Verkeerssituatie gemonitord bij afsluiting oprit Kempkensberg

Verkeerssituatie gemonitord bij afsluiting oprit Kempkensberg

John

Nadat vanavond om 22.00 uur de oprit Hereweg/Kempkensberg richting Hoogezand/Delfzijl definitief dicht is gegaan, bekijken verkeerskundigen ter plekke wat de effecten zijn op het verkeer. Ook de komende week wordt de verkeerssituatie nauwlettend gemonitord, legt Jos Veneberg van Combinatie Herepoort uit. Zo nodig worden maatregelen getroffen.

Veneberg maakt deel uit van het team verkeerskundigen dat de verkeerssituatie op en bij de zuidelijke ringweg in de gaten houdt. Ook Aanpak Ring Zuid, Groningen Bereikbaar, Rijkswaterstaat en de gemeente Groningen zijn hierin vertegenwoordigd.

“Het is onvermijdelijk dat het verkeer in de stad overlast gaat ondervinden van de afsluiting”, zegt Veneberg. “Dat is vervelend voor automobilisten, die soms langer onderweg zijn. Maar de ombouw van de zuidelijke ringweg gaat nu eenmaal gepaard met overlast, voor zowel omwonenden als het verkeer.”

Alternatieven
“Voorafgaand aan de afsluiting van de oprit bij de Kempkensberg hebben we berekeningen gemaakt van de verwachte effecten op het verkeer”, legt Veneberg uit. “We verwachten dat de afsluiting goed uitvoerbaar is omdat het verkeer uit verschillende delen van de stad verschillende alternatieven heeft. Automobilisten moeten wel rekening houden met een toename van het verkeer op de Meeuwerderweg, de Boumaboulevard en vooral de Verlengde Lodewijkstraat. In mindere mate verwachten we ook meer verkeer bij de Van Ketwich Verschuurlaan en de Griffeweg.”

Alternatieve routes na het afsluiten van de oprit Kempkensberg. Afbeelding: Groningen Bereikbaar.
Alternatieve routes na het afsluiten van de oprit Kempkensberg. Afbeelding: Groningen Bereikbaar.

Oplossingen
“Vooral de eerste dagen zal het voor veel automobilisten wennen zijn. Daarom zullen we de eerste week bij de verwachte knelpunten gaan kijken hoe het gaat. Als het nodig is, kunnen we oplossingen bedenken en die aan de wegbeheerder, de gemeente Groningen, voorleggen.”

Hulpdiensten
De afsluiting is afgestemd met de hulpdiensten, zoals politie, brandweer en ambulancediensten. Veneberg: “Er zijn verschillende maatregelen genomen zodat zij ook bij extra drukte in de stad snel op hun bestemming kunnen zijn. Zo is het mogelijk om op een aantal kritische locaties in de stad verkeerslichten versneld op groen te zetten. Verder kunnen de hulpdiensten gebruik maken van de diverse busbanen in de stad. Daarmee wordt het voor de hulpdiensten mogelijk het gewone verkeer te passeren.”

Bouw verdiepte ligging
De oprit Kempkensberg moet worden afgesloten om de bouw van de verdiepte ligging mogelijk te maken. Daarvoor moet een deel van de zuidbaan van de zuidelijke ringweg worden gesloopt. Het verkeer dat nu nog op de zuidbaan rijdt, vanaf het Julianaplein tot het Europaplein, schuift in de nacht van vrijdag 1 op zaterdag 2 februari 2019 op naar de voormalige noordbaan. Daarmee vervalt de oprit Kempkensberg.

De oprit Hereweg/Kempkensberg vervalt. Via de Hereweg kun je nog wel langs de Kempkensberg rechtdoor naar de Helperzoom. Foto: Raymond Bos.
De oprit Hereweg/Kempkensberg vervalt. Via de Hereweg kun je nog wel langs de Kempkensberg rechtdoor naar de Helperzoom. Foto: Raymond Bos.
Het verkeer op de zuidelijke ringweg richting Hoogezand rijdt vanaf morgenochtend op een tijdelijke weg, op het gedeelte Julianaplein-Europaplein.
Het verkeer op de zuidelijke ringweg richting Hoogezand rijdt vanaf morgenochtend op een tijdelijke weg, op het gedeelte Julianaplein-Europaplein.

Headerfoto: Raymond Bos.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties (2)

  1. Ingrid

    1 februari 2019, 11:39

    Langer onderweg zijn als automobilist is tot daar aan toe. De gevaarlijke verkeerssituaties door sterk toenemend verkeer op wegen die gedeeld worden met wiebelige fietsertjes van 5, 6 jaar zijn veel erger. Ik hou echt m'n hart vast. De Esperantokruising bijvoorbeeld kan je toch met een recht gezicht geen goed 'alternatief' noemen zeg... daar heb je op rustige momenten ze soms al bijna op je motorkap, al let je nog zo goed op. Ik hoop echt dat dit allemaal goed afloopt.
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      6 februari 2019, 14:25

      Ingrid, we begrijpen je zorg. Het aanpassen van de Esperantokruising is echter lastig. De verkeerssituatie is zo ingericht dat er zo weinig mogelijk risico is dat het verkeer de spoorwegovergang blokkeert. Het is daarom bijvoorbeeld niet mogelijk de voorrangssituatie aan te passen. Goed opletten blijft het devies. Nadat de Helperzoomtunnel in gebruik is genomen, zal op termijn de Esperantokruising sluiten.
      1. Dirk

        7 februari 2019, 21:26

        @John: Dit is toch echt een te gemakkelijk antwoord ("Goed opletten is het devies"). Door het afsluiten van de afrit sturen jullie bewust grote veel extra verkeer over een onveilig en onoverzichtelijk kruispunt. Er wordt terecht geconstateerd dat de situatie problematisch is geworden (zowel voor fietsers als voor auto's- bijna ongelukken leiden ertoe dat auto's op de overgang tot stilstand komen). Jullie moeten hier wat aan doen, een gewaarschuwde organisatie telt voor twee (?). Of wachten jullie liever tot er ongelukken gebeuren? Een mogelijk is om niet langer toe te staan dat verkeer vanaf de Kempkensberg linksaf de Helperzoom op rijdt. Nogmaals: jullie veroorzaken de puinhoop, daarom moeten jullie ook een oplossing zoeken voordat er ongelukken gebeuren.
    Verberg de reacties
  2. Ingrid

    7 februari 2019, 20:48

    John, nee, ik snap dat er weinig aan te passen valt. Ik hoop echt dat de fietsers zich wel een beetje zullen aanpassen... zag het vandaag bijna weer misgaan met een fietser die vanuit de Lodewijkstraat op topsnelheid zonder op of om te kijken doorvloog de Verlengde Lodewijkstraat in, waarbij een auto die voorrang had van de Helperzoom zeg maar, gelukkig net op tijd remde. Ik hoop echt dat het allemaal goed blijft gaan. Vind het zelf zeker niet erg om wat langzamer aan te doen maar het zou allemaal wel wat gemakkelijker gaan als iedereen (ahem, fietsers) zich aan de verkeersregels hield (en dan vooral omdat ik net als iedereen liever geen aanrijdingen voor m'n neus zie, ongeacht wie er fout zit). :( Maar dat krijgen jullie vast ook niet voor elkaar. ;)
    Verberg de reacties

Reageren