Groningen Nederlands filestad nummer 2?

Groningen Nederlands filestad nummer 2?

Groningen is na Den Haag de stad in Nederland met de meeste verkeersopstoppingen. Dat berichtte RTV Noord onlangs, op basis van een onderzoek van het navigatiebedrijf TomTom. Wat zegt zo’n uitkomst eigenlijk?

TomTom stelt elk jaar een Traffic Index op. Hiervoor maakt het bedrijf gebruik van de werkelijke reistijden van de TomTom-gebruikers (GPS-metingen). Voor het onderzoek wordt de reistijd in de spitsuren vergeleken met de reistijd buiten de spits. Het verschil wordt uitgedrukt in een percentage. Groningen haalt in het onderzoek van 2014 een score van 22 procent. Oftewel: tijdens de spits ben je in Groningen ruim één-vijfde langer onderweg dan overdag als het verkeer gewoon doorstroomt. Daarmee staat Groningen tweede op de landelijke ranglijst, achter Den Haag (ook 22%). Groningen blijft hiermee steden als Amsterdam (19%), Rotterdam (19%) en Nijmegen (18%) voor.

Kanttekeningen
Bij het onderzoek van TomTom zijn wel enkele kanttekeningen te plaatsen. Ten eerste zijn de cijfers alleen afkomstig van TomTom-gebruikers. Het is daarom de vraag of dit onderzoek representatief is. Verder gaat het in dit onderzoek om relatieve verschillen. Misschien komen in andere steden veel meer opstoppingen voor, maar zijn die meer gespreid over de dag. Het cijfer zegt eigenlijk alleen dat er in Groningen een groter verschil is tussen de reistijd in de spits en overdag.

Betere doorstroming
Na de ombouw van de zuidelijke ringweg verdwijnt Groningen waarschijnlijk uit de bovenste regionen van de TomTom-ranglijst. Het project zorgt onder andere voor een betere doorstroming op de zuidelijke ringweg.

Tijdens de ombouw
De kans is groot dat Groningen tijdens de ombouw wél hoog op de ranglijst blijft staan. Het werk aan de zuidelijke ringweg gaat onvermijdelijk voor vertragingen zorgen. Samen met Groningen Bereikbaar zetten we alles op alles om die overlast tot een minimum te beperken. Onder de noemer ‘Minder Hinder’ kiezen we voor een combinatie van slim plannen, slim bouwen, mobiliteitsmanagement, verkeersmanagement en tijdig communiceren. Zo worden er nu al maatregelen genomen die de doorstroming straks verbeteren. Denk aan het weghalen van de verkeerslichten op de oostelijke ringweg, het verdubbelen van de aansluitingen met de noordelijke ringweg en de aanleg van de Sontbrug. De aannemer die de ombouw mag uitvoeren, gaat een plan opstellen om in de uitvoeringsperiode de overlast voor verkeer en omwonenden zo veel mogelijk te beperken.

Reacties (0)

Nog geen reacties

Reageren