Kempkensberg vanaf 26 augustus definitief dicht

Kempkensberg vanaf 26 augustus definitief dicht

John

Op maandag 26 augustus, als de zomerstremming van de zuidelijke ringweg voorbij is, gaat de Kempkensberg definitief dicht. Deze autoverbinding tussen de Hereweg en de Helperzoom vervalt vanwege de aanleg van de bouwkuip van de verdiepte ligging. Medewerkers van DUO/Belastingdienst en bewoners van de woningen bij de Engelse Kamp kunnen gebruik maken van de Waterloolaan, die vanaf dat moment tweerichtingsverkeer krijgt.

Eerder dit jaar, in februari, ging al de oprit van de Kempkensberg naar de zuidelijke ringweg dicht. Sindsdien kon het autoverkeer de Kempkensberg alleen nog gebruiken om van de Hereweg naar de Helperzoom te komen en omgekeerd. Ook daar komt over een week een eind aan. De Kempkensberg wordt afgesloten omdat op deze plek de ringweg verdiept wordt aangelegd. Voor deze verdiepte ligging bouwen we nu aan de bouwkuip.

De Kempkensberg (rode lijn) gaat op 26 augustus dicht. Verkeer kan daarna gebruikmaken van de Waterloolaan (groen), in beide richtingen.
De Kempkensberg (rode lijn) gaat op 26 augustus dicht. Verkeer kan daarna gebruikmaken van de Waterloolaan (groen), in beide richtingen.

DUO/Belastingdienst
De definitieve afsluiting van de Kempkensberg heeft vooral gevolgen voor de medewerkers van DUO en de Belastingdienst en de bewoners van de Engelse Kamp. Zij krijgen een alternatief via de Waterloolaan, aan de andere kant van de ringweg. We passen op dit moment de Waterloolaan aan zodat hier vanaf 26 augustus tweerichtingsverkeer mogelijk wordt. Deze weg is voor auto’s nu nog eenrichtingsverkeer, in de richting van de Hereweg. De parkeerplaatsen langs de weg vervallen, zodat er meer ruimte ontstaat. Op de kruising van de Waterloolaan en de Hereweg komen verkeerslichten, zodat verkeer vanaf de Waterloolaan makkelijker kan invoegen op de Hereweg. In achterliggende straten in de Herewegbuurt worden rijrichtingen veranderd om sluipverkeer terug te dringen. De plannen voor de aanpassingen aan de Waterloolaan zijn samen met de buurt opgesteld.

De nieuwe rijrichtingen in de Herewegbuurt, inclusief Waterloolaan.
De nieuwe rijrichtingen in de Herewegbuurt, inclusief Waterloolaan.

De parkeergarage van DUO/Belastingdienst blijft bereikbaar via de Helperzoom.

Op de kruising van de Waterloolaan met de Hereweg komt een verkeerslicht. Foto: Aanpak Ring Zuid.
Op de kruising van de Waterloolaan met de Hereweg komt een verkeerslicht. Foto: Aanpak Ring Zuid.

2024
De Waterloolaan blijft ook na afronding van het project Aanpak Ring Zuid tweerichtingsverkeer houden. De straat krijgt aan het eind van de projectperiode (planning: 2024) haar definitieve inrichting. Die inrichting past bij de sfeer van het Zuiderplantsoen, om de verbinding tussen het Sterrebos en de Herewegbuurt te herstellen.

Vanuit het oosten
Vanuit het oosten blijven Belastingdienst/DUO en de woningen aan de Engelse Kamp per auto bereikbaar via de Europaweg, Boumaboulevard, Verlengde Lodewijkstraat en de Esperantokruising. In het eerste kwartaal van 2020 gaat de Helperzoomtunnel open, waardoor een nieuwe route vanaf het oosten richting de Helperzoom ontstaat. Later in 2020 gaat de Esperantokruising dicht.

