Planning Aanpak Ring Zuid voor 2019 en de jaren erna

Planning Aanpak Ring Zuid voor 2019 en de jaren erna

John

De ombouw van de zuidelijke ringweg duurt nog tot de zomer van 2024. Dat blijkt uit het Plan van Aanpak van de Commissie-Hertogh. Het Plan van Aanpak bevat een stabiele planning voor 2019 en een doorkijk naar de geplande werkzaamheden voor de volgende projectjaren.

Geplande werkzaamheden 2019

Verdiepte ligging
Combinatie Herepoort en Aanpak Ring Zuid treffen op dit moment voorbereidingen voor de aanleg van het verdiepte weggedeelte van de toekomstige ringweg. We willen deze zomer beheerst starten met de aanleg ervan. Daarom wordt in de zomervakantie van 2019 de zuidbaan van de zuidelijke ringweg zes weken gestremd, is de planning. Het gaat om de rijbaan voor het verkeer richting Hoogezand, tussen het Julianaplein en het Europaplein. In deze periode brengen we de noordelijke damwand en een deel van de zuidelijke damwand aan voor de bouwkuip van de verdiepte ligging. Door de ringweg te stremmen, kunnen we de werkzaamheden overdag uitvoeren en niet ‘s nachts. Daarmee beperken we voor zover mogelijk de overlast voor de omgeving.

Na de zomervakantie wordt de rest van de damwanden van de bouwkuip geplaatst, maar hiervoor hoeft de ringweg niet (deels) te worden afgesloten.

Voordat de damwanden geplaatst kunnen worden, moet eerst nog een deel van de oude zuidbaan worden gesloopt. Deze is nu niet meer in gebruik, omdat het verkeer op de tijdelijke weg rijdt. Voor de zomer begint daarom de sloop van het zuidelijke deel van de viaducten over de Hereweg en het Oude Winschoterdiep. Ook de oude afrit bij de Oosterpoort wordt nog voor de zomer gesloopt.

De oude zuidbaan is niet meer in gebruik en kan worden afgebroken. Foto: Rijkswaterstaat.
De oude zuidbaan is niet meer in gebruik en kan worden afgebroken. Foto: Rijkswaterstaat.

Helperzoomtunnel
In de zomervakantie wordt de Helperzoomtunnel ingeschoven op zijn plek onder het spoor. ProRail heeft toestemming gegeven voor een treinvrije periode van 31 juli tot en met 8 augustus. Daarna moet de tunnel worden aangesloten op de bestaande wegen. Naar verwachting kan de Helperzoomtunnel uiterlijk 1 april 2020 worden opengesteld voor verkeer.

Brailleweg
Op dit moment legt de aannemer op de A28 ter hoogte van de Brailleweg een tijdelijke weg aan. Het verkeer wordt hiermee omgeleid over een tijdelijk viaduct. Zo kan het bestaande viaduct worden afgebroken. Naast de tijdelijke weg wordt het nieuwe viaduct gebouwd. Na de zomervakantie starten we hier ook met het aanbrengen van een nieuwe beschoeiing van het Noord-Willemskanaal.

Het verkeer op de A28 richting Julianaplein rijdt al over het tijdelijke viaduct bij de Brailleweg. Luchtfoto: Rijkswaterstaat.
Het verkeer op de A28 richting Julianaplein rijdt al over het tijdelijke viaduct bij de Brailleweg. Luchtfoto: Rijkswaterstaat.

Laan Corpus den Hoorn
Nog voor de zomer wil Combinatie Herepoort beginnen met de aanleg van een tijdelijke weg langs de N7, vanaf de Laan Corpus den Hoorn naar het Vrijheidsplein. In het laatste kwartaal van 2019 moet deze tijdelijke weg in gebruik worden genomen. Zodra het verkeer hierop rijdt, kan de bestaande parallelweg een stukje naar het zuiden opschuiven. Zo ontstaat er ruimte voor de aanleg van de nieuwe op- en afrit.

De N7 met links de parallelweg vanaf de Laan Corpus den Hoorn richting Vrijheidsplein. Foto: Rijkswaterstaat.
De N7 met links de parallelweg vanaf de Laan Corpus den Hoorn richting Vrijheidsplein. Foto: Rijkswaterstaat.

Eemspoort/Driebond en Westerbroek
Tot slot willen we in 2019 de nieuwe aansluitingen bij bedrijventerreinen Driebond en Eemspoort (Stettinweg/Kieler Bocht) aanleggen. Ook de herinrichting van aansluiting Westerbroek start dit jaar.

Bekijk hier wat er verandert bij bedrijventerreinen Driebond en Eemspoort. Links de oude, rechts de toekomstige eindsituatie. Beweeg de oranje lijn naar links en rechts om de verschillen te zien.

