Helperzoomtunnel krijgt vorm

Helperzoomtunnel krijgt vorm

John

De Helperzoomtunnel begint nu echt vorm te krijgen. In maart heeft Combinatie Herepoort het beton van het dek van de tunnel gestort. Inmiddels is ook de voorspanning in het dek aangebracht en is de ondersteuningsconstructie van het dek verwijderd.

Op dit moment wordt druk gewerkt aan het maken van de wanden en aanstortingen op het dek. Ook wordt de keerwand in de tunnel gebouwd. Deze wand scheidt de autoweg van het fietspad. Verder worden de overgangsplaten gemaakt. Binnenkort plaatsen we de putten voor de pompinstallatie. De tunnel nadert inmiddels het eindgewicht van zes miljoen kilo. In het hemelvaartweekend gaan we het hele gevaarte op zijn plek schuiven.

Aansluitingen
Combinatie Herepoort is niet alleen bezig met het betonwerk van de tunnel. Ook wordt gewerkt aan de aansluitingen van de tunnel op de Duinkerkenstraat en de Helperzoom.

Helperzoomtunnel verbindt beide zijden spoor
De Helperzoomtunnel gaat de bestaande spoorwegovergang bij de Esperantostraat vervangen. Hier komt een extra spoor en er gaan meer treinen rijden. Vanwege veiligheidseisen moet deze overgang over enige tijd dicht. Op deze plek is geen ruimte om een tunnel aan te leggen. Daarom komt er een tunnel meer naar het zuiden, tussen de Helperzoom en de Duinkerkenstraat. Dankzij deze Helperzoomtunnel blijft er een verbinding voor auto’s, fietsers, bussen en hulpdiensten tussen Helpman/Coendersborg en de wijken aan de oostzijde van het spoor (Europapark, De Linie en De Oosterpoortbuurt).

Impressie van de Helperzoomtunnel.
Impressie van de toekomstige Helperzoomtunnel, gezien vanuit Helpman/Coendersborg.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties (0)

Nog geen reacties

Reageren