Update damwandplanken 2 augustus: aangepaste planning en extra werken op zaterdag

Update damwandplanken 2 augustus: aangepaste planning en extra werken op zaterdag

Judith

De afgelopen week hebben we met vijf heistellingen hard gewerkt aan het intrillen van de damwandplanken. In totaal zijn er op vijf werkdagen en drie avonden 295 damwandplanken ingetrild. De teller staat hiermee op 542 damwandplanken in totaal. 

Tijdens de drie avonden afgelopen week is het grootste deel van de achterstand ingelopen. Op een aantal locaties liggen we voor op planning en op enkele plekken is er nog sprake van een lichte achterstand. Door op zaterdag 3 augustus van 07.00 tot 19.00 uur te werken is het in de week van maandag 5 augustus niet nodig om de avonden te werken. Op een aantal locaties is het van essentieel belang om op planning liggen. De zuidbaan van de zuidelijke ringweg moet in de laatste week van de zomerstremming namelijk weer hersteld worden, zodat de weg op maandag 26 augustus om 06.00 uur weer gereed is voor de openstelling. 

Zaterdag zal er op twee locaties gewerkt worden: tussen de Hereweg en de Papiermolen en ter hoogte van de Kempkensberg. De actuele planning is hieronder weergegeven. Hierin is in het geel aangegeven op welke locaties het intrillen van de damwandplanken is afgerond en is ook een nieuwe locatie toegevoegd (lichtblauw: noordwand ter hoogte van de Meeuwerderbaan).

Meer weten? 
Lees hier de wekelijkse rapportage (periode: 26 juli tot 2 augustus 2019). Elke week vind je in de Bibliotheek een nieuw rapport met hierin de voortgang en de laatste planning.

Wil je direct op de hoogte worden gehouden als werkzaamheden uitlopen? Meld je dan aan voor onze sms-service.

Foto's: Raymond Bos
 

Planning damwandplanken versie 2 augustus 2019
Planning damwandplanken versie 2 augustus 2019

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Reacties (16)

  1. Jaap

    2 augustus 2019, 13:44

    Hallo,

    Vrijdag 26 juli heb ik telefonisch contact gehad met jullie omdat ik graag wilde weten waarom er, tegen de eerder gemaakt afspraken in, deze week op 3 avonden maximaal avonden extra gewerkt ging worden in plaats van op de zaterdag. Er is mij toen uitgelegd dat dit zo besloten was omdat er zaterdag 3 augustus geen capaciteit van divers personeel beschikbaar zou zijn, mede vanwege het inschuiven van de Helperzoomtunnel. Ik heb dit toen schoorvoetend geaccepteerd en begreep de problematiek ook wel.

    Wat ik nu dan echter totaal niet begrijp en ook niet kan accepteren is dat er nu gecommuniceerd wordt dat er morgen, zaterdag dag toch ook doorgewerkt gaat worden. Dit kan toch niet waar zijn???

    Gaarne snelle reactie, Jaap.
    1. Judith (Aanpak Ring Zuid)

      2 augustus 2019, 16:54

      Hallo Jaap, het klopt dat je met mijn collega hebt gesproken over de zaterdagen. Hij heeft toen aangegeven dat zaterdag 3 augustus op dat moment nog onzeker was in verband met de beschikbare ploegen. Het goede nieuws is dat er mankracht is gevonden om deze zaterdag door te werken. Door op zaterdag 3 augustus te werken is het in de week van maandag 5 augustus niet nodig om de avonden te werken, conform afspraak met de omwonenden.
    Verberg de reacties
  2. jaap

    2 augustus 2019, 18:09

    Hallo Judith, natuurlijk klopt het dat ik een collega van je heb gesproken, om preciezer te zijn was het iemand van van CHP, ik weet heus wel wie ik waarover gesproken heb.

    Wat je daarna zegt klopt echter niet: men gaf toen aan dat er voor gekozen was door de week te werken, en niet op de zaterdag omdat er per definitie gebrek was aan ondersteunend personeel (vanwege de HZtunnel) was en er tevens gebrek was aan bedienend personeel voor de heistellingen, dit vanwege de bouwvak. Daarom werd er maximaal 3 avonden door de week gewerkt zodat men deze week weer op schema zou liggen.

    Maar dit blijkt nu ineens niet meer waar te zijn? En nu moeten wij ook nog eens " blij" zijn met de zaterdag en het feit dat er volgende week niet weer door de week gewerkt wordt?? Kom eens gezellig een dag in de tuin zitten hier (praten met mekaar wil echter niet) zou ik zeggen, zo kan ik het ook.

