Extra maatregel om geluidsoverlast in te perken

Extra maatregel om geluidsoverlast in te perken

Hanna

De afgelopen week veroorzaakten we extra geluidsoverlast in de omgeving door moeilijke bodemomstandigheden. We hebben allerlei maatregelen getroffen om de geluidsoverlast van het intrillen van de damwandplanken zoveel mogelijk te beperken, zoals voorboren en fluideren (onder hoge druk water toevoegen bij het damwandpunt). Als laatste optie treffen we een extra maatregel, namelijk het ophangen van geluidswerende rubberen matten aan een hijskraan. Deze matten dempen het geluid.

Extra maatregel vertraagt het intrillen
Door deze extra maatregel wordt het geluidsniveau beperkt, maar het vertraagt het intrillen van de damwandplanken wel. Daarom is er nog niet eerder voor deze maatregel gekozen. Er moeten extra handelingen worden gedaan voordat de damwandplank kan worden ingetrild. De extra geluidsdempende maatregel wordt op z’n vroegst zaterdag 10 augustus toegepast bij één stelling, namelijk de stelling in de buurt van de Waterloolaan/Verlengde Oosterweg. Bij deze stelling zitten de omwonenden dichtbij de werkzaamheden.

Afhankelijk van de windkracht
De extra maatregel zorgt voor vermindering van de geluidsoverlast, maar de rubberen matten zijn wel een flinke windvanger. Bij zware windstoten kan het hijsend personeel besluiten dat het niet veilig genoeg is om de rubberen matten op te hangen. Veiligheid gaat altijd voor alles.

Foto: Raymond Bos

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Reacties (15)

    Verberg de reacties
  1. Geert

    11 augustus 2019, 10:23

    Gewoon intrillen die planken anders duurt het langen en wordt er meer gezeurd over overlast punt
    Verberg de reacties
  2. Lieneke

    12 augustus 2019, 14:57

    Maandagmiddag. Het is nu wel erg heftig. Ik klaag niet gauw, maar we kunnen elkaar in huis niet meer verstaan. Heb niet het gevoel dat de matten oid iets dempen. Het is nu wel op topniveau! Zijn er nog meer/andere maatregelen te nemen?
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      13 augustus 2019, 10:06

      @Lieneke: we hebben gistermiddag veel meldingen gekregen over het intrillen van damwandplanken bij het Sterrebos, met name van bewoners uit de Anna Paulownastraat. Het intrillen verloopt hier momenteel moeizaam, waardoor omwonenden bijzonder veel overlast ervaren. Dit komt onder andere door een harde bodemlaag, waardoor het intrillen moeizamer gaat. Helaas kunnen we overlast door de werkzaamheden niet voorkomen. Om de overlast voor omwonenden te beperken, hebben we al veel maatregelen genomen. Op plekken waar dat kan, boren we gaten voor. Ook voegen we onder hoge druk water toe, zodat de plank iets makkelijker de grond in gaat. Waar dat kan, passen we de frequentie van het trilblok aan. We trillen dan met iets hogere frequentie, wat minder trillingen veroorzaakt. Om geluidsoverlast tegen te gaan, zijn geluidswerende rubberen matten geplaatst aan de zuidkant, zodat het geluid van de werkzaamheden niet wordt weerkaatst door het gebouw van DUO/Belastingdienst. Wie vragen of zorgen heeft over de werkzaamheden, kan telefonisch contact opnemen met Loket Damwand, telefoon (050) 210 01 45. Het loket is bereikbaar zolang er gewerkt wordt.
    Verberg de reacties
  3. Bewoner Kwintlaan

    12 augustus 2019, 15:35

    Hadden jullie die rubberen matten vorige week ook maar toegepast!!!
    Ik zelf had van maandag t/m woensdag hoofdpijn door het kabaal. En die was gelijk weer over toen het werk stopte. Ra ra hoe kan dat? Er was ook geen ontkomen aan : het dreunde dwars door onze huizen heen. We werden er gek van en ook zijn er woensdag geluidsmetingen met een mobiele meter geregistreerd in onze straat. Dus dat de geluidsnorm is overschreden 3 dagen lang is een zeer zeer slechte zaak dat er toen niet gelijk na constatering al merkbare maatregelen voor de bewoners zijn genomen!!!

    Ook word ik 's nachts al sinds 2-8 wakker door kleine trillingen tussen 03.00 -5.00 uur en dat bevordert de nachtrust ook niet echt. Ik word er echt wakker van en dacht eerst dat het te maken had met de Helperzoomtunnel , maar sinds donderdag rijden de treinen weer en toch ben ik sinds 2-8 tot nu maandag 12-8 maar een 2 of 3 nachten niet wakker geworden door trillingen.
    Er zijn geen aardbevingen geconstateerd dus ik vraag me nu echt af waar komen die trillingen door?

