Verkeersregelaars gaan helpen bij nieuwe rijrichtingen in Helpman/Coendersborg

Verkeersregelaars gaan helpen bij nieuwe rijrichtingen in Helpman/Coendersborg

John

Vanaf dit weekend gelden in de wijk Helpman/Coendersborg de nieuwe rijrichtingen, zoals beschreven in het verkeersplan voor de wijk. Voor de wijkbewoners is het straks even wennen. Dat geldt ook voor de ouders die hun kind(eren) per auto naar een school in de wijk brengen. Maandag en dinsdag zijn er verkeersregelaars in de wijk om het verkeer in goede banen te leiden.

Een groot deel van de wijk Helpman/Coendersborg is 30 km/uur-gebied geworden. Ook zijn in bepaalde straten de rijrichtingen voor auto's veranderd. Andere straten hebben eenrichtingsverkeer gekregen. Op de Haydnlaan zijn extra kiss-and-rideplekken gekomen. Op het kaartje onderaan ziet u de nieuwe situatie. De maatregelen zijn bedoeld om de wijk veiliger te maken voor voetgangers en fietsers.

Helper Brink
De belangrijkste verandering voor automobilisten is dat ze niet meer met de auto de Helper Brink kunnen inrijden vanaf de Verlengde Hereweg of vanaf de Helperzoom. De Helper Brink is per auto nog wel bereikbaar via de Haydnlaan (aan de noordzijde) en De Savornin Lohmanlaan (aan de zuidzijde).

Verkeersregelaars
De OBS Joseph Haydn en de Groninger Schoolvereniging (GSV) informeren de ouders vandaag over de handigste nieuwe routes. Maandag en dinsdag worden verkeersregelaars ingezet.

Geduld
De eerste dagen is de nieuwe situatie voor iedereen wennen. Het is goed mogelijk dat er opstoppingen ontstaan. We hopen op ieders geduld en begrip.

De nieuwe verkeerssituatie in Helpman/Coendersborg.
De nieuwe verkeerssituatie in Helpman/Coendersborg.

Reacties (4)

  1. Lucas

    29 augustus 2016, 14:52

    Zou ook fijn zijn als deze veranderingen bv doorgegeven zouden worden aan TomTom...
    1. Manuel

      30 augustus 2016, 01:05

      Dat moet je tom tom updaten lucas. En zoiets duurt vrij lang. Er zijn zoveel straten.
    2. Joris (Verkeerskundig adviseur)

      31 augustus 2016, 09:57

      @Lucas en Manuel: De verkeersmaatregelen in Helpman zijn afgelopen februari gepubliceerd in de Staatscourant. Alle verkeersbesluiten in Nederland worden hierin gepubliceerd, zodat commerciële aanbieders zoals navigatiebedrijven een centrale plek hebben waar ze alle mogelijke wijzigingen in Nederland kunnen raadplegen. In de praktijk maken navigatiebedrijven gebruik van verschillende methoden om hun kaarten te actualiseren. Dat doen ze bijvoorbeeld aan de hand van luchtfoto’s, data van camera-auto’s en data van gebruikers van hun systemen. De meeste navigatiebedrijven bieden daarnaast de optie om ook als gebruiker zelf wijzigingen door te voeren. TomTom heeft bijvoorbeeld Map share en navigatiebedrijf Here Mapcreator. Hoe snel TomTom en andere partijen de wijzigingen hebben verwerkt, is afwachten. Maar ook daarna rijden er nog veel mensen rond met verouderde software. Het advies is dan ook om altijd goed op de borden te letten en niet blind te vertrouwen op het navigatiesysteem.
    Verberg de reacties
  2. Rene

    30 augustus 2016, 09:50

    Alles went. Kaartje klopt helaas niet met de uitvoering. De rijrichting op de Haydnlaan tussen de Jospeh Haydnlocaties (nr 3 en 4 op de kaart) is anders dan op de kaart staat.
      1. Rene

        30 augustus 2016, 13:30

        Bedankt voor de snelle reactie! Dat wordt dan weer een dag extra verwarring voor de automobilisten.... Inzet van verkeersregelaars zorgde er iig vandaag voor dat het niet een totale chaos werd. En als fietser er prima doorheen kunnen komen.
    Verberg de reacties
  3. Anton

    1 september 2016, 16:37

    Wel erg slordig dat de opstelstroken voor auto's richting de hereweg zo breed zijn gemaakt, hierdoor is het fietspad mn vanaf de hereweg naar de helperbrink erg smal geworden. Als de auto's op het parkeer haventje wat slordig parkeren (wat toch veel gebeurt) en auto's die vanaf de helperbrink linksaf willen slaan het volledige vak gebruiken kan je er als fietser al bijna niet mee langs... Laat staan als ouder met kind ernaast... Volgens mij is het onnodig en niet handig om de auto's zoveel ruimte te geven ten koste van de fietsers.
    1. Rene

      1 september 2016, 17:24

      Mee eens! Zeker in combinatie met alle richtingen groen voor fietsers is dit in de spits niet te doen, vanaf 3 kanten moeten fietsers zich door dat smalle strookje persen. En blijkbaar was de oranje/rode verf ook op, want het fietsstrookje loopt vervolgens maar een paar meter door.
    2. John (Webredacteur)

      9 september 2016, 10:35

      @Rene en @Anton: We hebben inmiddels meer reacties over deze kruising ontvangen. Op basis van de binnengekomen reacties gaan we bekijken waar aanpassingen nodig zijn.
      1. Anton

        9 september 2016, 10:46

        Dat is mooi om te lezen! Ik heb dan nog even een aanvullende opmerking. Na de groenfase voor fietsers (uit alle richtingen dus) duurt het in de (fiets) spits lang voordat alle fietsers van het kruispunt zijn verdwenen terwijl de auto's dan alweer groen hebben gekregen. Ook dit zorgt voor vervelende situaties. Dus een langere wachttijd tussen rood voor fietsers en de volgende groenfase moet ook meer rekening houden met de vele fietsers.
    Verberg de reacties
  4. B. Urger

    12 september 2016, 23:36

    Sjonge jonge, als het al zo moeilijk is om voor zo'n relatief eenvoudige situatie in één keer tot de juiste oplossing te komen en er direct een evaluatie dient plaats te vinden, hoe moet dat straks dan met de hoofdweg N7 gaan? We blijven evalueren tot er wat minder doden te verwachten zijn?
    @John: hoe zien jullie dat?
    1. John (Webredacteur)

      14 september 2016, 09:14

      Door de verkeersmaatregelen is er veel veranderd aan de verkeerssituatie in de wijk. Onze algemene indruk is dat de verkeersmaatregelen werken zoals verwacht en dat de wijk veiliger is geworden. Voor de verkeersgebruikers is de nieuwe situatie eerst een kwestie van gewenning. Maar het kan ook zijn dat bepaalde maatregelen niet goed uit de verf komen. Daarom is het goed gebruik om enige tijd na het invoeren van verkeersmaatregelen de effecten te bekijken. Ook luisteren we goed naar eventuele klachten uit de buurt.
    Verberg de reacties

Reageren