Doorkijk naar jaren daarna

Behalve de planning voor 2019 geeft het Plan van Aanpak ook een doorkijk voor de jaren erna. De doorkijk is te zien in de volgende afbeelding. Het werkgebied is hierin opgedeeld in vier deelgebieden.

Deelgebied West (van Hoogkerk tot de Julianabrug)
De werkzaamheden aan het Vrijheidsplein starten volgens deze doorkijk begin 2021. In de zomer van 2023 zou dan het nieuwe viaduct op de westelijke ringweg bij MartiniPlaza (Leonard Springerlaan) kunnen worden gebouwd. Hiervoor moet de westelijke ringweg in één richting (voor verkeer richting Vrijheidsplein) tijdelijk worden gestremd.

Bekijk hier wat er verandert bij het Vrijheidsplein. Links de oude, rechts de toekomstige eindsituatie. Beweeg de oranje lijn naar links en rechts om de verschillen te zien.

Deelgebied Julianaplein (vanaf de Julianabrug tot de Hereweg)
Halverwege 2020 is de aanleg van het nieuwe Julianaplein voorzien. Daarvoor wordt een tijdelijk Julianaplein gemaakt, in de vorm van een T-splitsing, iets aan de zuidoostkant van het huidige verkeersplein. Het tijdelijke Julianaplein is dan in gebruik vanaf begin 2022 tot de zomer van 2023. In de zomer van 2024 wordt het nieuwe Julianaplein gefaseerd in gebruik genomen.

Bekijk hier wat er verandert bij het Julianaplein. Links de oude, rechts de toekomstige eindsituatie. Beweeg de oranje lijn naar links en rechts om de verschillen te zien.

Deelgebied Verdiepte ligging/Zuiderplantsoen (vanaf de Hereweg tot het Oude Winschoterdiep)
Als de bouwkuip klaar is, kan de bouw van het verdiepte weggedeelte (vanaf de Hereweg tot het Oude Winschoterdiep) beginnen. Het inschuiven van het spoordek, op de plek waar de verdiepte ligging onder het spoor doorgaat, is voorzien voor begin 2021. In de zomer van 2024 kan dan het verkeer door het verdiepte weggedeelte rijden. Daarna wordt op de deksels ven het verdiepte weggedeelte het Zuiderplantsoen aangelegd.

Impressie van de verdiepte ligging, ter hoogte van de Hereweg.
Impressie van de verdiepte ligging, ter hoogte van de Hereweg.

Deelgebied Oost (vanaf het Oude Winschoterdiep tot knooppunt Westerbroek)
Na de zomervakantie van 2020 verwachten we werkzaamheden op het oostelijke deel van de ringweg. Eind 2023 zouden de werkzaamheden in dit deelgebied klaar moeten zijn.

Bekijk hier wat er verandert bij het Europaplein. Links de oude, rechts de toekomstige eindsituatie. Beweeg de oranje lijn naar links en rechts om de verschillen te zien.

Alle data in de doorkijk zijn gebaseerd op het Plan van Aanpak van de Commissie-Hertogh.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Reacties (15)

  1. Pieter C.J.Muijzert

    2 april 2019, 17:57

    Het gehele verhaal Helperzoom is een mooi verhaal. Maar ik vertel u dat het weer fout gaat en bij de ring met spoor zal het probleem id Helperzoom tunnel zijn.Ook de passage ring met oude Winschoterdiep zal vele problemen opleveren.
    Het hele verhaal zegt luisteren naar mensen met ervaring.
    Dat geschied niet men weigert steeds om om tafel te gaan zitten.
    De bouwtijd loopt uit tot 3,5 a 5 jaar in totaal en de kosten daar wil de aannemer niet over praten maar zal 100 den miljoenen uitlopen.Alleen de verdiepte weg gaat 300 miljoen belopen.. Bij het Jullianaplein zijn beide tunnels fouttief getekend. De beton moet tot + 1,80 NAP lopen en dat is niet het geval
    1. Manuel

      2 april 2019, 19:09

      Dan kunnen ze jou meteen aanstellen. Dan hoop ik dat het probleem is opgelost?
    2. Jelle Ruben

      3 april 2019, 12:32

      Ga anders solliciteren, als jij wel weet hoe het moet. Of ben je een beroeps klager?
      1. embo

        3 april 2019, 16:02

        @Jelle Ruben/Manuel:

        Misschien goed als jullie je verdiepen in de geschiedenis van het project. Voor alles wat tot nu toe is foutgegaan is meerdere keren gewaarschuwd door experts. Alleen is er nooit geluisterd, en is de projectorganisatie doorgedenderd met oogkleppen op. Het was misschien toch beter geweest om ook naar experts die niet in dienst zijn te luisteren. Maar dat schijnt heel moeilijk te zijn.

