Vertrouwen in aanpak zuidelijke ringweg Groningen

Vertrouwen in aanpak zuidelijke ringweg Groningen

John

Er is vertrouwen in het vervolg van de aanpak van de zuidelijke ringweg in Groningen. Projectorganisatie Aanpak Ring Zuid en aannemer Combinatie Herepoort hebben goede afspraken gemaakt over het vervolg van het project. “Partijen willen er samen voor gaan en hebben concrete afspraken gemaakt hoe dit te doen.” Dit schrijft professor Hertogh in het vandaag gepresenteerde Plan van Aanpak 'Waar een wil is, komt een weg'.

Er zijn in de afgelopen maanden belangrijke stappen gezet door de projectorganisatie en de aannemer om de werkzaamheden vlot te trekken. De duidelijkheid over de bouw van de Helperzoomtunnel is hier een voorbeeld van. Er ligt nu een concrete planning voor 2019 en is er een doorkijk tot en met 2024.

Fleur Gräper, gedeputeerde Provincie Groningen en voorzitter stuurgroep Aanpak Ring Zuid: “Er is door alle betrokkenen hard gewerkt. Wij hebben het vertrouwen dat met de opvolging van deze aanbevelingen een stabiele basis wordt gelegd voor het verdere verloop van het project. Er ligt een plan waar we mee vooruit kunnen”.

Peter Westra, directeur Combinatie Herepoort: “Ik kijk met vertrouwen naar de toekomst. De handen moeten uit de mouwen om deze klus te klaren. Samen met Aanpak Ring Zuid hebben we een goede basis gelegd en zetten we de schouders onder het vervolg.”

Aanbevelingen in praktijk getoetst
Om te toetsen hoe de aanbevelingen in de praktijk werken, hebben Aanpak Ring Zuid en Combinatie Herepoort de aanbevelingen toegepast in het deelproject Helperzoomtunnel, met het doel de tunnel nog in 2019 te realiseren. De heer Hertogh heeft ook dit proces begeleid. De aanpak heeft als resultaat dat er overeenstemming is over de manier waarop de Helperzoomtunnel geplaatst kan worden. Op 12 maart jl. is bekend gemaakt dat alle seinen op groen staan om de tunnel dit jaar in te schuiven.

Met deze nieuwe werkwijze zijn de knelpunten, risico’s en kansen door beide partijen goed in beeld gebracht en besproken. Met het Plan van Aanpak kunnen beide organisaties stappen zetten naar een succesvolle samenwerking en realisatie van het project. Zo treffen de partijen op dit moment voorbereidingen voor de aanleg van de verdiepte ligging. Het gezamenlijke doel is om deze zomer te starten met de aanleg ervan.

Commissie-Hertogh
Aanpak Ring Zuid en Combinatie Herepoort hebben in september 2018 samen een commissie ingesteld met als doel te komen tot een verantwoorde voortgang van het project. Op 20 december 2018 presenteerde de Commissie-Hertogh het advies 'Waar een wil is, komt een weg'. De commissie zag voldoende aanleiding om door te gaan met de uitvoering van het project binnen het huidige contract en deed zeven aanbevelingen om het project weer op koers te laten komen. 

1. Slagvaardige organisatie en overlegstructuur
2. Houding en gedrag
3. Herstart inhoudelijke werkzaamheden
4. Alliantie voortzetten
5. Planning
6. Financiën
7. Plan maken en vastleggen van de resultaten

Lees hier:
- Plan van Aanpak Commissie-Hertogh, 20 maart 2019 (pdf, 1,7 Mb)
- Rapportage 'Waar een wil is, komt een weg', 17 december 2018 (pdf, 1,3 Mb)

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Reacties (23)

  1. De Beste

    28 maart 2019, 08:57

    Wel weer een zomerstremming dus met alle gevolgen van dien. Zeer slecht!
    1. Tim

