Test met nieuwe flitssystemen bij werkzaamheden zuidelijke ringweg Groningen

Test met nieuwe flitssystemen bij werkzaamheden zuidelijke ringweg Groningen

John

Het Openbaar Ministerie (OM) test dit voorjaar twee nieuwe mobiele handhavingssystemen bij wegwerkzaamheden aan de zuidelijke ringweg in Groningen. Het OM wil wegwerkers en weggebruikers beter beschermen door het aantal verkeersovertredingen terug te dringen.

Het OM test twee mobiele systemen. Vanaf 8 februari staat er langs de zuidelijke ringweg een aanhanger met een flitser erin. Deze controleert of automobilisten zich aan de maximum snelheid houden ter hoogte van de wegwerkzaamheden (70 km/uur). Er worden nog geen boetes uitgeschreven. Vanaf eind februari staat langs hetzelfde traject een verplaatsbare flitspaal. De snelheidsovertredingen die hiermee worden gemeten worden wél verwerkt en beboet. Deze controle wordt vooraf langs de weg aangegeven. De verplaatsbare flitspaal blijft tot eind maart staan.

Veiligheid bij wegwerkzaamheden vergroten
Te hard rijden is gevaarlijk. Zeker op plaatsen waar wegwerkers aan het werk zijn. Daarom zijn overtredingen bij wegwerkzaamheden een belangrijk aandachtspunt van het OM en de wegbeheerders. Het OM test nieuwe systemen om te kijken of ze technisch goed werken, makkelijk te verplaatsen zijn én of ze van invloed zijn op het rijgedrag.

Headerfoto: RWS.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties (8)

  1. Paul

    13 februari 2019, 22:25

    Maar wat is de maximum snelheid nu? Ik zie nergens een bordje van ‘50’ maar het valt mij op dat de meeste mensen nu toch 50 rijden daar sinds er een nieuwe flitspaal staat...zolang er geen bordjes van ‘50’ staan is het toch gewoon ‘70’? Ik moet er dagelijks 2x langs dus dat wordt dan een hele onaangename verrassing. Ik hoop dat iemand hier duidelijkheid over kan verschaffen.
      1. Bert

        7 maart 2019, 05:48

        Maar net voorbij deze paal staat toch echt een einde gebodsbord en daarbij een bord 70

        Hzo vreemd
        1. Rolf

          7 maart 2019, 06:36

          Het is vrij logisch zonder het bord 70 zou je er max 100km/h mogen rijden. De ringweg is namelijk een “autoweg” en daar mag je zonder gebodsborden 100km/h rijden.
        2. John (Aanpak Ring Zuid)

          7 maart 2019, 10:00

          Bert en Rolf, het bord 'einde alle verboden' gaat hier niet over de snelheid. In ons recente artikel over de extra snelheidsborden leggen we dat uit: 'Extra verwarring ontstaat aan het eind van de tijdelijke weg waar een ‘herhalingsbord’ staat, waarmee de maximumsnelheid van 70 km/uur wordt bevestigd. Daarbij hangt ook een bord dat het einde van alle verboden aangeeft. In dit geval markeert dit bord niet het einde van een lagere snelheid, maar het einde van de breedtebeperking. De breedtebeperking is namelijk ook een verbod: deze rijstrook is verboden voor voertuigen die breder zijn dan 2,0 meter (voornamelijk vrachtverkeer).'
    Verberg de reacties
  2. Richard

    14 februari 2019, 10:18

    Mss kan er een extra bord 70 bijgeplaatst worden. er zijn mensen die nu boven op de rem gaan als ze die aanhanger zien, terwijl ze 70 rijden, dit veroorzaakt onveilige situaties. Zo bereikt het flitsen juist het tegenovergestelde n.l. onveiligheid
    Verberg de reacties
  3. S. de Boer

    25 februari 2019, 15:36

    Bij het einde van de werkzaamheden vanuit de richting Drachten staat nu een bord 'einde verboden' gecombineerd met een 70 km max bord. Dat versterkt nog eens het idee dat de maximumsnelheid lager ligt dan 70.
    1. Nancy (Aanpak Ring Zuid)

      28 februari 2019, 11:11

      Hallo S. de Boer, op de linkerrijbaan van de tijdelijke weg geldt een breedtebeperking. De breedtebeperking (een verbod voor voertuigen die breder zijn) wordt ter hoogte van het Europaplein door het bord 'einde verboden' opgeheven. De maximumsnelheid is op de gehele tijdelijke weg 70km/u. We zijn overigens in gesprek met de wegbeheerder om te bespreken of het plaatsen van extra borden mogelijk is.
    Verberg de reacties

Reageren