Hoe staat het met de Helperzoomtunnel?

Hoe staat het met de Helperzoomtunnel?

Claudia

Tijdens het hemelvaartweekend zou de Helperzoomtunnel op zijn plek worden geschoven via een glijbaan in de vorm van een stalen balk op funderingsblokken. Helaas kon dit op het laatste moment niet doorgaan, omdat uit een proef bleek dat de grond zich anders gedroeg dan op basis van alle onderzoeken en berekeningen de verwachting was. Nader onderzoek en een alternatief plan waren nodig. Hoe staat het daar nu mee?

Combinatie Herepoort heeft inmiddels grondonderzoek laten uitvoeren. Hieruit is naar voren gekomen dat er zwakke plekken in de potklei (ondergrond) aanwezig zijn, die mogelijk zorgen voor afwijkend gedrag. Er zijn echter aanvullende onderzoeken nodig om goede en betrouwbare conclusies te kunnen trekken. Momenteel worden de grondmonsters in laboratoria nader onderzocht. Daarnaast gaat Cominatie Herepoort, tijdens de treinvrije periode in het weekend van 1 en 2 september, onderzoek doen en grondmonsters nemen onder de spoorbaan. Dat onderzoek kunnen ze alleen maar uitvoeren als er geen treinen rijden.  De weken daarna worden de grondmonsters uit de spoorbaan onderzocht. Op basis van alle onderzoeksresultaten zal Combinatie Herepoort een alternatief plan voor het inschuiven opstellen.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties (16)

  1. Janny de Boer

    27 juli 2018, 16:11

    Had onderzoek niet vóór het project gemoeten? Het is een miljoenen project hadden daar geen grote aannemers bij behulpzaam moeten zijn, welke veel ervaring hebben in het buitenland b.v.
    Dit is geen project voor een ' kleine' aannemer, die het voor de TV afdoet als 'een beetje knullig'
    Schandalig toch!! en de belasting betaler betaald maar weer en de omwonenden blijven nu al jaren in een bouwput zitten.
    1. Pieter

      30 oktober 2018, 14:59

      Je hebt volkomen gelijk !
    Verberg de reacties
  2. Yme

    27 juli 2018, 16:30

    Voor de helperzoom tunnel is maar een oplossing mogelijk nl. het slaan can heipalen onder het spoor om zo een goede fundering te krijgen. Dit zou dan in twee gedeeltes moeten plaats vinden zodat niet alle treinverkeer komt stil te liggen. Bij het plaatsen zal dit wel nodig zijn.
    Verberg de reacties
  3. Martin (vechtstraat)

    5 augustus 2018, 12:19

    Het is misschien een domme opmerking maar kan de tunnel aan voor en achterkan niet afgesloten worden waarna hij drijvend op zijn plaats gebracht kan worden. Het water kan worden betrokken van de vijver en het Winschoterdiep.
    Er zal dan wel versteviging van de wanden en eventueel de bodem van de bouwput plaats moeten vinden. En een aantal groot debiet pompen zullen gebruikt moeten worden om de plaatsing op een vlotte manier te laten plaats vinden. (voor het leeg pompen van van de bouw put)
    Verberg de reacties
  4. Fardau (Aanpak Ring Zuid)

    6 augustus 2018, 14:48

    Hoi Martin, bedankt voor je vraag. Vragen mag altijd! Het onder water zetten van de complete bouwkuip is nogal een kunstje.
    De beschikbare tijd die we krijgen van ProRail om in een week of weekend de tunnel op zijn plek te zetten is daar simpelweg te kort voor. Niet alleen de bouwkuip waar de tunnel nu staat moet onder water worden gezet maar ook de locatie waar deze naar toe moet.

    Daarnaast is het technisch zeer uitdagend. De tunnel weegt in totaal circa 6.175.000 kg. Het totale volume van de tunnel is circa 6.000m3. Met een waterdichtheid van 1000kg/m3 betekend dit dat er 6.000.000 kg omhoog geduwd wordt door het water. De tunnel zal dus zonder hulpmiddelen niet gaan drijven. Dit kan eventueel worden opgelost door luchtzakken aan de buitenzijde toe te voegen.

    Daarnaast is het volledig waterdicht krijgen van de tunnel een risicovolle onderneming. Het gewicht vs. het opdrijvend vermogen is zoals gezegd al niet in ons voordeel waardoor de gevolgen van dit risico direct invloed hebben op het drijfvermogen.