      28 maart 2019, 12:10

      In de meest rustige periode van het jaar gaat de ring (gedeeltelijk) dicht. Dan pak je ff wat vaker de fiets of blijf je even wat vaker thuis. Heel dramatisch!
      1. De Beste

        28 maart 2019, 12:56

        Er zijn ook mensen die wel naar hun werk moeten, tevens is het umcg vanaf de kant van het gasuniegebouw nauwelijks bereikbaar in die periode. In de spits gaat dit dagelijks een verkeersinfarct veroorzaken.
    2. Frank

      28 maart 2019, 13:02

      er gaat maar 1 van de 4 rijstroken dicht. In beide richtingen is verkeer dus nog mogelijk.
      1. John (Aanpak Ring Zuid)

        28 maart 2019, 13:15

        @Frank: Dat klopt niet. Bij de zomerstremming wordt de gehele zuidbaan van de zuidelijke ringweg tussen Julianaplein en Europaweg afgesloten.
        1. Dirk

          28 maart 2019, 16:37

          Was er niet nadrukkelijk afgesproken dat er te allen tijde tijdens de ombouw TWEE rijstroken in beide richtingen open zouden blijven? Was dat niet de manier waarop jullie draagvlak bij bewoners en gemeenteraad/staten hebben gecreeerd? Zijn we dus gewoon voor de gek gehouden? En blijken afspraken/beloften die gemaakt zijn helemaal niets waard? Komen hiermee alle beloften die jullie gedaan hebben op losse schroeven te staan? Of zijn er sommige beloften die wel zullen blijven staan? En welke dan? Dit wekt bijzonder weinig vertrouwen
          1. De beste

            29 maart 2019, 10:29

            Precies! Op deze manier heeft de aannemer gewoon zijn zin gekregen, de weg wekenlang afsluiten. Hoezo vertrouwen
          2. John (Aanpak Ring Zuid)

            29 maart 2019, 15:25

            Dirk, we hebben inderdaad als eis aan de aannemer gesteld dat tijdens de ombouw op de zuidelijke ringweg in beide richtingen steeds twee rijstroken beschikbaar blijven. Deze eis is gesteld om de stad bereikbaar te houden tijdens de ombouw. De aanleg van de tijdelijke weg op de ringweg is hier een uitvloeisel van. Nu blijkt dat het strikt vasthouden aan deze eis ertoe zou leiden dat de bouw van de verdiepte ligging erg lang gaat duren. Ook zou het intrillen van de vele damwanden die nodig zijn voor de bouwkuip van de verdiepte ligging ’s nachts moeten gebeuren, gedurende een erg lange periode. Dit zou zeer veel hinder opleveren voor de directe omwonenden en omgeving. Vandaar dat de projectorganisatie Aanpak Ring Zuid samen met Groningen Bereikbaar heeft besloten om toestemming te geven voor een stremming van de N7 in oostelijke rijrichting tijdens de verkeersluwe zomervakantie. Wij hebben hiermee de belangen van verkeersoverlast en overlast voor de omgeving verantwoord tegen elkaar afgewogen. Hierdoor kunnen de damwanden die vlak langs de tijdelijke weg zijn voorzien, overdag worden aangebracht.
            1. Dirk

              30 maart 2019, 11:49

              @John: Wel raar dat jullie voor de omwonenden bij de Van Eedenstraat niet voor eenzelfde oplossing kiezen. Maar het verschil is dat de aannemer bij de Van Eedenstaat geen problemen heeft (bijv met de ruimte op de bouwplaats, of moeilijke planning). Het lijkt er dus sterk op dat jullie primair de problemen van de aannemer oplossen, en dat het mooi uitkomt als jullie tegelijkertijd goede sier naar de omwonenden kunnen maken. Als de belangen van de omwonenden echt jullie prioriteit hadden dan was er ook een zomerafsluiting bij de Van Eedenstraat gekomen. Weinig vertrouwen.
    3. John (Aanpak Ring Zuid)