Fietsers
Voor fietsers verandert er nu niets. Het fietspad langs de Kempkensberg was al afgesloten. Nadat de verdiepte ligging klaar is, ontstaat hier weer een fietsverbinding tussen de Hereweg en de Helperzoom.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Reacties (34)

  1. Thomas

    21 augustus 2019, 07:21

    Voor fietsers verandert er nu niets.? Je wordt er nu al bijna van de fiets afgereden door ongeduldige automobilisten tijdens de spits. Denk dat het gevaar duidelijk toe gaat nemen met het extra rijstrook.
    Verberg de reacties
  2. Dion

    21 augustus 2019, 09:13

    Wel nieuwe berichten plaatsen, maar niet reageren op eerdere reacties. Dit valt me tegen van ARZ, dat voorheen wel netjes reageerde. Graag ontvang ik alsnog reactie op mijn vraag over veiligheid in het vorige nieuwsbericht van 16 augustus.
    1. Dion

      21 augustus 2019, 19:06

      Bovenstaande woorden neem ik terug. Het duurde even, maar ik snap nu ook waarom. Er is een speciaal een artikel voor geschreven met een duidelijk antwoord. Hartelijk dank voor de moeite en energie die jullie steken in het beantwoorden van de vragen.
    Verberg de reacties
  3. Henk de Vries

    21 augustus 2019, 09:16

    De vraag is natuurlijk wanneer men de complete toegang tot de Kempkensberg gaat afsluiten. Het begint ondertussen meer op een obstacle course te lijken dan een eenvoudige route woon-werk-verkeer. Eigenlijk zou de gemeente Groningen je een cadeaubon moeten aanbieden wanneer je uiteindelijk de Kempkensberg hebt bereikt. Gewoon omdat het een enorme prestatie is anno 2019. Gelukkig is de een van de belangrijkste gebouwen in Nederland over 5 jaar weer fatsoenlijk bereikbaar. Tegen de tijd dat het af is hebben we vliegende auto's en denken we terug aan de Jetsons.
    Verberg de reacties
  4. Jan de Wit

    21 augustus 2019, 10:06

    Ik ben benieuwd of aanpak ring zuid nog aanvullende maatregelen gaat nemen rondom kempkensberg/esperantokruising? Verkeersregelaars zou geen overbodige luxe zijn de komende tijd op deze knelpunten. Ik hou mijn hart vast voor aankomende maandag, ik voorspel een hoop ellende met veel gefrustreerde automobilisten welke voor stoplichten en spoorwegovergangen zullen moeten wachten. Ook het bouwverkeer zal de komende periode toenemen, ik verwacht dat veel vrachtwagens en fietsers de degens zullen kruisen,; benieuwd wie er een dergelijke gevallen zal gaan winnen.... Sterkte voor de mensen aan de Waterloolaan, uw straat zal nooit meer hetzelfde zijn.
    1. Hanna (Aanpak Ring Zuid)

      22 augustus 2019, 07:37

      Jan, de eerste periode na de openstelling van de Waterloolaan en stremming van de Kempkensberg houdt ons verkeersteam de situatie goed in de gaten. Ook zorgen we ervoor dat we verkeersregelaars achter de hand hebben mochten er problemen ontstaan. Wat betreft het bouwverkeer, we verwachten niet dat dit de komende periode zal toenemen. Bouwverkeer moet namelijk zoveel mogelijk via het hoofdwegennet afgewikkeld worden. Daarom is bij de afrit Hereweg vanaf het Julianaplein een speciale uitrijstrook gemaakt voor bouwverkeer. Daardoor hoeft bouwverkeer niet door de Waterloolaan.
    Verberg de reacties
  5. Filip

    21 augustus 2019, 12:09

    Voorheen was de Waterloolaan-Helperzoom een 'uitrit' voor wat betreft de voorrangsregels. Mag ik er vanuit gaan dat fietsers straks ook voorrang hebben om het spoor over te komen? Maw komend vanaf esperantolaan helperzoom opfietsend?
    Anders dreigen er fietsers 'vast te komen staan' op de spoorovergang, die toch al zo snel weer dicht gaat.........
    De voorrangsregels ter plekke worden al verschillend geinterpreteerd en deze maakt het er niet makkelijker op.
    Wat is de situatie straks?
    1. Hanna (Aanpak Ring Zuid)

      22 augustus 2019, 07:47

      Filip, de voorrangssituatie rondom Waterloolaan/Esperanto wijzigt niet. Deze blijft zoals in de oude situatie. Het verkeer over de Esperanto/Helperzoom heeft voorrang op het verkeer uit de Waterloolaan.
      1. Filip

