Verkeerssituatie gemonitord bij afsluiting oprit Kempkensberg

Verkeerssituatie gemonitord bij afsluiting oprit Kempkensberg

John

Nadat vanavond om 22.00 uur de oprit Hereweg/Kempkensberg richting Hoogezand/Delfzijl definitief dicht is gegaan, bekijken verkeerskundigen ter plekke wat de effecten zijn op het verkeer. Ook de komende week wordt de verkeerssituatie nauwlettend gemonitord, legt Jos Veneberg van Combinatie Herepoort uit. Zo nodig worden maatregelen getroffen.

Veneberg maakt deel uit van het team verkeerskundigen dat de verkeerssituatie op en bij de zuidelijke ringweg in de gaten houdt. Ook Aanpak Ring Zuid, Groningen Bereikbaar, Rijkswaterstaat en de gemeente Groningen zijn hierin vertegenwoordigd.

“Het is onvermijdelijk dat het verkeer in de stad overlast gaat ondervinden van de afsluiting”, zegt Veneberg. “Dat is vervelend voor automobilisten, die soms langer onderweg zijn. Maar de ombouw van de zuidelijke ringweg gaat nu eenmaal gepaard met overlast, voor zowel omwonenden als het verkeer.”

Alternatieven
“Voorafgaand aan de afsluiting van de oprit bij de Kempkensberg hebben we berekeningen gemaakt van de verwachte effecten op het verkeer”, legt Veneberg uit. “We verwachten dat de afsluiting goed uitvoerbaar is omdat het verkeer uit verschillende delen van de stad verschillende alternatieven heeft. Automobilisten moeten wel rekening houden met een toename van het verkeer op de Meeuwerderweg, de Boumaboulevard en vooral de Verlengde Lodewijkstraat. In mindere mate verwachten we ook meer verkeer bij de Van Ketwich Verschuurlaan en de Griffeweg.”

Alternatieve routes na het afsluiten van de oprit Kempkensberg. Afbeelding: Groningen Bereikbaar.

Oplossingen
“Vooral de eerste dagen zal het voor veel automobilisten wennen zijn. Daarom zullen we de eerste week bij de verwachte knelpunten gaan kijken hoe het gaat. Als het nodig is, kunnen we oplossingen bedenken en die aan de wegbeheerder, de gemeente Groningen, voorleggen.”

Hulpdiensten
De afsluiting is afgestemd met de hulpdiensten, zoals politie, brandweer en ambulancediensten. Veneberg: “Er zijn verschillende maatregelen genomen zodat zij ook bij extra drukte in de stad snel op hun bestemming kunnen zijn. Zo is het mogelijk om op een aantal kritische locaties in de stad verkeerslichten versneld op groen te zetten. Verder kunnen de hulpdiensten gebruik maken van de diverse busbanen in de stad. Daarmee wordt het voor de hulpdiensten mogelijk het gewone verkeer te passeren.”

Bouw verdiepte ligging
De oprit Kempkensberg moet worden afgesloten om de bouw van de verdiepte ligging mogelijk te maken. Daarvoor moet een deel van de zuidbaan van de zuidelijke ringweg worden gesloopt. Het verkeer dat nu nog op de zuidbaan rijdt, vanaf het Julianaplein tot het Europaplein, schuift in de nacht van vrijdag 1 op zaterdag 2 februari 2019 op naar de voormalige noordbaan. Daarmee vervalt de oprit Kempkensberg.

De oprit Hereweg/Kempkensberg vervalt. Via de Hereweg kun je nog wel langs de Kempkensberg rechtdoor naar de Helperzoom. Foto: Raymond Bos.
De oprit Hereweg/Kempkensberg vervalt. Via de Hereweg kun je nog wel langs de Kempkensberg rechtdoor naar de Helperzoom. Foto: Raymond Bos.
Het verkeer op de zuidelijke ringweg richting Hoogezand rijdt vanaf morgenochtend op een tijdelijke weg, op het gedeelte Julianaplein-Europaplein.

