Helperzoomtunnel open op 3 april 2020

Helperzoomtunnel open op 3 april 2020

John

Op vrijdag 3 april 2020 wordt de Helperzoomtunnel opengesteld voor verkeer. Nog dezelfde avond gaat de spoorwegovergang bij de Esperantostraat dicht.

De Helperzoomtunnel wordt een verbinding voor auto’s, fietsers, bussen en hulpdiensten tussen Helpman/Coendersborg en de wijken aan de oostzijde van het spoor (Europapark, De Linie en De Oosterpoortbuurt). Vrachtwagens mogen er niet doorheen. De Helperzoomtunnel komt in het verlengde van de Helper Brink en sluit aan op de Duinkerkenstraat. De bouw van de tunnel is gestart in 2018. Afgelopen zomer is het tunneldeel succesvol op zijn plek onder het spoor geschoven.

De Helperzoomtunnel verbindt Helpman met het Europapark.
De Helperzoomtunnel verbindt Helpman met het Europapark.
Afgelopen zomer werd onder grote publieke belangstelling het tunneldeel op zijn plek onder het spoor geschoven. Foto: Bouwfotografe.nl
Afgelopen zomer werd onder grote publieke belangstelling het tunneldeel op zijn plek onder het spoor geschoven. Foto: Bouwfotografe.nl

Esperantokruising
De Helperzoomtunnel komt in de plaats van de spoorwegkruising bij de Esperantostraat, die om veiligheidsredenen moet sluiten. Bij deze spoorwegovergang tussen het Hoofdstation en station Europapark passeren de treinen vanuit en richting Assen, Winschoten en Duitsland. Komend jaar komt er tussen het Hoofdstation en station Europapark een vierde spoor, zodat hier nog meer treinen gaan rijden.

De Esperantokruising. Foto: Jeroen van Kooten.
De Esperantokruising. Foto: Jeroen van Kooten.

Fietstunnel
Op de plek van de spoorwegovergang komt in de toekomst een fietstunnel onder het spoor door. Deze fietstunnel komt deels te liggen op de plek waar de huidige tijdelijke ringweg loopt. Deze fietstunnel kan daarom pas worden gebouwd nadat de tijdelijke ringweg is afgebroken. Daarvoor moet de verdiepte ligging van de ringweg in gebruik zijn genomen. Dit staat gepland voor 2024. In de tussenliggende jaren kunnen voetgangers en fietsers het spoor kruisen bij het Herewegviaduct, de fietstunnel bij station Europapark en de nieuwe Helperzoomtunnel.

Impressie van de fietstunnel onder het spoor bij de Esperantostraat.
Impressie van de fietstunnel onder het spoor bij de Esperantostraat.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Reacties (10)

  1. Nick Smit

    19 december 2019, 11:15

    Waarom blijft de spoorwegovergang niet open voor fietsers?
    De Esperantokruising gaat dicht. Fietsers moeten VIER jaar wachten op de fietstunnel.
    En weer zijn de fietsers van oost naar west en terug de dupe: in eerdere fasen van de bouwwerkzaamheden werd ook al slecht omgegaan met de belangen van fietsers die fietspaden parallel aan de ringweg gebruiken.
    De straks verplichte omweg via Europapark of Herewegviaduct spant de kroon.
    1. Hedwich

      19 december 2019, 12:48

      Als een stukje om fietsen nu ook al een bezwaar is, welke problemen kunnen we dan nog in de toekomst verwachten.
      Voor deze zwaar teleurgestelde zou ik wel een boer met tractor willen bestellen. Het wordt wel lastig om NIET cynisch te worden.
      1. Henk

        20 december 2019, 14:28

        Zelf geen fietser kennelijk die moet omrijden? Denk dat ik ook maar met de auto ga in het vervolg....
    Verberg de reacties
  2. Nick Smit

    20 december 2019, 08:43

    Mijn bedoeling was eigenlijk om een reactie van Aanpak Ring Zuid uit te lokken ;-).
    Zij schrijven namelijk "Deze fietstunnel komt deels te liggen op de plek waar de huidige tijdelijke ringweg loopt. Deze fietstunnel kan daarom pas worden gebouwd nadat de tijdelijke ringweg is afgebroken."
    Maar die fietstunnel ligt er al! Namelijk tussen de spoorwegovergang en de tijdelijke weg in. Alleen de toeritten moeten nog gegraven worden, op de plek waar nu aan beide kanten nog drukke verkeersaders liggen. Voordat het graafwerk aan de verdiepte ligging op deze plek begint, gaan beide wegen dicht.
    Aan de impressie valt te zien dat die toeritten kaarsrecht in het verlengde van de tunnel komen te liggen.
    Het is dus raden wat de werkelijke reden is.
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      20 december 2019, 18:41

      Nick, wat we schreven, klopt. De betonnen constructie voor de tunnel is in 2018 al geplaatst. Zoals je kunt zien op de foto's van deze werkzaamheden, ligt deze aan de zuidkant van de Esperantokruising (zie bijvoorbeeld foto nummer 23). Na het plaatsen van dit tunneldeel hebben we tegen de ringweg een tijdelijke noordbaan gebouwd. Deze loopt deels over de plek heen waar de tunnel komt. Daardoor is het nu helaas niet mogelijk de tunnel af te bouwen.

