Langgekoesterde wens in vervulling: Fietstunnel Papiermolen in Aanpak Ring Zuid

Langgekoesterde wens in vervulling: Fietstunnel Papiermolen in Aanpak Ring Zuid

Claudia

De kans is groot dat in het project Aanpak Ring Zuid een fietstunnel gerealiseerd wordt bij de Papiermolen, in plaats van de geplande voetgangersbrug over de ringweg. Hiermee gaat een lang gekoesterde wens van omwonenden en de gemeente in vervulling. Het plan voor de fietstunnel is een van de resultaten van de vraag aan de aannemer Combinatie Herepoort om met innovatieve ideeën te komen. Een ander voorstel van Herepoort dat wordt uitgevoerd is een verbeterde vormgeving van vijf viaducten: Concourslaan, Noord-Willemskanaal, Brailleweg, Paterswoldseweg en Europaplein.

In het geldende Tracébesluit moet de huidige fietstunnel in het verlengde van de Merwedestraat verdwijnen. Realisatie van een alternatieve tunnel op een acceptabele en veilige manier werd op basis van de tot nu toe beschikbare informatie en uitgangspunten niet mogelijk geacht.

Financiering door gemeente
In het voorstel van Combinatie Herepoort blijkt het toch mogelijk een fietstunnel in te passen, die voldoet aan de normstellingen van CROW voor fietscomfort, fiets- en sociale veiligheid. Dit komt onder andere doordat de Maaslaan iets wordt verlaagd. Met de projectpartners is afgesproken dat de gemeente de investeringskosten van € 3,25 miljoen voor haar rekening neemt, onder voorbehoud van instemming door de raad. Daarnaast vraagt het college van B&W € 750.000 aan de raad om de aantrekkelijkheid en sociale veiligheid van de fietstunnel verder te vergroten. Voor realisatie van de fietstunnel is een wijziging van het Tracébesluit nodig.

De fietstunnel gezien vanuit de Maaslaan
De fietstunnel gezien vanuit de Maaslaan
Kijkend vanuit de fietstunnel naar de Maaslaan
Kijkend vanuit de fietstunnel naar de Maaslaan
Doorsnede van de fietstunnel
Doorsnede van de fietstunnel

Planning
De uitvoering van beide voorstellen van Combinatie Herepoort is mede mogelijk omdat vier maanden meer tijd nodig is om het zgn. herijkingsbesluit voor te bereiden. Dit is het moment waarop wordt besloten of drie optimalisaties in het plan door kunnen gaan: een groener Julianaplein, de fiets- en voetgangerstunnel Esperanto en de volledige aansluiting Europaweg op de zuidelijke ringweg. De openstelling van de weg blijft voorzien in 2021.

Start werkzaamheden na de zomervakantie
Vooruitlopend op het herijkingsbesluit starten na de zomervakantie de geplande voorbereidende werkzaamheden ten behoeve van de aanleg van tijdelijke wegen, zoals het verplanten en kappen van bomen, het alvast aanbrengen van grond (‘voorbelasting’) en het leggen van fundering van hulpbruggen. Dit alles onder voorbehoud van het tijdig verkrijgen van de benodigde vergunningen. Ook de al gestarte werkzaamheden aan de op- en afrit P&R Hoogkerk, de Helperzoomtunnel en de omgeving Griffeweg gaan onverminderd door. Daarnaast zullen tijdens de treinvrije periode in augustus werkzaamheden plaatsvinden ter hoogte van de spoorwegovergang Esperantostraat. Dan wordt onder andere de wand en het dak voor de fiets- en voetgangerstunnel aangelegd die als optimalisatie in het plan zit. Dit gebeurt onder voorbehoud van instemming van provinciale staten om dit vooruitlopend op het herijkingsbesluit te doen.

Verbeterde vormgeving viaduct Concourslaan
Verbeterde vormgeving viaduct Concourslaan
Verbeterde vormgeving viaduct Paterswoldseweg
Verbeterde vormgeving viaduct Paterswoldseweg
Impressie van viaducten bij het Julianaplein

Impressie van viaducten bij het Julianaplein

Reacties (4)

  1. Marc

    11 mei 2017, 14:03

    Nu kan het opeens wel? Blijft hij wel in het verlengde van de Merwedestraat of meer richting Julianaplein
      1. Ria ter Veen-Keizer

        11 mei 2017, 15:20

        Naast het feit dat wij als meest direct betrokkenen natuurlijk heel blij zijn dat het wangedrocht van de fietsbrug er niet komt, overheerst ook wel de verbijstering. Tot in de Raad van State toe werd ons voorstel (IPV Delft & Professor Stallen) voor een nieuwe fietstunnel als onmogelijk afgewezen. Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Groninger fietsers en voetgangers: gefeliciteerd!!
    Verberg de reacties
  2. Cor

    11 mei 2017, 16:39

    Fantastisch! Dit is echt een grote wens die in vervulling gaat. Erg belangrijk om een goede verbinding met de fietsroute naar het Hoofdstation te maken, de bere4ikbaarheid van de fietsenstalling aan de zuidzijde van het station én de fietstunnel die onder het station doorloopt. Een grote verbetering voor fietsers uit o.a. De Wijert. Knap werk van de Heerepoort-medewerkers. Proficiat!
    1. Ria ter Veen-Keizer

      11 mei 2017, 23:19

      Heerepoort Combinatie inderdaad bedankt maar hoe durft de gemeente (i.c. Paul de Rook) te stellen dat hiermee een langgekoesterde wens in vervulling gaat! De gemeente heeft ons als appellanten alleen maar tegen gewerkt. Onacceptabel dat de gemeente nu de credits opeist. Wordt Paul de Rook een van weinige politici die transparant toegeeft dat de gemeente het bij het verkeerde en een burger het bij het rechte eind had? Dat zou sportief zijn. Geldt ook voor ARZ!
    Verberg de reacties
  3. Jaap

    11 mei 2017, 20:09

    Onverkort is deze wijziging erg goed nieuws!, ik ben erg blij!
    Oud nieuws maar wel bijzonder in relatie tot de uitspraken van dhr. P de Rook die hij eerder deed...: http://www.gezinsbode.nl/oogtv/60175/geen-fietstunnel-bij-papiermolen/ @John: waar een wil is een weg uhhh... komt een fietstunnel? #uitleggewenst
    Verberg de reacties
  4. Emmy in `t Veldt

    11 mei 2017, 22:08

    Heel goed nieuws! Bedankt dat er toch een creatieve oplossing is bedacht om de Noord-Zuid-verbinding voor fietsers in stand te houden.
    Verberg de reacties

Reageren