        22 augustus 2019, 13:19

        Dat is mooi. Ik ga er dan vanuit dat dat nog wordt aangegeven want dat was vanmorgen nog niet zo.
        1. John (Aanpak Ring Zuid)

          23 augustus 2019, 09:18

          Klopt, Filip. De situatie is nog niet helemaal zoals hij maandag moet zijn. Daarom kan er nu wat verwarring zijn. Ons verkeersteam houdt de situatie vanaf maandag goed in de gaten, zodat er maatregelen kunnen worden genomen als dat nodig is.
    Verberg de reacties
  6. HenkL

    22 augustus 2019, 13:22

    Zie dat parkeergarage DUO vanaf Helperzoom bereikbaar blijft. Maar hoe ziet het met de hoofdingang bezoekers DUO (NW-kant van gebouw)?
    Verberg de reacties
  7. Pieter

    22 augustus 2019, 16:12

    In de inleiding staat "Medewerkers van DUO/Belastingdienst en bewoners van de woningen bij de Engelse Kamp kunnen gebruik maken van de Waterloolaan". Ik hoop dat de Waterloolaan door alle automobilisten te gebruiken is? Verderop in het stuk staat ook "zij krijgen een alternatief". Ik kan me niet voorstellen dat er een poortje met een controleur komt te staan, dus misschien verduidelijken?
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      22 augustus 2019, 16:23

      Het instellen van het tweerichtingsverkeer in de Waterloolaan is vooral bedoeld voor de medewerkers van DUO en Belastingdienst en de bewoners van de Engelse Kamp. Maar er komt inderdaad geen slagboom bij de Waterloolaan met iemand die het verkeer controleert. :-) Ook andere automobilisten kunnen er gebruik van maken.
      1. Pieter

        23 augustus 2019, 12:58

        Is ARZ niet bang voor een gigantische verkeerschaos op de Waterloolaan? Ik kan me voorstellen dat iedereen die vanaf de Helperzoom/Esperantokruising richting Drachten wil straks de Waterloolaan pakt. Bij de Hereweg staat het verkeer vervolgens voor een fietspad en moet het een rare oversteek doen om voor te sorteren om rechtsaf te kunnen, de ring op. Of is deze oprit (straks) ook dicht?
        1. Judith (Aanpak Ring Zuid)

          28 augustus 2019, 11:34

          Pieter, we verwachten geen verkeerschaos, wel extra drukte. Om dit goed te kunnen voorspellen en hierop te anticiperen, maken we gebruik van verkeersmodellen. Dit is dus vooraf al in kaart gebracht. Je stelt een vraag over sluipverkeer. In het voorjaar van 2020 gaat de spoorwegovergang bij de Esperantokruising dicht. Dan zal de hoeveelheid verkeer weer flink afnemen. Wij hadden ook liever gezien dat deze overweg allang dicht was, maar door de vertraging bij het inschuiven van de Helperzoomtunnel is dit niet gelukt. Ten slotte vraag je naar de op- en afritten Hereweg. Deze gaan dicht als de verdiepte ligging afgebouwd is en het verkeer over de nieuwe weg rijdt.
          1. Pieter

            29 augustus 2019, 11:03

            Wederom hartelijk dank voor uw reactie. Ik had al gezien dat de oprit vanaf de Waterloolaan naar de Hereweg is voorzien van een stoplicht (dit wist ik nog niet toen ik mijn vraag stelde). En ik heb inderdaad ondervonden dan het geen chaos is, wel drukker zoals u aangaf.
      2. Pieter

        23 augustus 2019, 12:59

        En bedankt voor de vlotte reactie overigens.
    Verberg de reacties
  8. Martijn

    23 augustus 2019, 08:08

    Handig dat er een extra route komt om van de Verlengde Herweg naar de Helperzoom te komen maar was is de aanbevolen route als je vanuit het westen (A7) om op de Verl. Hereweg te komen? Als ik het goed gelezen heb dan blijft de afrit van Ring Zuid naar de Verlengde Hereweg gesloten voor verkeer.
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      23 augustus 2019, 08:21

      Martijn, de afrit Helpman vanaf de zuidelijke ringweg gaat maandag weer open. De afrit is wel een klein stukje verlegd. Het verkeer rijdt om de nieuwe damwanden heen en komt iets zuidelijker uit op de Hereweg.
      1. Martijn