    Ik ben van mening dat de gemaakte afspraken zo wel erg vloeibaar worden en volgens mij hebben we nog een jaar of vier minimaal met mekaar van doen. Continu worden er verwachtingen geschetst en vervolgens weer bijgesteld. Daarnaast zou ik binnen 48 uur over iets anders teruggebeld worden maar ik vermoed dat dat ook niet meer gaat lukken aangezien het bijna weekend is. Hoe zit het met die terugbel afspraak?

    Graag reactie, Jaap.
    Verberg de reacties
  3. Natasja

    3 augustus 2019, 00:07

    Nu ook al op zaterdag. Doordeweeks in de avonden al niet op tijd kunnen gaan slapen. Aangezien ik er vroeg uit moet voor werk en nu in mijn vrije weekend ook weer in de herrie. Ik kan mijn tv of wat dan ook bijna niet horen. Er werd bij het hitteplan aangegeven dat het geen vertraging zou opleveren en nu alweer 3 avonden en een dag extra. Misschien even nadenken wat dit met de omwonenden doet. Ben donderdag letterlijk naar mijn ouders gegaan om de herrie en trillingen te ontvluchten.
    Verberg de reacties
  4. Bernd

    5 augustus 2019, 14:29

    Jammer, dat er geen aanbod meer is voor omwonenden, die veel last ervaren van de geluidshinder.
    Voor veel omwonenden is de situatie ernstig, omdat zij in zeer gehoorige woningen zitten, helaas.
    Ook daarbij bestaat dan helaas ook geen vluchtroute meer, want thuis is nu eenmaal thuis.
    Aangepaste werktijden zullen hierbij de enige oplossing zijn. Wordt er wel rekening mee gehouden? En hoe?
      1. Bernd

        8 augustus 2019, 01:15

        Beste Hanna,
        bedankt voor je reactie. Ik zie, dat er grenswaarden bestaan, geluid, dat op de gevel van een woning knalt. Nogmaals ga ik ervan uit, dat de grenswaarden betaan vanuit de idee, dat woningen geisoleerd zijn. In de Rivierenbuurt, waar ik woon, zijn veel huizen uit de jaren 1950, die niet of alleen zeer weinig door de verhuurder geisoleert zijn. Straten zoals Merewedestraat, Scheldestraat, Amstelstraat bvb. Dit zijn huizen, en daarin woningen, die qua isolering niet meer bijgewerkt worden sinds hun bouwjaar.
        Dan zijn er bvb deze omstandigheden: het is uiterst warm, vooral ook in de woning, de ramen kunnen niet open, vanwege de geluidsoverlast. De lucht is dan overhit, het lichaam ook, je kunt niet op de balkon of in de tuin zitten vanwege het geluid, je bent misschien oud, gehandicapt, kunt niet vluchten, hebt slaapproblemen, kunt niet overdag bijkomen. En je netwerk levert geen vlucht opties. Of je hebt gewoon andere leefgewoontes, maar door de geluidshinder word die compleet vernield. Je woont in een woning en kunt er dan in princiepe niet zijn. Wat is er dan te doen?
        Ik denk, dat de grenswaarden voor dit soort woningen altijd overschreden woorden. Het geluid knalt niet alleen op de gevel, het geluid gaat de woning in. En die mensen, die daarin wonen, wat moeten die dan? Chronisch ziek, overspannen, gewoon oud, niet kunnen rusten. Dit betekent zeer groot stress en onrust. Hoe moet je daar mee leven? Hoe kun je bijkomen van deze geluidshinder, die ook in je woonkamer zit? Hoe moet je thuis zijn, als dat niet kan, maar er geen opties zijn, om te vluchten? Als je overdag niet kunt uitrusten, omdat de nacht dat ook niet biedt? Wat kunt u dan bieden?
        Wat kunt u bieden aan mensen, die niet kunnen ontwijken? Die aanwezig blijven, omdat het niet anders kan? Volhouden in deze toestand? Ik vind de regeling, die u aanbiedt, dan ook tekort gedacht. Want voor mensen, zoals ik bvb, die niet kunnen wijken, blijvt er dus ook geen regeling in handen. Is dat okay? Vind u dat okay? Als dat nog t/m eind december zo doorgaat, zal ik ook graag willen verhuizen, namelijk naar een woning, waar de grenswaarden wel van toepassing zijn.
        1. Hanna (Aanpak Ring Zuid)

