Voorbereidende werkzaamheden inschuiven Helperzoomtunnel

Groen licht voor plaatsen Helperzoomtunnel

John

De Helperzoomtunnel kan deze zomer worden geplaatst. Dat blijkt uit aanvullend grondonderzoek en aanpassingen in het ontwerp van Combinatie Herepoort. In de periode van 31 juli t/m 8 augustus 2019 wordt de tunnel geplaatst.

In mei 2018 kon het plaatsen niet doorgaan, toen bleek dat de grond op deze plek zich anders gedroeg dan op basis van de op dat moment beschikbare onderzoeken en berekeningen bij Combinatie Herepoort de verwachting was. Door aanvullend onderzoek is nu een duidelijk beeld ontstaan van de ondergrond. De grondsamenstelling bleek van een grotere diversiteit dan eerder onderzoek deed vermoeden. Er bleken bijvoorbeeld zwakke plekken te zitten in de potklei. Het plan voor het plaatsen van de tunnel is hierop aangepast.

Extra treinvrije periode
Het werk vindt plaats in de directe spooromgeving en gaat gepaard met hinder voor het treinverkeer. Dat vergt nauwkeurige afweging, omdat we hinder voor reizigers zo veel mogelijk willen beperken. ProRail heeft in afstemming met de vervoerders ruimte kunnen vinden voor een extra treinvrije periode van woensdag 31 juli 02.00 uur t/m donderdag 8 augustus 04.00 uur (194 uur).

Aanvullend grondonderzoek
Omgevingsmanager Bert Kramer van Combinatie Herepoort: “We hebben in de afgelopen periode aanvullend grondonderzoek uitgevoerd. Op basis hiervan is het plan voor het plaatsen van de tunnel aangepast. Zo maken we de twee schuifbanen waarop de tunnel op zijn plek geschoven kan worden, breder. Deze waren in 2018 tweeëneenhalve meter breed. Uit het aanvullende grondonderzoek concludeerden we dat we deze schuifbanen minimaal vijf meter breed moeten maken. Hierdoor wordt het gewicht van de tunnel gespreid over een groter oppervlak, wat meer stabiliteit geeft bij het inschuiven."

Gedeputeerde Fleur Gräper: “Het is goed nieuws dat de tunnel deze zomer op zijn plek geschoven kan worden en ProRail toestemming heeft kunnen verlenen om de werkzaamheden mogelijk te maken.” Wethouder Philip Broeksma: “De Helperzoomtunnel is een belangrijke verbinding tussen Helpman en de wijken ten oosten van het spoor. Daarom is het goed dat er nu weer vooruitgang is voor deze verbinding”. Erica Slump, Hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat: “Het is een goede zaak dat Combinatie Herepoort nu verder kan met de aanleg van de tunnel. In samenwerking met prof. Hertogh van de TU Delft hebben de projectorganisaties Aanpak Ring Zuid, Combinatie Herepoort en ProRail in onderling overleg een oplossing gevonden en kunnen we verder met deze klus.”

Projectmanager ProRail Han Berends: “We willen graag meewerken aan de komst van de Helperzoomtunnel en tegelijk treinhinder voor reizigers zo veel mogelijk beperken. De extra treinvrije periode die we nu kunnen realiseren, benutten we daarom om ook andere spoorwerkzaamheden uit te voeren. Uiteindelijk profiteert iedereen als er straks meer veiligheid is voor wegverkeer en tegelijk meer treinverkeer kan plaatsvinden”.

Helperzoomtunnel
De Helperzoomtunnel gaat de bestaande spoorwegovergang bij de Esperantostraat vervangen. Hier komt een extra spoor en er gaan meer treinen rijden. Vanwege veiligheidseisen moet deze overgang over enige tijd dicht. Bij de Esperantostraat is geen ruimte om een tunnel aan te leggen. Daarom komt er een tunnel meer naar het zuiden, tussen de Helperzoom en de Duinkerkenstraat. Dankzij deze Helperzoomtunnel blijft er een verbinding voor auto’s, fietsers, bussen en hulpdiensten tussen Helpman/Coendersborg en de wijken aan de oostzijde van het spoor (Europapark, De Linie en De Oosterpoortbuurt).

Impressie van de Helpwerzoomtunnel.
Impressie van de Helperzoomtunnel.
De bouwplaats van de Helperzoomtunnel vanuit de lucht gezien. Links Helpman (Helperzoom), rechts Europapark (Duinkerkenstraat). Foto: Rijkswaterstaat.
De bouwplaats van de Helperzoomtunnel vanuit de lucht gezien. Links Helpman (Helperzoom), rechts Europapark (Duinkerkenstraat). Foto: Rijkswaterstaat.
De Helperzoomtunnel gaat onder het spoor door, in het verlengde van de Helper Brink, en sluit aan op de Duinkerkenstraat.
De Helperzoomtunnel gaat onder het spoor door, in het verlengde van de Helper Brink, en sluit aan op de Duinkerkenstraat.

Titelfoto: Bouwfotografe.nl.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Reacties (8)

  1. Harrie

    12 maart 2019, 15:47

    Goed nieuws! Hopelijk gaat het lukken komende zomer.
    Verberg de reacties
  2. Niels

    12 maart 2019, 15:58

    Goed nieuws inderdaad.

    Vraagje: In het lijntje op de kaart hierboven is een knik te zien, in de rendering lijkt de weg voor/na de tunnel rechtdoor te lopen. Welke is juist?
      1. Niels

        14 maart 2019, 10:17

        De nieuwe kaart is duidelijker, bedankt!
    Verberg de reacties
  3. Gertjaap BLOK

    18 maart 2019, 09:41

    ' Dankzij deze Helperzoomtunnel blijft er een verbinding voor auto’s, fietsers, bussen en hulpdiensten tussen Helpman/Coendersborg en de wijken aan de oostzijde van het spoor (Europapark, De Linie en De Oosterpoortbuurt).'
    Er wordt in de berichtgeving niet meer gesproken over de fietsers/voetgangerstunnel bij de 'Esperantokruising' waarvoor de tunnelbak al geplaatst is.
    Ik mag toch aannemen dat die tunnel wel doorgaat?
    Verberg de reacties
  4. Pieter C.J.Muijzert

    22 mei 2019, 13:30

    Beste mensen er is geen enkele garantie dat de tunnel blijft liggen en niet verzakt.
    Bij de vraag als jullie het spoor eruitgraven gaan jullie buispalen of betonpalen onder het spoor heien.
    Geen antoord.
    Indien niet kan de tunnel gaan zakken en dan is de ramp niet te overzien.
    Geen treinen meer naar Euroborg en niet meer naar het station
    Kijk tunnel Haren
    kijk tunnel Helperzoom
    Let op toekomstige tunnel in de ring zuid ?
    We zijn nog niet van de problemen af. Of je betonblokken 2 x 2 of 6 x 6 meter neerlegt.

    Sterkte met deze heren. P.C.J.Muijzert
    1. Erik

      22 mei 2019, 17:17

      Wat ben je weer geweldig "positief", er is geen antwoord op een vraag gegeven en het zal wel in de soep lopen. Misschien gaan ze dit wel doen of hebben ze op een andere manier bepaald dat de tunnel niet gaat verzakken.

      Zou je volgende keer als je een reactie geeft op een bericht ook de bron willen vermelden waar je iets gelezen hebt. Zoals waar de vraag is gesteld en er geen antwoord op is gekomen. Want dat kan ik hier niet in het bericht vinden. Als je met meer onderbouwing komt waarom iets niet goed is kom je misschien iets geloofwaardiger over.
    Verberg de reacties

Reageren