        23 augustus 2019, 08:31

        Top, bedankt voor de info.
    Verberg de reacties
  9. Lukas

    24 augustus 2019, 16:59

    Ik kwam vanmorgen langs de werkzaamheden bij de kruising Waterloolaan en Hereweg, en zag dat op de Hereweg verkeerslichten geplaatst zijn voor de kruising. Komende vanaf stadszijde viel het mij op dat de verkeerslichten die even verderop boven de kruising hangen (net voor oprit/afrit), optisch vanaf een afstandje (ter hoogte van voormalig Fongersfabriek) de indruk geven dat het een en dezelfde kruising is. Terwijl het er 2 kort na elkaar zijn. Vooral bij weinig verkeer kan dat gevaarlijke situaties opleveren.
    1. Judith (Aanpak Ring Zuid)

      28 augustus 2019, 11:42

      Lukas, goed dat je hier een reactie plaatst en bedankt voor het meedenken. Je constatering dat de twee verkeerslichten van veraf wel op één kruising lijken klopt. Dit is het team Verkeer ook opgevallen. Het team onderzoekt nu welke maatregelen hier genomen kunnen worden. Hoe dit er precies uit gaat zien is nog niet bekend, maar het doel is om de zichtbaarheid van het eerste licht ten opzichte van het tweede te vergroten. Dit zodat de weggebruikers de kruising op tijd zien en ook op tijd kunnen stoppen.
      1. Pieter

        29 augustus 2019, 11:06

        Lucas zijn beschrijving klopt precies, en de reactie van ARZ geeft hoop dat het veilig wordt opgelost.
        Ik heb zelf bij het oprijden van de Herweg (linksaf, richting oprit A7) bij groen licht bijna een brommer onder de auto gehad die ook groen dacht te hebben en vanaf de stad kwam.
    Verberg de reacties
  10. Hans

    25 augustus 2019, 20:31

    Op de website van 112Groningen (http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/36507/zuidelijke-ringweg-na-zes-weken-morgen-weer-open.html#) staat een foto waarop mij opvalt dat de auto's die over de Waterloolaan moeten uitwijken naar het fietspad omdat er een tegenligger aankomt. Nou zie je dat soort praktijken wel vaker, maar persoonlijk vind ik dat een vrij linke situatie en zeker waar je straks verkeer hebt met mensen die onder tijdsdruk richting huis- of werk willen. Ook ben ik benieuwd of de timing van het stoplicht voor de fietsers die afkomstig zijn van / naar de kant Maaslaan/Zuiderlijke begraafplaats richting de Waterloolaan nog is aangepast, want de wachttijd met bijna 3 minuten is al vrij fors te noemen.
    1. Judith (Aanpak Ring Zuid)

      28 augustus 2019, 11:21

      Hans, ik snap je bezorgdheid naar aanleiding van deze foto’s. Hier zijn echter twee opmerkingen bij te maken. Op de foto’s zie je nog auto’s die langs de weg parkeren. Dit is sinds maandag niet meer toegestaan. Auto’s mogen in de Waterloolaan alleen nog in de parkeervakken parkeren. Ten tweede is de straat een 30 km/uur-zone, dus daar wordt men geacht niet harder te rijden. De fietssuggestiestroken zijn aangebracht om de weggebruiker te attenderen op de fietsers en ook is dit een optische versmalling voor de weggebruiker om deze te stimuleren de snelheid te matigen. Hiernaast zal het verkeer door de straat afnemen als de spoorwegovergang bij de Esperantokruising vervallen is.

      Je tweede vraag gaat over de verkeerslichten bij de Hereweg/Zuiderbegraafplaats en de wachttijden voor fietsers. De wachttijden voor alle verkeerslichten (ook voor voetgangers en fietsers) zijn inderdaad langer dan men gewend is. Dit heeft te maken met dat de huidige inrichting een tijdelijke situatie is om de bouw van de verdiepte ligging mogelijk te maken. De huidige inrichting is tijdelijk omdat uiteindelijk de op- en afritten naar de ringweg verdwijnen. Dit betekent dat er nu langere wachttijden zijn en we om het geduld van de weggebruikers vragen. Kortom: alle weggebruikers zullen iets moeten toegeven om de bouw van de ring mogelijk te maken.
    Verberg de reacties
  11. Annie Lommers