        Overigens hebben andere experts (waar ook niet naar geluisterd is) met klem gewaarschuwd tegen het ontwerp van de nieuwe weg. Het ontwerp maakt de weg veel onveiliger dan nodig is. Ook deze rapporten zijn genegeerd...
        1. Erwin W

          3 april 2019, 23:04

          En deze zogenaamde "experts" hebben ook alle gegevens mogen inzien voordat zij een rapport konden schrijven? Met halve informatie kan je moeilijk een rapport serieus nemen.
          1. embo

            4 april 2019, 07:55

            @ Erwin Ja, dat is nu juist het bijzondere: de rapporten die zeer kritisch zijn over de veiligheid van de nieuwe weg zijn nota bene gemaakt in opdracht van de projectorganisatie zelf. Zoek maar op onder de bibliotheek tab van deze website; bijvoorbeeld pagina 47 uit het Arcadis rapport
    Verberg de reacties
  2. Annie

    2 april 2019, 23:14

    Succes! Ik hoop dat het werkt!
    Verberg de reacties
  3. Jelle Ruben

    3 april 2019, 12:34

    Heel veel succes, met deze klus. Ik zal het blijven volgen. En af en toe even langs de baan gaan om wat foto's te maken.
    Verberg de reacties
  4. Jeroen

    5 april 2019, 00:05

    Het ziet er goed uit en ik vermoed dat de doorstroming van het verkeer sterk zal toenemen! Nu vraag ik mij echter af, ik woon in het centrum en kom vanaf mijn werk vanaf Assen naar Groningen. Waar kan ik van de ring af het centrum in of naar het station? Het Emma viaduct kan ik niet meer gebruiken? Afslag europa plein (Euroborg) zie ik ook niet meer in de nieuwe plannen. Komt er een afslag heereweg?
    1. Tim

      5 april 2019, 12:03

      https://www.aanpakringzuid.nl/plan/effecten/autoroutes
    2. Sanne (Aanpak Ring Zuid)

      8 april 2019, 15:50

      @Jeroen, als je vanaf de A28 komt en richting het centrum wilt, ga je in de toekomst net iets eerder van de A28 af. Ter hoogte van de Vondellaan kom je dan op de Brailleweg en rijd je langs het Noord-Willemskanaal richting het Emmaviaduct. Je kunt de autoroutes na de ombouw bekijken op de pagina 'Autoroutes'. Dit is dezelfde pagina als Tim onder jouw reactie aangeeft.
    Verberg de reacties
  5. Dirk

    9 april 2019, 16:06

    Wat gebeurt er tussen Q2 2024 en Q1 2025? In deze periode van een half jaar staan geen werkzaamheden gepland (althans niet in het schema hierboven), maar het OWN wordt nog niet opengesteld. Waarom niet meteen openstellen als er toch geen werkzaamheden meer plaatsvinden? In elk geval betekent de planning die jullie hierboven laten zien dat het werk pas in 2025 klaar is, maar in het bericht (en vervolgens in alle media) stellen jullie dat het project al in 2024 opgeleverd wordt. Dat is nogal misleidend.
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      11 april 2019, 10:11

      Dirk, volgens de doorkijk die is opgenomen in het Plan van Aanpak van de commissie-Hertogh, is de ombouw van de zuidelijke ringweg zelf na het tweede kwartaal van 2024 klaar. Zoals in het artikel hierboven te lezen is, beginnen we daarna met de aanleg van het Zuiderplantsoen op de deksels van de verdiepte ligging. Ook zijn er nog werkzaamheden nodig op het onderliggende wegennet.
      1. Dirk

        11 april 2019, 13:31

        Hoe kan de ombouw klaar zijn in 2024, terwijl de werkzaamheden nog niet af zijn? Ik heb altijd begrepen dat jullie één integraal ombouw project uitvoeren. Dit betekent dat de ombouw pas klaar is als alle deelprojecten zijn afgerond. De openingszin "De ombouw van de zuidelijke ringweg duurt nog tot de zomer van 2024." is dus nogal misleidend, aangezien de overlast van de ombouw nog tot ver in 2015 duurt. Of hebben jullie intussen de deelprojecten (finacieel) ontkoppeld? Of gaan jullie tzt bekijken of er in 2025 nog wel voldoende middelen zijn om de deksels en het OWN af te maken?
        1. John (Aanpak Ring Zuid)

          18 april 2019, 14:55

          Dirk, de zuidelijke ringweg (het hoofdwegennet: A7/N7, A28, N370, N46 en de bijbehorende knooppunten) is gereed aan het eind van het tweede kwartaal van 2024. Het onderliggend wegennet (waarmee alle werkzaamheden 'buiten' en waaronder het Zuiderplantsoen) is gereed in het vierde kwartaal van 2024. Het project Aanpak Ring Zuid duurt totdat alle werkzaamheden gereed zijn én de contractuele onderhoudstermijn is afgelopen (tot in het tweede kwartaal van 2025; 26 weken na oplevering van het onderliggend wegennet). Aanpak Ring Zuid is en blijft één integraal project.
    Verberg de reacties

Reageren