      Nog even voor de goede orde: het afsluiten van de Esperantokruising is niet het gevolg van het project Aanpak Ring Zuid. De kruising gaat dicht omdat hier in de toekomst meer treinen gaan rijden. Het maken van een vervangende tunnel onder het spoor door voor auto's en fietsers is aan het project Aanpak Ring Zuid toegevoegd. Aanvankelijk was het de bedoeling die tunnel op de plek van de Esperantokruising te leggen. Dat bleek niet goed inpasbaar. Toen duidelijk werd dat deze tunnel in het verlengde van de Helper Brink zou komen, is de wens ontstaan om op de plek van de spoorwegkruising een fietstunnel aan te leggen. Deze wens was een van de drie optimalisaties in het plan voor Aanpak Ring Zuid. Na de aanbesteding, in 2018. is besloten dat ook deze optimalisaties kunnen worden uitgevoerd. Het project Aanpak Ring Zuid zorgt er dus voor dat er een fietsverbinding op deze plek blijft bestaan.
      1. Nick Smit

        27 december 2019, 18:37

        Sommige van de genoemde feiten kloppen volgens mij niet: de fietstunnel is bijvoorbeeld al in de tweede week van augustus 2017 geplaatst. Onder het motto: nu neerleggen en eventueel niet gebruiken is goedkoper dan later besluiten de tunnel alsnog aan te leggen. Het was toen de bedoeling om het complete werk in 2021 te voltooien.
        De aanbesteding was al in 2016. Het uit de hand lopen van plannen en planning dateert van de zomer van 2018, waarna de einddatum met drie jaar opschoof. En daarmee kennelijk ook de ingebruikname van de tunnel.
        Voor mijn gevoel kunnen met een beetje fantasie de toeritten naar de fietstunnel - eventueel provisorisch - worden aangelegd op het moment dat Helperzoom en Lodewijkstraat worden afgesloten bij de graafwerkzaamheden voor de tunnelbak. Niet in het verlengde van de tunnel, maar direct naar de Esperantostraat en de Waterloolaan toe gebogen.
        Ik zou het terecht vinden wanneer Aanpak Ring Zuid zich na de opgelopen vertraging moreel verplicht voelde om de overlast voor toekomstige gebruikers van de fietstunnel tot een minimum te beperken.
        Rekening houden met al deze gebruikers een 'optimalisatie' noemen is immers kwalijke newspeak. Dat de fietstunnel oorspronkelijk geen deel uitmaakte van de aanbesteding was een onvergeeflijke vergissing.
        1. Nancy (Aanpak Ring Zuid)

          9 januari 2020, 16:01

          Hallo Nick, om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het is technisch onmogelijk om de fietstunnel eerder in gebruik te nemen. De pijlers van de tijdelijke weg blokkeren de ingang van de tunnel. We voelen ons zeker verplicht om overlast voor omwonenden en verkeersdeelnemers tot het minimum te beperken. Daar doen we ook ons best voor. In dit geval kan het echt niet anders. Pas nadat de tijdelijke weg is afgebroken, kunnen we aan de slag met de toeritten van de fietstunnel.
    Verberg de reacties
  3. Marlieke

    20 december 2019, 19:45

    Dat wordt alleen wel jaar later! Voor mensen op ‘langzame wielen’ zoals de rollator, de kinderwagen, de rolstoel en de driewielfiets, zijn die afstanden niet te doen. Hoe gaan we dat oplossen?
    1. Nancy (Aanpak Ring Zuid)

      9 januari 2020, 15:59

      Hallo Marlieke, 4 jaar is inderdaad een lange periode. Zeker voor de doelgroep die je benoemd. We hebben hier telefonisch contact met elkaar over gehad en tijdens de gesprekken is aangegeven dat we geen klip-en-klare oplossing hiervoor hebben. Onze toezegging om aan te sluiten bij een breder overleg over deze situatie staat nog steeds. We zien de uitnodiging graag tegemoet.
    Verberg de reacties
  4. Marlieke

    20 december 2019, 19:48

    4 jaar bedoel ik natuurlijk! Sorry, ik zie ook geen fluit en reacties fabrieken is dan een hele kunst.
    Verberg de reacties

Reageren