Headerfoto: Raymond Bos.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Reacties (23)

  1. Ingrid

    1 februari 2019, 11:39

    Langer onderweg zijn als automobilist is tot daar aan toe. De gevaarlijke verkeerssituaties door sterk toenemend verkeer op wegen die gedeeld worden met wiebelige fietsertjes van 5, 6 jaar zijn veel erger. Ik hou echt m'n hart vast. De Esperantokruising bijvoorbeeld kan je toch met een recht gezicht geen goed 'alternatief' noemen zeg... daar heb je op rustige momenten ze soms al bijna op je motorkap, al let je nog zo goed op. Ik hoop echt dat dit allemaal goed afloopt.
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      6 februari 2019, 14:25

      Ingrid, we begrijpen je zorg. Het aanpassen van de Esperantokruising is echter lastig. De verkeerssituatie is zo ingericht dat er zo weinig mogelijk risico is dat het verkeer de spoorwegovergang blokkeert. Het is daarom bijvoorbeeld niet mogelijk de voorrangssituatie aan te passen. Goed opletten blijft het devies. Nadat de Helperzoomtunnel in gebruik is genomen, zal op termijn de Esperantokruising sluiten.
      1. Dirk

        7 februari 2019, 21:26

        @John: Dit is toch echt een te gemakkelijk antwoord ("Goed opletten is het devies"). Door het afsluiten van de afrit sturen jullie bewust grote veel extra verkeer over een onveilig en onoverzichtelijk kruispunt. Er wordt terecht geconstateerd dat de situatie problematisch is geworden (zowel voor fietsers als voor auto's- bijna ongelukken leiden ertoe dat auto's op de overgang tot stilstand komen). Jullie moeten hier wat aan doen, een gewaarschuwde organisatie telt voor twee (?). Of wachten jullie liever tot er ongelukken gebeuren? Een mogelijk is om niet langer toe te staan dat verkeer vanaf de Kempkensberg linksaf de Helperzoom op rijdt. Nogmaals: jullie veroorzaken de puinhoop, daarom moeten jullie ook een oplossing zoeken voordat er ongelukken gebeuren.
    Verberg de reacties
  2. Ingrid

    7 februari 2019, 20:48

    John, nee, ik snap dat er weinig aan te passen valt. Ik hoop echt dat de fietsers zich wel een beetje zullen aanpassen... zag het vandaag bijna weer misgaan met een fietser die vanuit de Lodewijkstraat op topsnelheid zonder op of om te kijken doorvloog de Verlengde Lodewijkstraat in, waarbij een auto die voorrang had van de Helperzoom zeg maar, gelukkig net op tijd remde. Ik hoop echt dat het allemaal goed blijft gaan. Vind het zelf zeker niet erg om wat langzamer aan te doen maar het zou allemaal wel wat gemakkelijker gaan als iedereen (ahem, fietsers) zich aan de verkeersregels hield (en dan vooral omdat ik net als iedereen liever geen aanrijdingen voor m'n neus zie, ongeacht wie er fout zit). :( Maar dat krijgen jullie vast ook niet voor elkaar. ;)
    Verberg de reacties
  3. A.J. van der Veen

    15 mei 2019, 13:08

    Het lijkt er op dat de aanpassingen aan de afstelling van de verkeerslichten bij de kruising Kempkensberg/Verlengde Hereweg weer zijn terug gedraaid.
    De wachttijden zijn weer fors toegenomen omdat het verkeerslicht heel lang rood blijft en maar zeer kort (5-6 auto's) groen.
    1. Nancy (Aanpak Ring Zuid)