    Deze oplossing is dus zowel in tijd als in technisch opzicht te risicovol en niet robuust genoeg.
    Verberg de reacties
  5. Pieter

    21 oktober 2018, 23:19

    Van welke datum tot welke datum is aan deze tunnel gebouwd ?
    Wanneer start met ontgraven
    Wanneer betonwerk gereed ?
    gaarne datums
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      22 oktober 2018, 13:06

      Pieter, de voorbereidende werkzaamheden, zoals het aanbrengen van damwandschermen, zijn al in het voorjaar van 2017 gestart. Toen werd een oude kade aangetroffen in de bodem ter plaatse van de voorbouwlocatie en de spoorbaan. Daardoor moesten de uitvoering en het ontwerp worden aangepast. Pas in de treinvrije periode van augustus 2017 kon de kade verwijderd worden. Het ontgraven van de voorbouwlocatie is gestart eind augustus 2017. In november 2017 is de werkvloer aangebracht. Van 1 december 2017 tot 1 mei 2018 is de tunnelmoot gebouwd. Klik hier voor meer informatie over de voortgang.
    Verberg de reacties
  6. Hans

    8 februari 2019, 13:43

    Maar nu de vraag , wanneer kan die tunnel er nu wel ingeschoven worden
    1. Rik

      8 februari 2019, 18:59

      Dat wil ik ook graag weten. Er moest onderzoek gedaan worden. Zijn die onderzoeken inmiddels klaar? Is het al bekend wanneer de volgende treinvrije periode gebruikt gaat worden om de tunnel in te schuiven? We hebben straks een vertraging van één jaar.
      Ik snap ook dat er doorgegaan wordt met het viaduct van de Esperantokruising, maar daardoor is het voor Helpman enkel met een enorme omweg mogelijk om bij de Euroborg te komen...
    2. Hans

      11 februari 2019, 11:46

      Ik reageer even op mijzelf , John van aanpak ring Zuid , krijgen we nu nog eens een datum te horen ???
      1. John (Aanpak Ring Zuid)

        11 februari 2019, 15:02

        Rik en Hans, we snappen dat het vervelend is voor de bewoners van Helpman dat de Helperzoomtunnel nog niet in gebruik is. De uitkomsten van de bodemonderzoeken worden gebruikt voor een nieuw plan van aanpak. Het streven is de tunnelmoot in 2019 op zijn plek onder het spoor te schuiven. Zodra hiervoor een datum is vastgesteld, maken we die bekend. Daarna zijn er nog enkele maanden nodig om de tunnel af te werken.
    Verberg de reacties
  7. Wim

    8 februari 2019, 21:27

    En omgekeerd. Vanuit De Linie is Helpman de komende weken per auto nauwelijks te bereiken en het sluiten van de oprit bij de DUO leidt al tot veel extra verkeer over de Verlengde Esperantolaan. De toegang tot De Linie is in de namiddag geblokkeerd door verkeer dat naar de spoorwegovergang wil en nu ook met verkeer dat net over het spoor naar de Euroborg rijdt. De Helperzoomtunnel moest verlichting brengen. Onbegrijpelijk dat daar niet over gecommuniceerd wordt. Ook wanneer er geen nieuws is, is dat belangrijk om te horen. Nieuws over een Paviljoentuin is leuk, maar wekt bij mij dan vooral irritatie op.
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      11 februari 2019, 15:07

      Wim, ik snap je irritatie. Het streven is de tunnelmoot in 2019 op zijn plek onder het spoor te schuiven. Zodra hiervoor een datum is vastgesteld, maken we die bekend. Daarna zijn er nog enkele maanden nodig om de tunnel af te werken.
    Verberg de reacties
  8. Wim Wegman

    13 februari 2019, 15:33

    Beste John,
    Wat een onprofessionele aanpak bij de sloop van het Esperatoviaduct momenteel. 1 tijdelijk tunneltje gemaakt voor fietsers en wandelaars en 2 schreeuwende
    verkeersregelaars en ontevreden , mopperende passanten. En dit op een zeer drukke route. Het lijkt allemaal zeer onprofessioneel. En waarom moet grondonderzoek bijna een jaar duren bij de Helperzoomtunnel????? De mensheid kan wel naar de maan vliegen maar een tunneltje aanleggen kost hier in Groningen hoofdbrekens. De inwoners van Groningen snappen er niets meer van. Het is één ambtenarij en geknoei. mvg, Wim Wegman
    Verberg de reacties
  9. John (Aanpak Ring Zuid)

    14 februari 2019, 10:45

    Wim, het gedeeltelijk slopen van het viaduct bij de Esperantokruising is een grote en complexe klus. Om te voorkomen dat fietsers ver moeten omrijden, hebben we voor één week een tijdelijke fietstunnel aangelegd onder het viaduct door. Fietsers moeten hier voor de veiligheid afstappen. Ook voetgangers kunnen er doorheen. Op drukke momenten ontstaan er wachtrijen. Deze situatie is inderdaad niet optimaal, maar met een beetje begrip en geduld komen we een heel eind. Maandag hebben we enkele vragen en klachten over de verkeerssituatie bij het tunneltje ontvangen. Op basis daarvan hebben we dinsdag enkele aanpassingen gedaan om de situatie duidelijker en veiliger te maken. Ook zijn de verkeersregelaars beter geïnstrueerd.

    Het grondonderzoek bij de Helperzoomtunnel is afgerond. De resultaten hiervan worden gebruikt bij het maken van een nieuw plan van aanpak voor het inschuiven van de tunnelmoot.
    Verberg de reacties

Reageren