
Op 8 mei inloopbijeenkomst voor bewoners Oosterpoort/De Meeuwen over herinrichting Griffeweg en overige werkzaamheden
Bewoners en bedrijven in de Oosterpoort en De Meeuwen zijn per brief uitgenodigd voor een inloopbijeenkomst op 8 mei 2017 over de herinrichting van de Griffeweg en de Veemarktstraat. Deze aanpassing moet zorgen voor een betere doorstroming tijdens en na de ombouw van de zuidelijke ringweg.
De herinrichting begint zondagavond 14 mei en is woensdag 24 mei ’s ochtends klaar. De Griffeweg is in deze periode afgesloten voor al het autoverkeer vanaf de Europaweg tot aan de kruising met de Meeuwerderweg. De Meeuwerderweg is vanaf de Trompsingel en vanuit het zuiden gewoon bereikbaar voor al het verkeer.
Bewoners van De Meeuwen en de Boermandestraat e.o. kunnen tijdens de werkzaamheden niet gebruik maken van de Griffeweg. De kaartjes hieronder geven de omleidingsroutes aan. Bewoners van De Meeuwen kunnen omrijden via de parallelweg van de Europaweg en het Europapark (Boumaboulevard). De Boermandestraat e.o. blijft bereikbaar via de Sontweg en Het Hout. De overige omleidingen worden aangegeven met borden.


Herinrichting
Om de doorstroming te verbeteren, krijgt de weg een andere inrichting. De huidige kruising van de Barkmolenstraat / Griffeweg / Boermandestraat wordt omgebouwd tot een zogenaamd voorrangsplein. Dit houdt in dat er op de kruising ruimte gemaakt wordt voor auto’s die afslaan of de Griffeweg op rijden. Links en rechts van deze kruising komen fietsoversteken. Op de kruising met de Meeuwerderweg komt de aparte linksafbaan te vervallen. Dit maakt het voor fietsers makkelijker om de Griffeweg over te steken.
Daarnaast krijgt de Griffeweg een middenberm met groenstrook en komt er een nieuwe bushalte bij de Rabobank.

Voorbeeld van een voorrangsplein
Inloopbijeenkomst
Combinatie Herepoort houdt op maandag 8 mei 2017 in het Poortershoes (Oosterweg 13) een inloopbijeenkomst over deze herinrichting en de verwachte hinder. Omwonenden en andere geïnteresseerden kunnen hier op elk moment tussen 16.00 uur tot 19.00 uur binnenlopen. Medewerkers van Combinatie Herepoort en Aanpak Ring Zuid zijn aanwezig om vragen te beantwoorden. Ook is er informatie over andere toekomstige werkzaamheden in de omgeving. Er komt een aparte inloopbijeenkomst voor bewoners van De Linie en de Herewegbuurt.
Lees hier meer over de werkzaamheden op de Griffeweg en de Veemarktstraat.
Wilt u op de hoogte blijven van de werkzaamheden voor de zuidelijke ringweg in de Oosterpoort, De Meeuwen, De Linie en Herewegbuurt? Meld u dan aan voor de digitale nieuwsbrief Werkzaamheden Zuiderplantsoen.
4 mei 2017, 22:08
Zelf ben ik woonachtig op een zogenaamd varend woonschip ad Trompsingel en heb een parkeervergunning voor de wijk Oosterpoort.
Alle schepen aan de Trompsingel en het Zuiderpark liggen aan de zuidkant van de as in het water, die het centrum van de stad hier scheidt van de wijk Oosterpoort. Wellicht kun u deze bewoners voortaan eveneens een uitnodiging sturen. Dat heeft u tot nu toe niet gedaan.