      28 maart 2019, 13:04

      Combinatie Herepoort en Aanpak Ring Zuid treffen op dit moment voorbereidingen voor de aanleg van de verdiepte ligging. We willen deze zomer beheerst starten met de aanleg ervan. Te beginnen met het aanbrengen van de damwanden voor de bouwkuip. Om de overlast voor de omgeving te beperken, is ervoor gekozen deze werkzaamheden overdag uit te voeren en niet ’s nachts. Daarvoor is een gedeeltelijke stremming van de ringweg nodig in de zomervakantie.
      1. De Beste

        28 maart 2019, 15:44

        Dan hoeft die baan ook niet dicht te zijn als er niet gewerkt wordt toch? dus om 1600 weer open en om 6.00u weer sluiten.. toch?
        1. Iemand

          30 maart 2019, 13:09

          Nou, nee meneertje. Volgens mij zeg je maar wat en weet je niet wat de bouw inhoud.
          Hoe weet je of ze om 16:00 uur gaan stoppen, misschien gaan ze wel tot 22:00 uur door. Dan heb je 8 uur om alle machines, keten en materialen weg te halen. Dat duurt een paar uur. Dan moet je het weer neerzetten, wat ook een paar uur duurt. Dus dan is er bijna geen tijd om de weg open te doen.
          1. Embo

            30 maart 2019, 13:59

            @iemand: bevooroordeeld qua sekse (“meneertje”) en denigrerend (“meneerTJE”). Genoeg reden om “iemand”’s mening te negeren.
          2. De Beste

            1 april 2019, 15:47

            1 rijstrookje in de spits weer open moet mogelijk zijn. Waar een wil is...
    Verberg de reacties
  2. De Beste

    28 maart 2019, 13:06

    En dat betekent? Weg vanuit richting drachten wekenlang afgesloten? Of 1 rijstrookje dicht??
    Verberg de reacties
  3. Positivo

    29 maart 2019, 10:35

    Laten we blij zijn dat er voortgang geboekt wordt. Als de weg een paar weken dicht moet, in nota bene een hele rustige periode, om snel meters te kunnen maken, so be it! Zorg dat je inderdaad de beste bent De Beste, en niet De Zuurste ;)
    1. De beste

      29 maart 2019, 11:32

      Wat is er precies zuur aan om de aannemer te attenderen op eerder gemaakte beloftes die nu gebroken worden. En hem erop te wijzen dat dit voorstel 6-8 weken lang een enorme verkeerschaos veroorzaakt??? Wat helemaal niet nodig is
    2. Tim

      29 maart 2019, 12:08

      Het is zuur omdat men dit echt al wel weet, ze hebben niet voor niets de bouw stil gelegd en horen al een half jaar dezelfde tegenargumenten van alle kanten. Wees blij dat er nu eindelijk weer wat voortgang is.

      Ga gewoon eens lekker constructief meedenken, geef kritiek waar dat een verandering teweeg kan brengen. Accepteer de werkelijkheid: Die weg gaat er komen. Ze gaan van de zomer die damwanden er in beuken en ja dat gaat overlast veroorzaken. We zullen wellicht 4 weken lang even een half uurtje eerder naar ons werk moeten vertrekken.
    Verberg de reacties
  4. Iemand

    30 maart 2019, 13:07

    Nou, nee meneertje. Volgens mij zeg je maar wat en weet je niet wat de bouw inhoud.
    Hoe weet je of ze om 16:00 uur gaan stoppen, misschien gaan ze wel tot 22:00 uur door. Dan heb je 8 uur om alle machines, keten en materialen weg te halen. Dat duurt een paar uur. Dan moet je het weer neerzetten, wat ook een paar uur duurt. Dus dan is er bijna geen tijd om de weg open te doen.
    1. Iemand

      30 maart 2019, 13:08

      Oeps wilde op iemand reageren
    Verberg de reacties

Reageren