          8 augustus 2019, 13:18

          Beste Bernd, wij vinden het ook erg vervelend dat we overlast veroorzaken. Zeker ook met warm weer wanneer je graag de ramen en deuren openzet om het binnen wat aangenamer te maken. We veroorzaken inderdaad forse geluidsoverlast met de werkzaamheden, maar dit kunnen we helaas niet voorkomen. We monitoren zowel de geluidswaarden als de trillingswaarden. Een rapportage hiervan kun je vinden in het weekrapport op onze website. Zie: aanpakringzuid.nl/bibliotheek/uitvoeringsdocumenten onder het kopje 'Damwand intrillen'. Allereerst is het goed om te weten dat de gepresenteerde meetresultaten van het geluid in dit rapport de gemiddelde geluidsbelastingen zijn, gemeten aan de gevel in een bepaald tijdvak. De APV (Algemene Plaatselijke Verordening Groningen) van de gemeente Groningen kent drie verschillende tijdsvakken waarvoor andere normen gelden. Wil je meer weten over de APV dan kun je contact opnemen met Loket Damwand via: 050-2100145.
          1. Bernd

            9 augustus 2019, 00:50

            Beste Hanna,
            zie ik het juist, dat je mijn vraag niet beantwoord?
            Ten eerste was mijn vraag: wat doen mensen, die niet kunnen vluchten, vanwege hun leefomstandigheden, die dus de herrie moeten uitzitten? Iedereen weet, dat geluidshinder zeer ernstige gevolgen heeft voor mensen. Ik had al eerder uitgelegt, dat grenswaarden niet altijd ook betekenen, dat mensen dat moeten kunnen volhouden. Vooral als je in een woning zit, die niet of nauwelijks geluidsgeisoleert is.
            Krijkgen mensen alleen een compensatie, namelijk € 60, als zij kunnen aantonen, dat zij die dag niet in hun woning waren, vanwege de geluidsoverlast? En mensen, die daar moeten blijven, hebben dan gewoon pech? Ik vind dit, eerlijk gezeggd, absoluut niet kunnen en vooral kompleet oneerlijk.
            Zal het dan niet andersom moeten gaan? Die mensen, die blijven zitten in de herrie, met raamen dicht, een compensatie geven en de optie, begeleid ergens anders te verblijven, als dat een optie is? Dat zal toch normaal zijn? Geen aanbod helaas tot nu toe. Misschien hangt dit samen met de APV?
            Jullie werken nu nog jaren in een woonomgeving, de afstand tussen woonhuizen en werkplekken zijn in sommige gevallen minimaal. Waarom is het dan niet mogelijk, a) de werktijden aantepassen en b) machines te gebruiken, die geluidsgeisoleert zijn? Je hebt het over de APV, dat vind ik dan prachtig. Alleen is hiermee blijkbaar niemand geholpen. Want jullie weten, dat ondanks de APV er veel schadelijke geluidsoverlast geproduceert woord en toch laten jullie het gebeuren? Jullie weten dat al lang van daarvoor en toch worden er geen angepaste machines gebruikt? Ondanks dat wij nu in het jaar 2019 leven en niet 1919. Ik zal zeggen, als jullie een prachtige tunnel kunnen bouwen, dan zal het toch wel mogelijk zijn, machines te ontwikkelen, waarmee zonder problemen ook in woongebieden gewerkt zal kunnen worden?
            Dus, terug naar mijn eerdere voorwerp: geen compensatie voor omwonenden, betekent voor mijn idee, omwonende kunnen doodvallen. Ringweg gaat voor, maakt niet uit hoe. Geen behoefte om met machines te werken, die beter geisoleert zijn, om gezondheidschadelijke geluidshinder te minderen. In plaats daarvan wordt een APV en andere stukken beschreven, waaruit blijkt, dat alles binnen de norm is. Wow!
            Je weet daarvan, duidelijk lang vandaarvoor en je doet, alsof alles binnen de norm is. Ik neem aan, dat ik hier niet de enige ben, die zijn stem laat horen. En toch word er gedaan, alsof dat niets is.
            Wat is de waarde dan van de omwonenden? Wat is de waarde van mijn leven in verband met deze geluidsoverlast? Als er een feest bij de buren uit de hand loopt, bel ik 112, iedereen begrijpt dat, zelfs de overlast veroorzaker en het feest is snel afgelopen. Gebeurt het nog een keer, volgt er een behoorlijke boete. Uiteraard probeer ik persoonlijk vandaarvoor, met diegene te praten. Wat ik hier nu ook doe. Maar wat ik ook probeer uit te leggen of duidelijk te maken, een APV is altijd sterker. Hoe is dat mogelijk?
            Hoe is het mogelijk, dat deze overlast niet corrigeert wordt?
            Dan lees ik als antwoord, dat jullie er niets aan kunnen doen helaas. Vind jij dat als volwassene een normale aantword? Moet ik dat zo accepteren? Gaan wij zo met mekaar om? Is dat de bedoeling?
    Verberg de reacties
  5. Eva