    Ze beginnen immers pas om 7 uur met de werkzaamheden. Komen die door materiaalaanvoer misschien in de nachtelijke uren en kan dat dan niet anders worden geregeld?

    Realiseert men zich wel wat men omwonenden hiermee aan doet?
    Overdag kabaal wat niet te harden is vorige week en ook 's nachts wakker te worden door trillingen en deze week 5 avonden ook nog doorwerken tot 23 uur! Dat alles dan nog een half jaar lang doorbijten zoals in de media staat is echt geen doen!!!
    Thuis is immers thuis dus geen ontkomen aan.

    De planning was 23 -7 tot 7-8 in onze buurt bezig te zijn en na de zomer voor de andere damwand opnieuw. Het kabaal was opeens sinds donderdag een heel stuk minder anders had ik met een klacht gebeld zo klaar was ik met deze bijna ondraaglijk situatie! Zaterdag 10-8 pas naar de Waterloolaan dus we hebben ook nog veel langer in de lawaaioverlast gezeten dan de bedoeling was. Morgen zitten we al 3 weken in deze ellende! Met ook op zaterdag 3 en 10-8 en 3 avonden tot 23 uur door werkzaamheden geen rust te hebben gehad en nu ook nog weer 5 avonden achter elkaar. Dat is echt niet leuk/ fijn voor omwonenden. Een gesprek voeren in huis of radio /tv normaal horen alles is heel erg moeilijk hierdoor. In die hitteperiode moest alles ook nog eens dicht blijven en kon je ook niet buiten zitten door het kabaal.

    Hout van Nanninga in de bodem is iets wat iedere Oosterpoorter kon vertellen. Toch niet voldoende onderzoek gedaan naar de situatie van vroeger in de omgeving van de Ringweg waar men nu tegen aan loopt lijkt het wel. Niet voldoende geleerd kennelijk van mei 2018?

    Houd mijn hart vast als de andere bouwkuipdamwanden worden ingetrild in onze meest directe omgeving!
    Schadekans zou < dan 1% zijn aan onze huizen en eerst zou er niet eens een nulmeting plaatsvinden. Was niet nodig maar gelukkig is dat begin juli alsnog gedaan. Nou wie weet wat er nog gebeurd? Er is namelijk inmiddels al schade geclaimd in onze straat dus hoezo < dan 1% kans op schade?!

    De communicatie is wel stukken beter dan eerder in het traject dat mag ook wel eens gezegd worden.

    Welke trillingen veroorzaken jullie 's nachts waardoor ik geen goede nachtrust krijg?
    Ik wil gewoon mijn rust zo snel mogelijk terug en waarom niet sneller doeltreffende maatregelen voor omwonenden genomen?
    1. Bewoner Kwintlaan

      16 augustus 2019, 13:33

      Krijg ik ook nog antwoord?
      1. John (Aanpak Ring Zuid)

        16 augustus 2019, 16:00

        We realiseren ons maar al te goed dat we met het intrillen van de damwanden voor de verdiepte ligging veel overlast veroorzaken voor de omwonenden van de zuidelijke ringweg. Helaas is overlast bij zo’n omvangrijke klus onvermijdelijk. We doen ons best om geluid en trillingen zo veel mogelijk te beperken. Ook bieden we maatwerkoplossingen aan voor bijvoorbeeld mensen die in de nachtdienst werken en overdag moeten slapen.

        Uit de weekrapporten blijkt dat de afgelopen weken de geluidsnormen niet zijn overschreden. Maar dat neemt niet weg dat u veel overlast hebt ervaren. Als je elkaar thuis niet meer kunt verstaan, is dat inderdaad erg vervelend. Tijdens de werkzaamheden hebben we verschillende maatregelen genomen om het lawaai te beperken, waaronder het ophangen van de rubberen matten. Ook hebben we onder hoge druk water in de bodem gespoten, waardoor de damwandplanken gemakkelijker de grond in gingen.

        Wij weten niet wat de oorzaak is van de trillingen die u in de nacht heeft gevoeld. We hebben 's nachts geen materiaal aangevoerd. Ook hebben we in uw buurt geen aggregaat geplaatst.

        De houthandel van Nanninga was bekend bij de aannemer. Deze situatie daar ter plekke heeft geen rol gespeeld bij de opgelopen vertraging.

