, haaks op de noordwand en de zuidwand. Deze tussenwanden bevinden zich op meerdere plekken van de verdiepte ligging. Het intrillen van één tussenwand duurt ongeveer twee dagen en doen we tot het voorjaar van 2020.

Vooruitblik werkzaamheden

Kempkensberg
Bij de Kempkensberg zijn we op woensdag 18 september begonnen met het intrillen van damwandplanken, namelijk vanaf DUO/Belastingdienst richting de Hereweg. Op donderdag 10 oktober zijn we vlak bij het Sterrebos aangekomen. Voordat we daar verder gaan, voeren we eerst gedurende drie weken enkele pompproeven uit. Dat is nodig voor het veilig en beheerst aanleggen van de bouwkuip van de verdiepte ligging. De pompproeven geven inzicht in de gevolgen van de bemaling van het grondwater. De resultaten van de pompproeven bepalen ook of er bij de nog aan te brengen damwandplanken langs het Sterrebos aanvullende maatregelen nodig zijn om vernatting of verdroging van het Sterrebos te voorkomen. De pompproeven staan gepland voor het eind van dit jaar.

Hereweg 
In de afgelopen herfstvakantie hebben we aan de westkant van de Hereweg damwandplanken ingetrild. Ook hebben we de Hereweg een stukje verlegd richting het oosten. Zo kan het verkeer tijdens de bouw van de verdiepte ligging over de Hereweg blijven rijden. Aan de westkant van de Hereweg hebben we nog niet alle damwandplanken kunnen intrillen. De noordelijke damwand ligt namelijk te dicht bij de ringweg. Voor het intrillen hiervan moet daarom een rijstrook afgesloten worden. We bekijken met de wegbeheerder wanneer we dit het beste kunnen doen de komende maanden. 

Bij het westelijke deel van de Hereweg gaan we vervolgens een tunnelmoot bouwen. Als deze klaar is, kan het verkeer over het gebouwde halve ‘deksel’ rijden en kunnen we de bouwkuip aan de oostkant bij de onderdoorgang Hereweg aanleggen. Hiervoor moeten ook damwandplanken ingetrild worden. Afhankelijk van de voortgang op deze locatie, is dit naar verwachting in de tweede helft van 2020.

DUO/Belastingdienst en Esperantokruising
In het voorjaar van 2020 gaan we aan de slag bij de Esperantokruising. De eerste stap hier is het intrillen van damwandplanken ter hoogte van DUO/Belastingdienst. Dit gebouw moet bereikbaar blijven, dus hier zullen we in een aantal stappen werken. Via een tijdelijke weg naar de ingang van de parkeergarage kunnen medewerkers het gebouw continu bereiken. De exacte planning van deze werkzaamheden maken we tijdig bekend.

Ter hoogte van de Esperantokruising zelf moeten ook damwandplanken worden ingetrild. Dit gebeurt net als bij de Hereweg in een aantal stappen, zodat het verkeer tijdens de bouw van de verdiepte ligging gewoon door kan rijden. Een deel van de damwandplanken die dicht bij het spoor komen te liggen, kunnen vanwege het effect van het trillen op het spoor alleen worden ingetrild als het treinverkeer stil ligt. Wanneer deze treinvrije periode precies is, wordt momenteel overlegd met ProRail.

Winschoterdiep (rijbaan)
In het voorjaar van 2020 is het Winschoterdiep (rijbaan) bij het Oude Winschoterdiep aan de beurt. Voor de aanleg van de bouwkuip is het nodig een gedeelte van het Oude Winschoterdiep te dempen. Vervolgens kunnen we het laatste stukje van de oude zuidelijke ringweg slopen. Hierna gaan de damwandplanken tussen de H.L. Wichersstraat en het Winschoterdiep de grond in.

Foto: Raymond Bos

Impressie van het Zuiderplantsoen bovenop de zuidelijke ringweg. Links woonwijk De Linie, rechts de Oosterpoortbuurt.
Impressie van het Zuiderplantsoen bovenop de zuidelijke ringweg. Links woonwijk De Linie, rechts de Oosterpoortbuurt.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Reacties (5)

  1. Kevin

    11 november 2019, 07:14

    Beste Aanpakringzuid

    Misschien binnenkort eens een overzichtsfoto vanuit vliegtuig (laten) maken van het hele project? Dan krijgt iedereen een idee van de omvang en voortgang
    1. Tim

      11 november 2019, 13:35

      Iets als dit?
      https://www.aanpakringzuid.nl/beeld/foto/luchtfotos-30-september-2019
    Verberg de reacties
    Verberg de reacties
  2. LyMVKSOXdPnfJQGc

    11 november 2019, 15:52

    OYymiWUrCJqM
    Verberg de reacties

Reageren