    8 augustus 2019, 09:25

    Vakantie, thuiswerken, ik zit al weken in de herrie. Met kinderen, met bezoek, met klanten aan de telefoon, als ik rust zoek, als ik een boek wil lezen, als ik tv wil kijken, de tuindeur open wil zetten omdat ik wegsmelt door de hitte, als ik me probeer te concentreren voor opdrachten, ik heb de hele godganse dag die herrie en dat getril om mijn hoofd. Mijn hele vakantie zat ik in de herrie, tijdens werken zit ik in de herrie en er komt geen end aan. We wonen net buiten de zone (barkmolenstraat) maar de hele buurt heeft er last van. Dit programma vraagt om maatwerk. Ik vind een financiele compensatie niet meer dan fair in deze. Ik ben al weken zo veel mogelijk weg, ik kan slecht slapen, word voor dag en douw (incl pubers) uit mijn bed getrild, en tijdens de hitte en mijn werk moeten ramen en deuren verplicht dicht anders kan ik niemand verstaan. Bij andere situaties (aardbeving, schiphol, werkzaamheden, stroom- of internet kabels zijn er altijd ruime compensaties mogelijk en wordt er niet moeilijk gedaan) maar hier wordt er wel heel veel van ons inlevingsvermogen gevraagd. En eigenlijk ben ik het wel zat. Ik merk dat dit totaal niet goed is voor mijn gemoedstoestand en ik heb adhd en heb een huishouden vol ass'ers die totaal overprikkeld raken van die klote herrie. Ik zou graag met terugwerkende kracht en tot zo lang nodig een financiele compensatie willen hebben, als pleister op de wonde want klote blijft het toch wel, maar dan kunnen we in ieder geval nog dagjes vluchten zonder dat ik daar zelf financieel op leegloop. Ik heb al contact met rtvnoord en als het moet ga ik het nog hoger op zoeken en maak ik gebruik van sociale media, want ik vind dit echt onacceptabel.
    1. Hanna (Aanpak Ring Zuid)

      8 augustus 2019, 13:14

      Beste Eva, wat ontzettend vervelend dat jij en je kinderen zoveel overlast ervaren. Zeker als je de hele dag thuis bent omdat je ook thuiswerkt. Ik heb begrepen dat je al telefonisch contact hebt gezocht en dat je vraag in behandeling is.
      1. Eva

        8 augustus 2019, 13:57

        Ik mag hopen dat het opgelost wordt ik vind dit echt onhoudbaar inmiddels.
        Ik moet morgen geopereerd worden en ik moet gewoon vluchten uit mijn huis voor herstel
        Onaanvaardbaar dit!
    Verberg de reacties
  6. Nick Smit

    8 augustus 2019, 15:54

    "Allereerst is het goed om te weten dat de gepresenteerde meetresultaten van het geluid in dit rapport de gemiddelde geluidsbelastingen zijn, gemeten aan de gevel in een bepaald tijdvak." staat drie berichten terug.
    Daar zit de kern van het probleem. Het bouwbesluit en de gemeente werken met gemiddelde waarden: twintig minuten ***herrie en veertig minuten rust resulteren in een 'aanvaardbaar gemiddelde'. Dat je intussen ziek en doof wordt van de pieken lijkt de wetgever te ontgaan.
    Het is alsof je iemand acuut vergiftigt en dan zegt dat dat hij zich geen zorgen hoeft te maken over chronische vergiftiging . . . .
    Bij fijnstof geldt een dubbele norm: één over het gemiddelde in een lange periode en één over de maximale piekvervuiling per 24 uur. Die laatste norm, over de toegestane piekbelasting lijkt bij geluid helemaal te ontbreken.
    Wie is er verantwoordelijk voor die denkfout?
    Verberg de reacties
  7. Humor

    9 augustus 2019, 17:33

    Nick Smit, en ben je daadwerkelijk een dame en werk je bij Aanpak Ring Zuid :-))))
    Zie de post hierboven, volgens mij werkt deze website niet geheel as intended... bwahahaha
    1. Nancy (Aanpak Ring Zuid)

      9 augustus 2019, 17:37

      Er gaat inderdaad iets niet helemaal goed. We zijn al druk aan de slag om het te corrigeren en hadden stiekem gehoopt dat niemand het zou opmerken. Maar helaas... :-( Wel fijn dat je nu lachend het weekend in gaat toch? ;-)
    Verberg de reacties

Reageren