      15 mei 2019, 16:19

      Door een stroomstoring in de stad is er een defect ontstaan in de verkeerslichten waardoor de oude instellingen teruggezet zijn. Het defect is inmiddels verholpen en de instellingen zijn gewijzigd. Verkeer vanaf Kempkensberg heeft daarbij weer langer groen. Tijdens de avondspits van vandaag controleert het verkeersteam of de verkeerslichten weer functioneren zoals voor het defect.
    Verberg de reacties
  4. Dirk

    20 mei 2019, 14:54

    Beste Nancy,
    Na het "verhelpen" van het defect, staan fietsers (vanuit het zuiden richting stad) bij de kruising Kempkensberg/Verlengde Hereweg soms weer minutenlang te wachten, ook op rustige momenten (tussen 7 en 7:15 's ochtends als er bijna geen autoverkeer is). Dat kan toch niet de bedoeling zijn als jullie juist het fiestverkeer willen stimuleren om opstoppingen met auto's te voorkomen? Ik zou voorstellen om de fietslichten frequenter (kort) groen te laten worden. Nu lijkt het erop dat jullie auto's prioriteit boven fietsers geven.
    Groet, Dirk
    Verberg de reacties
  5. Dirk

    22 mei 2019, 14:16

    Beste Nancy,
    graag een reactie op bovenstaande vraag. Vanochtend na meer dan twee minuten wachten maar door rood gefietst. Inmiddels hadden auto's al twee keer groen licht gehad.
    Dirk
    Verberg de reacties
  6. Dirk

    28 mei 2019, 07:52

    Hallo aanpakeringzuid,
    Waarom beantwoorden jullie mijn vraag niet over de afstelling van de verkeerlichten? Bij een vergelijkbare vraag van automobilisten reageerden jullie binnen een dag, en pasten jullie de instellingen meteen aan. Zijn jullie niet geinteresseerd in fietsers? Vanmorgen was het weer raak om 7:10. Minutenlang stond een grote groep fietsers te wachten, en uiteindelijk maar door rood gereden. Waarom laten jullie de fietsers op een van de drukste fietsroutes in de kou staan? Fietsstad Groningen, jaja
    Dirk
    1. Nancy (Aanpak Ring Zuid)

      28 mei 2019, 10:47

      Hallo Dirk, soms zijn er omstandigheden waardoor een vraag niet direct beantwoord wordt of kan worden. We zijn net mensen. ;-) Dat neemt natuurlijk niet weg, dat we je even hadden moeten laten weten dat we je melding wel opgepakt hebben. De verkeerslichten staan op dit moment voor alle verkeersstromen (auto's, bussen, fietsers en voetgangers) zo optimaal mogelijk afgesteld. Ik ben nog aan het uitzoeken of er mogelijk toch iets mis met de afstelling voor fietsers. Daarom ben ik ook blij met je specifieke melding qua tijd. Ik kom er zo snel mogelijk bij je op terug.
    2. Nancy (Aanpak Ring Zuid)

      28 mei 2019, 16:57

      Hallo Dirk, zoals ik mijn vorige reactie aangaf, staan de verkeerslichten zo optimaal mogelijk afgesteld voor alle verkeersstromen (auto’s, fietsen en voetgangers). Daarbij hebben fietsers een maximale wachttijd van 2 minuten, tenzij verkeer met prioriteit (bussen en ambulances) de kruising moeten passeren. In deze situaties kan de wachttijd langer zijn, maar wordt de onderbroken cyclus weer opgepakt waar hij gebleven was. Nu kan ik op basis van jouw melding niet beoordelen of er verkeer met prioriteit moest passeren. Kun je je herinneren of dit misschien het geval was? Daarnaast zijn we nog wel benieuwd vanuit welke richting je komt en waar je naar toe fietst, zodat we nog een extra controle kunnen doen om te kijken of er een storing in het systeem zit.
      1. Dirk

        1 juli 2019, 07:49

        Hallo aanpakkers,

        Wat doen jullie eigenlijk met meldingen die hier gedaan worden? Volgens mij helemaal niets. De stoplichten bij de Kempkensberg worden gewoon niet groen voor fietsers (tenminste niet tussen 7:00 en 7:15). Zoals eerder gemeld: Vanuit het zuiden richting stad bij de kruising Kempkensberg/Verlengde Hereweg. Vanmorgen weer grote groepen (meer dan 20) fietsers en masse door rood na meer dan 4 minuten wachten. Volgens mij doen doen inductielussen het niet goed.

