Noordbaan zuidelijke ringweg dicht tussen Euvelgunne en Europaplein

Geen zomerstremming zuidelijke ringweg

Claudia

De gedeeltelijke stremming van 20 juli tot en met 24 augustus van de zuidelijke ringweg (N7) gaat niet door. De weg zou in die periode tussen het Julianaplein en de Europaweg in de richting Hoogezand worden afgesloten. Aannemer Combinatie Herepoort (CHP) zou dan damwanden intrillen voor de aanleg van de bouwkuip voor de verdiepte ligging. Met deze stremming zou de opgetreden vertraging in het project teruggebracht kunnen worden naar twee jaar. 

Eind juni werd bekend dat de einddatum van het project Aanpak Ring Zuid zou opschuiven. De zomerstremming was een van de mogelijkheden die CHP heeft ingediend om de vertraging te beperken. De stuurgroep ARZ was bereid  hier toestemming voor te geven, onder de voorwaarde dat de werkzaamheden veilig en beheerst uitgevoerd konden worden. Dit moest op basis van het uitvoeringsontwerp door de aannemer worden aangetoond.

Gezien de beperkte voorbereidingstijd werd rekening gehouden met het op het laatste moment aflasten van de zomerstremming. Alle partijen zien het belang van de zomerstremming in en hebben hard gewerkt om aan de voorwaarden te voldoen. Kwaliteit en veiligheid staan daarbij  voorop. Omdat binnen de korte tijd niet aangetoond kon worden dat de werkzaamheden veilig en beheerst kunnen worden uitgevoerd heeft de stuurgroep niet ingestemd met de zomerstremming. In het ingediende uitvoeringsontwerp is onvoldoende zicht op de impact van de geplande werkzaamheden op de omgeving, bijvoorbeeld de gebouwen, kabels en leidingen en het groen.

Naast de zomerstremming heeft CHP een aantal andere mogelijkheden voorgesteld om de vertraging in te lopen. De haalbaarheid van die mogelijkheden is nog in onderzoek. Naar verwachting zullen de werkzaamheden rondom de Brailleweg en de renovatie van het viaduct Vrijheidsplein de komende periode wel gewoon doorgang vinden.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties (5)

  1. Rob Seuren

    18 juli 2018, 16:59

    De bouw is nauwelijks van start en het lijkt er nu al op dat de Noord-Zuidlijn in Amsterdam nog maar kinderspel was vergeleken met dit project. Mijn voorspelling; we mogen in onze handjes knijpen als alles gereed is in 2026. De kosten gaan in de miljarden lopen.
    1. o von Laufenburg

      18 juli 2018, 21:00

      Ben ik het volkomen mee eens., maar dit schijnt tegenwoordig een kwaal te zijn bij veel overheidsprojecten.
    2. K. Someren

      19 juli 2018, 12:16

      De doemdenkers steken de kop weer op, altijd weer wat te zeuren. Of het zijn de bomen, vleermuizen, geld, lawaai. Altijd zeuren. Dit project is een grote verbetering voor de stad Groningen. En ja dat kost wat ongemak en frustratie, dat er af en toe wat mis gaat is ook niet raar. Met alleen maar 'het gaat slecht en wordt niks' roepen kom je ook nergens.
      1. Richard

        19 juli 2018, 14:11

        Doemdenker of niet, maar als je in een paar maanden, meerdere jaren achterstand kan veroorzaken ben je in ieder geval incompetent. Lijkt mij een gevalletje, goedkoop inschrijven en daarna uitlopen en cashen. Tuurlijk staat in het contract dat de aannemer verantwoordelijk is voor de kosten van de uitloop, maar die kunnen dat niet betalen. Dus gaan of failliet en de ring komt niet af of er zal (belasting) geld bij moeten.
      2. DJ

        19 juli 2018, 15:03

        Dit heeft niet met doemdenken te maken. Een paar jaar geleden had je kunnen zeggen dat er doemdenkers waren, die betwijfelden of dit plan wel goed was. Nu moeten we helaas concluderen dat de doemscenario's zijn uitgekomen, met een vedubbeling van de bouwtijd, nog voordat er goed en wel begonnen is met de werkzaamheden. Kennelijk hadden de doemdenkers van een paar jaar geleden gelijk. Daarmee waren ze in retrospect geen doemdenkers, maar gewoon realisten die met beide benen op de grond staan.
    Verberg de reacties
  2. Jan B