M.vr.gr. R. Dirksen
5 mei 2017, 13:47
22 mei 2017, 17:27
8 juni 2017, 15:52
24 oktober 2018, 15:46
Een paar voorbeelden:
- Linksaf strook Griffeweg naar Meeuwerderweg vervallen: ik vraag me af waar de veronderstelling dat er door het vervallen van de op/afrit Oosterpoort minder sluipverkeer zal zijn: sluipverkeer gebruikte deze route toch al niet (maar ging via Barkmolenstraat/parallelweg Europaweg naar de Ringweg) en door het vervallen van de afrit Oosterpoort is er juist extra verkeer dat gebruik moet maken van de route Europaweg-Griffeweg om naar de Meeuwerderweg te komen. Gevolg is nu dat bij 1 afslaande auto die moet wachten op tegenliggers al opstoppingen ontstaan, soms doorlopend tot aan de kruising met de Europaweg. De linksaf strook werd daarnaast ook gebruikt door hulpdiensten om verkeer te passeren. Dat kan nu niet meer met als gevolg auto's die geen kant meer op kunnen en de hulpdiensten ophouden. Ik heb ook al meerdere malen politie-auto's over het fietspad zien rijden om er maar langs te kunnen.
- Voorrangskruising Griffeweg/Barkmolenstraat/Boermandestraat: het ziet er in het filmpje heel fancy uit, in de praktijk werkt het voor geen meter. Omdat het verkeer op de Griffeweg sowieso al slechter doorstroomt en er nu minder ruimte is op de kruising is het vanaf de zijstraten juist lastiger om de Griffeweg op te komen. Doordat de kruizen op de weg zijn weggehaald moet verkeer dat de Barkmolenstraat wil inslaan vanaf de Griffeweg vaak wachten op tegenliggers. Verkeer daarachter stopt op waardoor je vanaf de Boermandestraat vaak geen kans meer hebt om de kruising op te komen.
- Op de kruising Griffeweg/Barkmolenstraat kon je voorheen de linksaf- en rechtsafstrook voor de kruising met de Europaweg al oprijden. Nu is er een versmalling aangebracht (ten behoeve van een fietsersoversteekplaats waar geen fietser gebruik van maakt) waardoor je pas na de kruising die stroken op kunt rijden. Terwijl het licht voor rechtsaf al lang op groen staat en de strook helemaal leeg is moet je helaas wachten op de drukke rechtdoorstrook op gang komt voordat je linksaf- of rechtsafstrook op kunt.
Ik hoor graag jullie reactie.
25 oktober 2018, 11:48
9 november 2018, 16:26
19 februari 2019, 17:35
Extra verkeer vanwege de drukte op de Europaweg is geen verklaring voor de extra filevorming richting de Europaweg. Misschien dat de verkeersbelasting afneemt als de verbouwing van de ringweg klaar is, maar in alle plannen staat de Griffeweg als één van de wegen die juist drukker wordt na de ombouw. Dus de files zullen waarschijnlijk blijven.
Zoals gezegd is de doorstroming op de Griffeweg dramatisch verslechterd na de herinrichting omdat de weg meteen geblokkeerd is als er ook maar 1 auto is die linksaf wil slaan en moeten wachten op tegenliggers. Maar als het doel van de herinrichting is geweest om verkeer van de zijwegen beter af te wikkelen dan is het duidelijk dat dat volkomen mislukt is. Waar je voorheen, ook in de spits, vanaf de Boermandestraat binnen een halve minuut bij de kruising Griffeweg/Europaweg was kan dat nu soms 5 minuten duren. De oorzaken heb ik in mijn vorige reactie alleen al aangegeven.
Al met al hebben alleen fietsers die vanaf de Meeuwerderweg linksaf de Griffeweg op willen voordeel van de nieuwe situatie omdat ze nu halverwege de oversteek kunnen stoppen. Voor alle andere weggebruikers levert de nieuwe inrichting alleen maar vertraging en ergernis op. Ik heb niet de illusie dat de situatie nog wordt teruggedraaid, maar voor mij (en vele omwonenden met mij) is dit wel een typisch geval van weggegooid geld.