Jaaroverzicht 2019: de eerste grote stappen

Het einde van het jaar is in zicht en dat is het moment om terug te blikken op het afgelopen jaar. In 2019 zijn in het project Aanpak Ring Zuid belangrijke stappen gezet. Daarbij denken we vooral aan het inschuiven van de Helperzoomtunnel onder het spoor (augustus) en het intrillen van meer dan een kilometer aan damwandplanken voor de bouwkuip van de verdiepte ligging (juli t/m november). Verder hebben we de A28 een stukje omgelegd, zodat het viaduct bij de Brailleweg kon worden afgebroken (mei). In dit jaaroverzicht passeren veel zaken nog eens de revue en kijken we alvast vooruit naar wat er in het jaar 2020 allemaal staat te gebeuren.

Voortgang damwandplanken intrillen: tussenwanden Kempkensberg

Driekwart van damwandplanken voor bouwkuip verdiepte ligging ingetrild

Half juli begonnen we aan het intrillen van 2500 meter aan damwandplanken voor de bouw van de verdiepte ligging. Eind 2019 hebben we bijna driekwart van de damwandplanken ingetrild.

De verdiepte ligging wordt ongeveer 1100 meter lang en komt te liggen tussen het Julianaplein en het Europaplein. Om deze verdiepte ligging te kunnen bouwen, maken we eerst een bouwkuip. Deze bouwkuip wordt gevormd door een stalen damwand, bestaande uit damwandplanken. Afhankelijk van de locatie zijn de planken acht tot dertig meter lang.

De zuidbaan werd tijdens de zomervakantie afgesloten
In de zomer hebben we vooral damwandplanken geplaatst voor de noordwand van de bouwkuip. Dit is de wand die tegen de ringweg aanligt. Hiervoor werd gedurende zes weken in de zomervakantie de zuidbaan van de ringweg afgesloten. In die weken zijn we met twee tot vijf stellingen aan het werk geweest. Na de zomervakantie werd vooral gewerkt aan de zuidwand van de bouwkuip. Bovendien brengen we damwandplanken haaks op deze wanden aan, om de bouwkuip te verdelen in verschillende compartimenten.

Vervolg
Het intrillen van de damwandplanken is nog niet klaar. In 2020 gaan we tot het voorjaar nog verder bij onder andere de Kempkensberg, de Hereweg, DUO/Belastingdienst, de Esperantokruising en het Oude Winschoterdiep.

× Sluiten