Inschuiven Helperzoomtunnel kan niet doorgaan

Inschuiven Helperzoomtunnel kan niet doorgaan

John

Het hemelvaartweekend begint met een tegenvaller voor Aanpak Ring Zuid. Het op zijn plek schuiven van de Helperzoomtunnel kan niet door gaan. Uit een proef vanmiddag bleek dat de grond zich heel anders gedraagt dan op basis van alle onderzoeken en berekeningen die zijn gedaan de verwachting was. Op basis hiervan heeft aannemer Combinatie Herepoort besloten deze operatie uit te stellen. Nader onderzoek en een alternatief plan zijn eerst nodig.

De werkzaamheden ter hoogte van de kruising met het spoor bij de Esperantostraat gaan wel gewoon door. Het gaat om het intrillen van damwanden en onderhoud aan voegen. De noordelijke rijbaan van de zuidelijke ringweg in de richting Drachten blijft dus vier dagen lang afgesloten, vanaf Euvelgunne tot aan de Hereweg. Ook het treinverkeer blijft gestremd, vanwege de werkzaamheden bij de Esperantokruising.

De Helperzoomtunnel zou op zijn plek worden geduwd via een glijbaan in de vorm van een stalen balk op funderingsblokken. Bij de proef vanmiddag ging de tunnel weliswaar omhoog, maar zakten de stalen balken de grond in. Omgevingsmanager Bert Kramer van Combinatie Herepoort: “Het is onverantwoord om het inschuiven van de tunnel nu koste wat kost door te zetten. We moeten eerst goed onderzoeken wat dit betekent en hoe we dit probleem op kunnen lossen. Het is een domper, maar we moeten reëel zijn en kunnen hier niet tegen beter weten in mee verder gaan.”

De tunnel kan alleen worden ingeschoven tijdens een periode dat de treinen niet rijden. Samen met ProRail moet dan ook gekeken wat dit betekent voor de planning en wat de mogelijkheden zijn voor een volgende treinvrije periode.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties (10)

  1. P.c.j. Muijzert

    10 mei 2018, 10:22

    Inschuiven tunnel en intrillen damwanden
    1. P.C.J.Muijzert

      10 mei 2018, 10:27

      Betrek mensen met ruime ervaring die over de schouder meekijken om dit soort fouten te voorkomen!
      1. Kees

        10 mei 2018, 11:59

        De hele ombouw lijkt wel wat amateuristisch diverse fouten ( o.a fauna ?) niet over Na gedacht ??
    Verberg de reacties
  2. Johannes

    10 mei 2018, 12:23

    Het is altijd leuk om het commentaar te lezen van mensen die waarschijnlijk, met alle respect, zelf bij de groenteboer werken maar de arrogantie hebben het toch beter te weten bij complexe technische situaties als aan de orde bij de Aanpak Ring Zuid. Typisch Hollands zuurpruimen gedrag. Om een omelet te maken zal je toch een eitje moeten breken. Ik ben ervan overtuigd dat alle partijen binnen het project alles in het werk stellen om zo min mogelijk schade en overlast voor mens en milieu te veroorzaken. Laten we eens wat meer respect hebben voor al die mensen die daarvoor hun stinkende best doen.
    Verberg de reacties
  3. marleen

    10 mei 2018, 13:36

    Het gaat maar door in Groningen met het maken van grote fouten. Eerst het warmtestad drama. Het verwoesten van flora en fauna in de vorm van het omhalen honderden en misschien wel duizenden bomen in en rond stad. Eerst denken en dan pas doen is mijn advies.
    1. hans

      10 mei 2018, 15:07

      Marleen , als u zich wat meer verdiept in een aanleg van een snelweg is de aannemer verplicht het aantal bomen wat omgehaald is op een andere plaats te herplanten . Het valt me op dat er veel opmerkingen gemaakt worden door mensen die totaal niet geïnformeerd zijn en zomaar wat roepen .
    Verberg de reacties
  4. Brenda de Vries

    10 mei 2018, 13:48

    Mooi op tijd om daar nu pas achter te komen. Wie gaat dit allemaal weer betalen? Wederom zet de gemeente Groningen zich op de kaart met dit soort onkundige acties.
    1. Hans

      10 mei 2018, 15:02

      Azijn pisser, heeft u nooit wat fout gedaan , en een aannemer heeft het karwei voor een vast bedrag aangenomen dus is het risico voor die zelfde aannemer . Het kost u geen cent.
    Verberg de reacties
  5. joop

    10 mei 2018, 14:24

    deze kolommen moeten in beton verankerd worden, onder dat beton moet je een fundering maken van koeienhuiden zoals ze bij de martinitoren ook gedaan hebben, deze staat 800 jaar later nog steeds op zijn plek.

