Nachtelijke afsluitingen op- en afrit Helpman vanwege bomenkap

Nachtelijke afsluitingen op- en afrit Helpman vanwege bomenkap

John

Bij de op- en afrit Helpman (Hereweg) gaat Combinatie Herepoort deze week bomen kappen. Om de hinder voor het verkeer te beperken, gebeurt dit in de nachtelijke uren. Het autoverkeer moet een andere route kiezen.

Afrit Helpman vanaf Julianaplein
In de nacht van dinsdag 30 januari op woensdag 31 januari is de afrit Helpman dicht voor het verkeer afkomstig van het Julianaplein. De afsluiting is van 22.00 tot 06.00 uur de volgende ochtend. Het verkeer kan omrijden via de A28 (afrit Groningen-Zuid) of via afrit Europaweg.

In de nacht van dinsdag op woensdag (van 22u tot 06u): omleidingsroutes vanwege afsluiting afrit Helpman voor verkeer vanaf Julianaplein.

Afrit Helpman vanaf Europaplein
Het verkeer dat vanuit het oosten komt, kan op woensdagnacht (31 januari – 1 februari) en donderdagnacht (1 – 2 februari) niet de afrit Helpman nemen. Beide nachten duurt de afsluiting van 22.00 tot 06.00 uur de volgende ochtend. Het verkeer naar Helpman wordt omgeleid via de route Julianaplein – Brailleweg/Emmaviaduct – Stationsweg – Hereweg.

In de nachten van woensdag op donderdag en van donderdag op vrijdag (van 22u tot 06u): omleidingsroute vanwege afsluiting afrit Helpman voor verkeer vanaf het Europaplein.

Oprit Helpman vanaf Hereweg richting Julianaplein
Het verkeer vanaf de Hereweg kan woensdagnacht (31 januari – 1 februari) en donderdagnacht (1 – 2 februari) niet de oprit richting Julianaplein nemen. Beide nachten duurt de afsluiting van 22.00 tot 06.00 uur de volgende ochtend. Het verkeer kan de zuidelijke ringweg op richting het Europaplein. Daar kan je de afrit nemen en direct daarna de oprit richting het Julianaplein.

In de nachten van woensdag op donderdag en van donderdag op vrijdag (van 22u tot 06u): omleidingsroute vanwege afsluiting oprit Helpman voor verkeer vanaf de Hereweg naar het Julianaplein.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties (4)

  1. Jaap

    31 januari 2018, 00:24

    Hallo,

    Begrijp ik het goed dat, omdat het verkeer niet overdag mag stilstaan, omwonenden gewoon een paar nachten wakker moeten liggen van de kettingzagen? En men dan gezellig in bed mag nadenken over gevaren op de ring zoals in de fik vliegende bestelbusjes? Of vrachtwagens met LNG? Hoe vaak gaan dit soort dingen in de komende vier jaar nog plaatsvinden? Goed bezig ARZ...
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      31 januari 2018, 18:26

      Jaap, vervelend dat je vannacht last hebt ondervonden van de bomenkap. In de voorbereiding van de werkzaamheden wordt in samenspraak met de wegbeheerder en de vergunningverlener gekeken naar hoe we de werkzaamheden met zo weinig mogelijk hinder kunnen uitvoeren. Dat betekent dat we soms ’s nachts aan het werk gaan. We kijken ook naar de werkmethode. Bij de kapwerkzaamheden proberen we het gebruik van een motorkettingzaag zo veel mogelijk te beperken. Bomen met een kleine stamdiameter kunnen geknipt worden. Dat geeft vrijwel geen lawaai, behoudens het kraken van de takken. Maar sommige bomen zijn hiervoor te dik en dan moeten we even een motorkettingzaag gebruiken.

      Komende nacht en de nacht daarop gaan we verder met het weghalen van bomen, dan ook bij de oprit vanaf de Hereweg richting Julianaplein. De aannemer zal je klacht bespreken met de uitvoerder en ze nogmaals op het hart drukken de motorzaag niet onnodig te gebruiken.
    Verberg de reacties
  2. Jaap

    31 januari 2018, 18:57

    Hallo John,
    Dank voor je reactie en Bert dank voor je actie. Je schrijft dit in de voorbereidingsfase bekeken wordt hoe de werkzaamheden met zo weinig mogelijk hinder uitgevoerd kunnen worden etc.... Je vergeet hierbij de zin af te maken met de woorden ‘voor het wegverkeer’.... Als het riool aangepast moet worden kan dat kennelijk wel een hele week en overdag.
    Aanvullend: om mijn hout voor de open haard te zagen gebruik ik een elektrische kettingzaag. Die kan ik gewoon zonder gehoorbescherming gebruiken en ook wel zo prettig voor de buren. Een tip voor de uitvoerder wellicht?
    Verberg de reacties
  3. Rudi

    1 februari 2018, 23:32

    Dag Jaap, John,
    Goede reactie van Jaap. Gebruik van stillere zagen zou maken dat niet de nachtrust van een hele buurt (vele honderden mensen) verstoord wordt. Klinkt als een verplichte voorwaarde voor dit soort nachtelijke werkzaamheden. Als aanvulling nog: de zagen gierden misschien niet continu maar wel heel vaak en regelmatig. De zin "... dan moeten we even de kettingzaag gebruiken" is het understatement van de week. Van wie kun je eigenlijk toestemming krijgen om een hele nacht met kettingzagen in de weer te zijn? Nachtrust is een heel groot goed en moet zwaarder wegen dan verkeershinder.
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      2 februari 2018, 18:27

      Jaap, Rudi: De werkzaamheden zijn inmiddels afgerond. We vinden het spijtig dat omwonenden hier overlast van hebben ondervonden. Het is te gevaarlijk om deze werkzaamheden uit te voeren terwijl er verkeer langsrijdt. Van de gemeente hebben we toestemming gekregen om vanaf 22.00 uur de weg af te zetten. Wij maken zo veel mogelijk gebruik van een hydraulische kettingzaag om de overlast te beperken, maar soms moet een motorhandzaag worden gebruikt. Een elektrische kettingzaag heeft onvoldoende vermogen voor dit werk.
    Verberg de reacties
  4. Jaap

    3 februari 2018, 18:58

    Hallo John,
    Wellicht moeten jullie als opdrachtgever toch wat dringender vragen aan de onderaannemers om de overlast óók voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken. Dit was ook een optie geweest: https://www.duspra.nl/atex-gereedschappen/kettingzaag-hydraulisch/atex-hydraulische-kettingzaag-spitznas-5-1030-0010 maar ja dan moet je er wel om vragen en er niet gewoon van uitgaan dat er geen andere optie is. En ja, dit is natuurlijk onhandiger en duurder dan een motorzaag zonder slangen... t is maar net wat je t waard vindt.
    Verberg de reacties

Reageren