    28 augustus 2019, 23:49

    Dat de afsluiting van de Kempkensberg vooral gevolgen heeft voor medewerkers van DUO en bewoners van de Engelse Kamp is wel erg kort door de bocht.
    Wat te denken van de bewoners van de Waterloolaan en de achterliggende straten? Voor deze bewoners zijn n.l. de gevolgen rampzalig.
    Waar DUO medewerkers een paar keer per dag negatieve gevolgen ondervinden van de verkeersmaatregelen geldt voor ons een verkeersoverlast van vele uren per dag. Het bevreemd mij dat ARZ dit onbesproken laat.
    Wat ARZ in elk verhaal wel graag vermeldt is dat de huidige verkeerssituatie in samenspraak met de buurt en bewoners tot stand gekomen is. Dit klinkt prachtig, maar berust niet op de waarheid. Ik ben jarenlang lid geweest van de klankbordgroep en heb altijd aangegeven mee te willen denken aan de herinrichting van de Waterloolaan. Toen een uitnodiging uitbleef heb ik contact gezocht met ARZ. Ik zou benaderd worden, wanneer het zover was. Nooit iets gehoord, dus hoezo in samenspraak met bewoners??
    Terugkomend op de verkeersoverlast. De herinrichting van de Waterloolaan nodigt uit tot te hard rijden, wat tot onveilige situaties leidt en bovendien geluidsoverlast geeft. Vandaag een bijna ongeluk, omdat een fietser, komend uit het fietspad van het Sterrebosje geen voorrang kreeg van een automobilist, komende van de Hereweg. Automobilisten schieten de Sterrebosstraat in als er een rij auto's voor de stoplichten van de Hereweg staan. Voor schoolgaande kinderen is het een onbegaanbare route geworden, met name het oversteken gaat moeilijk en bovendien is de kans groot dat ze tegen de stoepranden worden gedreven door elkaar passerende auto's. Dit zijn enkele opsommingen die maken dat de gevolgen voor de Waterloolaanbewoners niet verzwegen kunnen worden door ARZ.
    Ongeveer 35 jaar geleden was de Waterloolaan ook een tweerichtingen straat. Ook toen was het een gevaarlijke straat ,waar veel ongelukken zijn gebeurd, zoals ik vermeld heb op de bijeenkomst in de Stroming, De Rivierenbuurt. Het was mij duidelijk dat ARZ niet op deze info zat te wachten, blijkend uit een morrend antwoord en snel schakelend naar een volgende aanwezige. Dat 35 jaar geleden is besloten tot een gedeeltelijke eenrichtingverkeersstroom op de Waterloolaan was een keuze, waar men niet omheen kon, gezien de onveilige situaties. Hoe kan het dat deze ervaring geen enkele waarde meer heeft?
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      30 augustus 2019, 15:47

      Annie, we vinden het vervelend dat je je niet gehoord voelt. Toch zijn de plannen wel degelijk met wijkbewoners ontwikkeld. Eind januari dit jaar hebben we de plannen in De Stroming gepresenteerd. Naar aanleiding daarvan heeft het wijkcomité een groep bewoners verzameld. Het resultaat van dit alles is op 6 juni gepresenteerd. Ik verwijs hierbij ook naar het interview met Carla Vegter en Wilja Strating op onze site. Jouw aanbod om mee te denken over de verkeerssituatie is bij ons tussen wal en schip gevallen, sorry daarvoor.

      Het is goed om je te realiseren dat de huidige situatie van tijdelijke aard is. Zodra de Helperzoomtunnel in gebruik wordt genomen (naar verwachting voorjaar 2020), kan de Esperantokruising worden afgesloten. Daardoor vervalt een belangrijk deel van het doorgaande verkeer door de Waterloolaan. Tot die tijd is het inderdaad extra druk. Ook moeten veel verkeersdeelnemers nog wennen aan de nieuwe situatie, waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

      We hebben met het oog op de veiligheid verschillende maatregelen genomen. Zo is het niet meer toegestaan langs de Waterloolaan te parkeren (half op de stoep). Hierdoor is er meer ruimte voor het verkeer. De maximumsnelheid is 30 km/uur en de straat is ingericht met fietssuggestiestroken. We houden de situatie in de Waterloolaan in de gaten om te bepalen of extra maatregelen noodzakelijk zijn. Heb je concrete suggesties, dan kun je die mailen naar info@aanpakringzuid.nl.
      1. Annie L