    Gewoon doorrammen die tunnel, een halve meter lager maakt niks uit, zo doen we dat in Groningen.
    Verberg de reacties
  6. John Muis

    10 mei 2018, 20:30

    Respect voor de mensen die dit besluit hebben moeten nemen. De impact op omgeving de belangen van alle betrokkenen zijn groot..
    Nogmaals respect dit zijn besluiten van enorme omvang.
    Verberg de reacties
  7. Redactie Aanbestedingsnieuws

    11 mei 2018, 09:56

    Had RWS die proef niet even kunnen doen voor ze besloten een tunnel in de grond te smijten?
    Dankbaar dat er aannemers zijn die geven om maatschappelijke verantwoordelijkheid en nog proeven doen voordat ze gewoon de boel neerplempen. Het had ook zo kunnen aflopen als bij een denkbeeldige parkeergarage in het Zuiden van het Land.
    Verberg de reacties
  8. Henk K

    12 mei 2018, 06:06

    Even een reactie van een direct slachtoffer van de terrible !!!! overlast van de werkzaamheden aan de Esperantokruising. Kijk waar gehakt wordt vallen spaanders,maar dit is nu de derde nacht (en de ergste tot nu toe) waarin er niet valt te slapen in mijn huis (woon direct bij de spoorwegovergang)
    Het intrillen van die damwanden was niet fijn (dat beloofd wat voor de rest van het traject !!!). Alles stond te trillen in m'n huis (koffielepeltjes rinkelden letterlijk in de kopjes) TV op vol volume kwam er nauwelijks bovenuit. Telefoongesprekken waren eigenlijk niet te voeren. En nu afgelopen nacht staan er de hele tijd 2 bulldozers te blazen afgewisseld door van die zand aanstamp-machines.Deze denderen wederom zwaar door m'n huis. Kijk dat deze werkzaamheden lawaai met zich meebrengen begrijp ik wel. Maar gun dan de omwonenden in ieder geval nog hun nachtrust. Desnoods middels een hotelovernachting(en) Het is naar mijn idee om economische redenen dat er 24 uur wordt doorgewerkt. Echter omwonenden hebben toch recht op woongenot (in dit geval om enigzins normaal in hun huis te kunnen verblijven !!!!! ) Rond de betuwelijn is er schadevergoeding betaald aan omwonenden voor gederfd woongenot. Zoiets zou een gebaar zijn. Want de communicatie naar omwonenden is ver beneden peil. De beloofde brief heb ik zoals reeds eerder vermeld nooit ontvangen. En het zou heel prettig zijn als er wat meer op de details van de werkzaamheden zou worden ingegaan. Zodat je weet wanneer precies welk lawaai & getril zich voordoet. Nu is het maar gissen of bepaalde ellende de volle 4 dagen gaat duren of bvb na een dag klaar is. Hopelijk wordt er in de toekomst beter gecommuniceerd. (Het is toch opmerkelijk dat er het afgelopen jaar 8 bewoners zijn verhuist uit mijn flat !!!)
    Verberg de reacties
  9. Jaap

    13 mei 2018, 10:13

    Ik hoop dat de vertraging van de tunnel niet te lang wordt. Hoop namelijk dat het snel afkomt. Succes met herplannen. Wat mij betreft zo snel mogelijk.
    Verberg de reacties
  10. Wendy (Aanpak Ring Zuid)

    14 mei 2018, 09:42

    Hallo Jaap,
    Bedankt voor je succes wensen. Dat hopen wij ook. Helaas is hier op dit moment nog niet veel nieuws over te vertellen. Zodra dit bekend is zorgen we voor een nieuwsbericht op de website.
    Groet Wendy
    Verberg de reacties

Reageren