        Deze melding loopt al maanden. Het lijkt jullie niets te interesseren, jammer.

        Dirk
        1. Nancy (Aanpak Ring Zuid)

          1 juli 2019, 13:22

          Hallo Dirk, we doen zeker iets met meldingen die op welke wijze dan ook bij ons binnenkomen. Ik had in mijn vorige bericht nog een aantal aanvullende vragen gesteld. Fijn dat je die nu hebt beantwoord in dit bericht. Ik stuur je melding door naar het verkeersteam zodat ze dit verder kunnen onderzoeken.
          1. Dirk

            1 juli 2019, 20:22

            Beste Nancy,

            De aanvullende informatie had ik op 20 mei al gegeven. Zie hierboven in berichtenreeks. Het zou fijn zijn als jullie er dit keer wel iets mee doen.

            Groet, Dirk
            1. Tim

              2 juli 2019, 13:57

              lekker spuien op zo'n website heh.
              1. Dirk

                2 juli 2019, 15:45

                @Tim: Wat bedoel je? Het lijkt me dat deze website juist bedoeld is om concrete problemen (bijv inductielussen die het niet doen) te melden. Als met meldingen niets mee gedaan wordt, en de problemen maanden blijven bestaan, dan moet dit ook gemeld worden. dat heeft niets met spuien te maken, maar misschien begrijp ik je niet goed.
            2. Nancy (Aanpak Ring Zuid)

              3 juli 2019, 15:20

              Hallo Dirk, vervelend dat er een misverstand is ontstaan over de benodigde informatie. Zoals gezegd heb ik contact opgenomen met het verkeersteam. Naar aanleiding van jouw melding hebben ze meegekeken in de beheercentrale van de verkeerslichten. Daaruit blijkt dat fietsers uit het zuiden richting het noorden bij de oversteek met de Kempkensberg regelmatig groen hebben. De wachttijd varieert wel, maar is nooit de 4 minuten die jij benoemt. Om te controleren of dit beeld hetzelfde is in de vroege ochtend, is er vanochtend opnieuw een controle uitgevoerd door ruim 15 minuten lang mee te kijken in het systeem. Ook daarin zien we dat de fietsers op dezelfde locatie regelmatig groen krijgen nadat de detectielus is aangereden. Hierbij is ook geen wachttijd van 4 minuten waargenomen. Op basis van deze waarnemingen is er geen aanleiding om verdere actie te ondernemen.
              1. Dirk

                3 juli 2019, 22:15

                Beste Nancy,
                Het probleem zit in de opmerking "nadat de detectielus is aangereden". Het lijkt erop dat die lus (die onder stoeptegels ligt, dus voor fietsers onzichtbaar is) regelmatig geen detectie doet als er wel fietsers overheen rijden. Dit ziet men in de centrale niet, en men denkt dan dat alles ok is. Vanochtend werd de cyclus weer gemist, en waren opnieuw ongeveer 10 fietsers genoodzaakt door rood te rijden.