        30 augustus 2019, 16:54

        Ik had de afspraak met ARZ!!
        Het nieuwe wijkcomite ken ik nog niet en zij mij kennelijk niet.
        Ben zelf, komende met de fiets uit de Sterrebosstraat, bijna aangereden door een veel te hard rijdende automobilist. Zijn beide erg geschrokken! Nu de snelheidsbeperkende maatregelen weggehaald zijn is het hek van de dam. Ik zou het, voor de veiligheid, wel fijn vinden, dat er meer aandacht is voor het rijgedrag , of wachten we met z'n allen af tot er echt iets gebeurd.
        1. John (Aanpak Ring Zuid)

          23 september 2019, 12:09

          Annie, we zien ook dat de situatie op de Waterloolaan nu niet ideaal is. Het is een tijdelijke situatie totdat de Esperantokruising dicht gaat. We zijn in overleg met vertegenwoordigers uit de buurt over de nieuwe situatie. Ook zij hebben hun zorgen met ons gedeeld en een aantal oplossingsrichtingen bedacht. U was daar vorige week dinsdag ook bij aanwezig. Deze oplossingsrichtingen werken we nu uit. Begin oktober gaan we weer met het wijkcomité in overleg om te bespreken welke maatregelen wenselijk en haalbaar zijn.
    Verberg de reacties
  12. Filip

    29 augustus 2019, 09:38

    Waarom wordt de Helperzoom spoorwegovergang eigenlijk niet afgesloten voor auto's? Vanuit de oostkant kan men via Griffeweg of Euroborg de ring bereiken en vanaf de westkant zijn er ook voldoende ontsluitingen. Dit zou heel veel gevaarlijke situaties schelen, zeker ook op de Waterloolaan.

    Mbt Waterloolaan; vanmorgen diverse autos die over de stoep zien rijden, andere wachtende autos gaan passeren in de hoop niet zelf te hoeven wachten, toch sluipen door Herewegbuurt etc. Volgens mij gaat het volgende week en/of bij regenachtig weer nóg drukker worden.
    Lijkt me niet goed gaan.
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      6 september 2019, 11:25

      Filip, niet al het autoverkeer dat over de Esperantokruising rijdt, is op weg naar de ringweg. Er is ook veel verkeer dat in een wijk aan de andere kant van het spoor moet zijn. De Esperantokruising kan dicht zodra de Helperzoomtunnel gereed is (planning: voorjaar 2020).

      We houden de verkeerssituatie in de Waterloolaan in de gaten. Als het nodig is, nemen we maatregelen.
      1. Filip

        6 september 2019, 12:07

        Dat is ook niet mijn stelling. Maar er zijn meer wijken onderling niet met auto bereikbaar zonder via de ringweg te moeten. Ik kan ook niet van Beijum naar Lewenborg zonder ringweg. Waarom dan wel van Helpman naar Oosterpoort? Als dat echt nodig is kan het via diepenring of ringweg toch?
        En het gaat niet om de Waterloolaan maar wel om de bescherming van fietsers bij de spoorwegovergang. Hoewel de Waterloolaan er ook erg bij gebaat zou zijn.
        En jullie vroegen om ideeen dus,.......;-)
    Verberg de reacties
  13. John (Aanpak Ring Zuid)

    19 september 2019, 19:04

    Ideeën zijn altijd welkom, Filip! Al bij de start van het project Aanpak Ring Zuid is afgesproken dat we een alternatieve verbinding maken voor autoverkeer tussen Helpman en Europapark, omdat de spoorwegovergang bij de Esperantostraat op termijn dicht moet. Dat komt omdat er meer treinen gaan rijden tussen het Hoofdstation en station Europapark. Binnen ons project is deze autoverbinding dus een gegeven. De gemeente wil een directe autoverbinding tussen beide zijden van het spoor in stand houden. Het spoor is anders een te grote barrière in het zuiden van de stad. Tegelijk wil de gemeente ongewenst verkeer voorkomen in straten die daarvoor niet geschikt zijn. De vergelijking met Lewenborg en Beijum gaat niet op, omdat bij de aanleg van deze wijken al rekening is gehouden met een ontsluiting via de ringweg.
    Verberg de reacties

Reageren