Update damwandplanken 9 augustus: intrillen verloopt minder snel dan gepland

Update damwandplanken 9 augustus: intrillen verloopt minder snel dan gepland

Judith

De afgelopen week hebben met vijf heistellingen hard gewerkt aan het intrillen van de damwandplanken. In totaal zijn er op zes werkdagen 142 damwandplanken ingetrild. De teller staat hiermee op 684 damwandplanken in totaal.

De productie van afgelopen week loopt achter. Het intrillen van de damwandplanken verloopt minder snel dan gepland. Dit komt doordat er de afgelopen dagen problemen zijn geweest met het materieel en moeilijke bodemomstandigheden nabij de landhoofden van de bestaande viaducten. Dat zorgt voor meer geluidsoverlast in de omgeving. Wel worden aanvullende maatregelen getroffen. Zo hebben we de afgelopen week voorboringen en fluïderingen (het onder hoge druk toevoegen van water bij het damwandpunt).

Harde deadline
Op maandag 26 augustus moet de zuidbaan van de zuidelijke ringweg weer open, dat is een harde deadline. In de week van 19 augustus moeten we aan de slag met het herstellen van de weg en het gereedmaken voor de openstelling. Dit betekent dat we komende week veel werk moeten verzetten om het intrillen van damwandplanken aan de noordkant af te ronden.

Extra werken op zaterdag en avonden
Daarom werken we op zaterdag 10 augustus van 07.00 tot 19.00 uur. En we hebben het voornemen om van maandag 12 augustus tot en met vrijdag 16 augustus de werktijden uit te breiden 19.00 uur tot 23.00 uur. Zodra hier duidelijkheid over is, communiceren wij hier actief over onder andere via de website en de sms-service.

Meer weten?
Lees hier de wekelijkse rapportage (periode: 2 tot 9 augustus 2019). Elke week vind je in de Bibliotheek een nieuw rapport met hierin de voortgang en de laatste planning.
Wil je direct op de hoogte worden gehouden als werkzaamheden uitlopen? Meld je dan aan voor onze sms-service.

Headerfoto: Raymond Bos

Planning intrillen damwandplanken en openingstijden informatiekeet
Intrillen damwandplank (foto: Raymond Bos)
Intrillen damwandplank (foto: Raymond Bos)

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Reacties (11)

  1. Martin Nieborg

    9 augustus 2019, 15:59

    Ter info: Sms-service link in het nieuwsbericht werkt niet (404tje) ?
    Verberg de reacties
  2. Bert Postma

    11 augustus 2019, 21:36

    Veel succes de komende twee weken. We maken ons niet druk om wat meer of minder lawaai.
    Verberg de reacties
  3. Filip

    12 augustus 2019, 12:04

    Mooi voor 'jullie', wie dat dan ook zijn, er is immers maar 1 ondertekenaar. Ik ken echter een hoop direct omwonenden die (uiteraard) wél last hebben van het lawaai, trillingen, stof etc, Waaronder babys die er niet van kunnen slapen. De (bijna) stelselmatige uitloop in werkzaamheden op zaterdag en avonden is behoorlijk belastend voor velen in de directe omgeving.
    Misschien het 'we' even specificeren of inperken (tot 'ik')?
    Verberg de reacties
  4. John

    12 augustus 2019, 12:31

    Goed gezegd Filip!
    Hier sluit ik me volledig bij aan!
    Ik wilde namelijk hetzelfde zeggen wat betreft dat 'we', alleen was u me net voor.
    Verberg de reacties
  5. Marco

    12 augustus 2019, 13:25

    Dit is wel een dilemma! Ik ben geen direct omwonende maar leef wel met jullie mee.. ik werk in Helpman en hoor constant "de Helicopter". Hoe erg moet dit wel niet zijn als je nog veel dichterbij woont en dit constant hoort en nog vele malen erger dan dat ik dit nu ervaar.. Na de zomervakantie gaat men door tot eind van het jaar, met minder materiaal en met minder personeel. Ik zou zeggen: schroef op die capaciteit en knal alles zo snel mogelijk er in! Des te eerder dat we van deze geluidsoverlast af zijn. "Op een drol moet je niet kauwen, maar moet je in één keer doorslikken"
    Verberg de reacties
  6. Els van Dongen

    12 augustus 2019, 19:53

    Ik vraag me af of alles nog binnen de normen van het toelaatbare vallen. Graag objectieve feiten
    1. Hans

      13 augustus 2019, 16:57

      Wat willen we nu , als het Juliana plein niet omgebouwd wordt stikken we in Groningen van uitlaat gassen van de files die van Haren af stil staan en van Hoogkerk en Europa plein . Dus nog even doorbijten tot de damwanden er in zitten . En ik had begrepen dat de direct omwonende bij overlast naar een hotel kunnen .
      1. Kars

        13 augustus 2019, 19:11

        Hallo Hans,

        De vernieuwde snelweg dwars door de dichtbebouwde omgeving gaat meer verkeer faciliteren dan er nu over de weg rijdt. Bovendien zullen de hoogteverschillen in de ring en hogere snelheid leiden tot hogere uitstoot. Dat is alleen vwb het doorgaande verkeer. Het verkeer dat straks de stad in of uit wil, zal MEER stoplichten moeten passeren dan nu het geval is. Het verkeer staat straks dus niet vast voor de stoplichten op het Julianaplein, maar daar omheen in de binnenstad en op de paar op- en afritten naar de ringweg die na de verbouwing overblijven voor het bestemmingsverkeer.

        Het is nu te laat om de besluitvorming terug te draaien. Het project inmiddels 4 jaar vertraagd en gezien de constante stroom aan slecht nieuws tgv een slechte voorbereiding loopt het waarschijnlijk nog verder uit. Daar hoeven omwonenden echter niet het slachtoffer van te worden. Er mag dus wel wat meer rekening met hen worden gehouden. En ja, dat mag best wat tijd en/of geld kosten.
      2. John (Aanpak Ring Zuid)

        21 augustus 2019, 15:11

        @Hans: dank voor je steun voor het project, maar het is niet zo dat alle direct omwonenden naar een hotel kunnen. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden. Deze regeling geldt bijvoorbeeld voor mensen die in de nachtdienst werken en overdag moeten slapen. In het spelregelkader op de pagina Damwanden staat wie ervoor in aanmerking komt.
    2. John (Aanpak Ring Zuid)

      20 augustus 2019, 15:27

      Els, in de bibliotheek op onze website, onder het kopje Uitvoeringsdocumenten staan de wekelijkse monitoringsrapportages. Hierin staan de gemeten waardes voor geluid en trillingen. Vorige week zijn de trillingsnormen twee keer overschreden: bij het theehuis aan de Hereweg en bij de Waterloolaan. Hierna is de uitvoeringsmethode aangepast.
    Verberg de reacties

Reageren