    19 juli 2018, 09:02

    Een groot knelpunt lijkt het verdiept aanleggen van een stuk van de zuidelijke ring te zijn. Ik vraag me werkelijk af wat dit met de oplossing van het oorspronkelijke probleem te maken heeft, nl. het terugdringen van files t.h.v. Julianaplein. Het Julianaplein ongelijkvloers maken kan toch ook zonder die verdiepte ligging van het stuk ten oosten daarvan?
    1. Robert.M

      19 juli 2018, 11:35

      Misschien heeft het ook te maken met de verbetering van het leefklimaat in de aangrenzende wijk in casu herstel van een in de jaren zeventig gemaakte fout. Woont Jan B. misschien in een andere wijk of is hij een van de bewoners die tegen elke verandering is ?
      1. Jan B

        19 juli 2018, 12:10

        Wat een zure reactie? Verandering is goed. Maar vraag eens aan de bewoners van de Waterloolaan of zij blij zijn met de veranderingen. Nu hebben zij vrijwel geen verkeer direct langs de deur maar omdat de verbinding met de Hereweg volledig vervalt krijgen zij straks al het verkeer naar (o.a.) DUO en Belastingdienst pal voor hun huis langs. Ik zou dat geen verbetering leefklimaat durven noemen.
        1. Hans

          19 juli 2018, 14:43

          Het is nog wat koffiedik kijken natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd hoe de fietsers dan straks nog op een veilig en verantwoorde manier zich kunnen voortbewegen over de Waterloolaan. Immers is dat de alternatieve route geworden na het definitief sluiten van het fietspad grenzend aan het sterrenbos. Definitief sluiten had iets te maken met vleermuizen en niet kunnen borgen van de maatschappelijke veiligheid. Boeiende tijden wel..
    Verberg de reacties
  3. Hans

    19 juli 2018, 09:28

    Teleurstellend eigenlijk wel dat het niet doorgaat. In de berichtgeving verbaas ik mij wel een beetje over de stoere houding van de heer B Kramer in de media. Zij hadden de werkzaamheden wel 'even' veilig kunnen uitvoeren, maar hoe geloofwaardig zijn die woorden als je nagaat dat deze man enige tijd geleden nog nauw betrokken is geweest bij het fiasco behorend bij de Helperzoomtunnel. Hoe teleurstellend de beslissing ook is denk ik wel dat het een juiste is. Hopelijk gaat de doorlooptijd niet nog verder oplopen.
    Verberg de reacties
  4. Joop

    19 juli 2018, 10:50

    Het is in het verleden al mis gegaan!!! Toen hadden ze een hele grote ringweg om de stad moeten maken met diverse invalswegen naar de diverse wijken en het centrum. En wie moeten al deze tegenvallers weer ophoesten? Juist ja, wij, de belastingbetalers.
    Verberg de reacties
  5. Martin (vechtstraat)

    20 juli 2018, 16:20

    De sluiting gaat niet door omdat: quote "impact van de geplande werkzaamheden op de omgeving, bijvoorbeeld de gebouwen, kabels en leidingen en het groen." Maakt het uit wanneer dit gebeurt? Deze werkzaamheden zouden gaan gebeuren nu of, hopelijk, in de nabije toekomst toch? Plannen CHP dit niet al van te voren. Zijn er nu nog steeds, na bijna twee jaar werk, kabels en leidingen die in de weg liggen? Ik begrijp hier niet veel van. Kan het project bureau hier eens een uitleg overgeven. (of is die niet te geven)
    Ben trouwens we met sommige schrijvers eens dat het onwaarschijnlijk is dat er nu al twee jaar vertraging is. Dit is volgens mij ook nog nooit uit gelegd op deze site.
    Kom aan geef eens echte informatie en geen katte belletjes die we elders ook al horen. Dit lijkt me de plek voor verdiepte uitleg wat er wel en wat er niet gebeurt en waarom.
      1. martin (vechtstraat)

        24 juli 2018, 18:05

        Bedankt voor de tip maar dit artikel had ik al wel gelezen. Eigenlijk staan er alleen constateringen in maar geen uitleg van de reden. 2 jaar langer is bijna een verdubbeling in tijd. En dat is niet aan veiligheid tornen? Gedurende twee jaar langer smalere en minder overzichtelijke wegen?
        Van de mannen die aan het woord zijn zal je de antwoorden ook niet krijgen. Die wisten van het begin af aan al dat het dubbel zo lang zou duren (en dat het dubbel zo duur wordt). Waarom wordt dat nu eens niet gewoon hart op gezegd?
    Verberg de reacties

Reageren