                Kunnen jullie de detectielus repareren?
                Dirk
              2. Nancy (Aanpak Ring Zuid)

                5 juli 2019, 14:12

                Hallo Dirk, ik heb je melding nogmaals voorgelegd aan een van onze verkeerskundigen. Hij komt tot dezelfde conclusie. De detectielus functioneert zoals het hoort. Tijdens de monitoring via de verkeerscentrale op 3 juli (tussen 07.00 uur en 07.15 uur) hebben we naar het betreffende verkeerslicht en de detectielus gekeken. We hebben kunnen zien dat het verkeerslicht regelmatig groen werd en dat de lus fietsers detecteerde. Zoals eerder gezegd, varieert de wachttijd voor fietsers, maar is de maximale wachttijd (ook in het geval er geen fietser gedetecteerd zou worden) nooit 4 minuten of langer. Oftewel: het licht is tijdens de monitoring iedere paar minuten wel een keer groen geweest. Het verkeer op dit kruispunt is enkele weken geleden ook ter plekke geobserveerd. Ook toen zijn er geen lange wachttijden voor fietsers waargenomen. We zien daarom op dit moment geen aanleiding om nader onderzoek te doen naar het functioneren van de detectielussen.
    Verberg de reacties
  7. Dirk

    8 juli 2019, 17:38

    Beste Nancy,
    Dan leven we in parallele werelden. In de jouwe wordt het stoplicht gewoon groen, en in de mijne (die van de echte gebruiker, die elke dag bij het stoplicht staat) wordt de cyclus voor fietsers regelmatig overgeslagen, en sta je echt soms 4 minuten te wachten. Uit jouw reactie blijkt dat jullie vinden dat jullie wereld de werkelijke, wonderlijk. Ik wil jullie best eens een keer in mijn wereld meenemen, dan moet je wel de fiets pakken.
    Dirk
    1. Nancy (Aanpak Ring Zuid)

      9 juli 2019, 09:00

      Goedemorgen Dirk, ik vind het jammer dat je het nodig vindt mij op deze manier aan te spreken. De conclusie is gebaseerd op waarnemingen vanuit een centrale en waarnemingen op de locatie zelf. Het lijkt me goed dat er een afspraak komt tussen jou en een verkeerskundige. De verkeerskundige kan uitleggen hoe we tot deze conclusie komen en jij kunt gelijk al je vragen stellen. Wil je je telefoonnummer sturen naar info@aanpakringzuid.nl? De afspraak kan dan gemaakt worden.
    Verberg de reacties
  8. Dirk

    12 juli 2019, 08:05

    Beste Nancy,
    Ik vind het vervelend dat je net doet alsof ik gek ben. Vanmorgen sloeg het stoplicht weer de cyclus voor fietsers over. Je hoeft geen verkeerskundige te zijn om te zien hoe de volgorde is van het groen worden van stoplichten. Als tot twee keer toe al het verkeer van alle kanten groen licht heeft gehad, maar de fietsers niet (niet op de tijd in de cyclus waar dit normaalgesproken wel gebeurt, geen bussen af ander vekeer dat de cyclus eventueel kan beinvloeden aanwezig) dan is er iets mis. Volgens mij heeft dat te maken met de inductielus, die onder stoeptegels ligt, en regelmatig niet signaleert dat er fietsers voor het stoplicht staan. Jullie ontkennen dat (op grond van een incidentele waarneming), ik fiets er elke dag langs en zie het regelmatig gebeuren. Volgens mij zijn we dan uitgepraat. Jullie willen er niets aan doen (terwijl dat natuurlijk wel mogelijk is), dat is jullie keuze. Het probleem zal zich wel oplossen als eind augustus de Kempkensberg wordt afgesloten.
    Jammer dat er in twee maanden discussie hierover niets is veranderd. Wat mij betreft: (onbevredigend) einde discussie.
    Dirk
    1. Nancy (Aanpak Ring Zuid)

      12 juli 2019, 09:13

      Hallo Dirk, ik heb je melding voorgelegd aan de verkeerskundigen, en volgens hen is er geen storing. Daar houdt het voor mij op. Ik heb je aangeboden om een afspraak te maken met een van deze verkeerskundigen om het verder te bespreken. Daar ben je nog niet op ingegaan. Het aanbod voor een afspraak blijft staan, mocht je je bedenken.
    Verberg de reacties

Reageren