        De kans op schade aan een gebouw in de omgeving is lager dan 1 procent zolang de trillingen onder de grenswaarde blijven. De afgelopen weken is op sommige plekken de grenswaarde voor trillingen overschreden. Daardoor is het mogelijk dat er schade is ontstaan.
    Verberg de reacties
  4. Tim

    12 augustus 2019, 16:05

    Volgens mij is het zo dat na de zomerperiode de damwandplanken korter zullen zijn aangezien ze dan niet meer door de verhoogde ligging hoeven te trillen. Tevens lijkt het mij dat de grond die niet pal onder de ringweg ligt ook wat minder compact zal zijn?

    Ik hoop ook dat CHP na de zomer niet meer van 7 tot 19 zal weken maar gewoon van 8 tot 16 ofzo? Wellicht kan aanpakringzuid hier iets over melden?
    1. Judith (Aanpak Ring Zuid)

      26 augustus 2019, 11:19

      Tim, het klopt dat de damwandplanken die na de zomerstremming worden ingetrild korter zijn. Dit komt doordat de verhoging van het talud van de (oude) ringweg hier niet aanwezig is. De grond op deze locaties is op enkele plekken minder compact, maar op andere plekken verwachten we wel de stugheid die ook de afgelopen zes weken is ervaren. De werktijden voor het vervolg van het intrillen zijn in principe doordeweekse dagen tussen 07.00 en 19.00 uur. In de praktijk zal er niet dagelijks tot 19.00 uur ingetrild worden, maar bijvoorbeeld tot 17.00 uur. Dit is echter niet altijd vooraf aan te geven.
    Verberg de reacties
  5. Janneke

    12 augustus 2019, 16:35

    Onbegrijpelijk dat dit mag en kan worden toegestaan; weekenden en avonden geen rust. ‘Even doorbijten’ en ‘erg vervelend’ dat is waar we als omwonenden het mee moeten doen, ongekend! Gelukkig zijn we er tot de kerstdagen zoet mee, Bakema en Kramer hebben het mooi op de rit! Gok dat ze zelf (ver) van de ring vandaan wonen...
    Verberg de reacties
  6. Frank

    12 augustus 2019, 18:00

    Het toepassen van die rubberen matten is natuurlijk ook een joke.

    Staat 1 kraan, met setje van 4 matten. Op 4 machines verdeeld over een stukje van 300 meter. Dat is gewoon voor de bühne, helpt natuurlijk helemaal niks.
    1. Judith (Aanpak Ring Zuid)

      27 augustus 2019, 08:05

      Frank, het toepassen van de rubberen matten is maar kort en op enkele plekken gebeurd. De matten zijn ingezet vanwege de weerkaatsing van het geluid ter hoogte van het gebouw van DUO/Belastingdienst. Deze weerkaatsing zorgde ervoor dat het geluid werd versterkt. De omgeving ervoer hierdoor meer overlast. Inmiddels staan de stellingen op het onderliggend wegennet en aan de H.L. Wichersstraat. Hier is nauwelijks sprake van weerkaatsing en de zijn de rubberen matten dus daarvoor niet meer nodig.
    Verberg de reacties
  7. omwonende

    18 augustus 2019, 14:46

    Jammergenoeg heb je niet veel aan het loket. Als er geen geluids- en of trilwaarden zijn gemeten die hoger liggen dan de verordening, dan is er volgens de werkgroep geen hinder (of zoals eerder beschreven, vervelend dat u er last van hebt maar we kunnen niet werken zonder overlast te veroorzaken) Dat is de reactie die je krijgt als je een klacht indient. Omdat die waarden niet overschreden zijn, kom je dus ook niet in aanmerking voor één van de compensatieregelingen die ze tot hun beschikking hebben. Hoeveel betalen we met zijn alleen om de ring te verleggen? Dat doen we soort van graag als we ons daardoor de komende jaren beter en misschien ook wel veiliger kunnen verplaatsen in en om de stad. Maar waarom niet een extra potje voor mensen die vlak langs de ring wonen en werken? Zou de Duo en de Belastingdienst het zomaar goed vinden dat hun personeel minder productief zijn door de herrie? Zou daar geen regeling mee getroffen zijn?
    Overigens neemt het loket helemaal geen officiële klachten aan. Ze beantwoorden alleen vragen. Een slimme manier van werken om de indruk te geven dat er maar een paar klachten zijn.
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      21 augustus 2019, 16:07

      @omwonende, jammer dat je teleurgesteld bent over de reactie van het loket. Alle klachten die we ontvangen, nemen we serieus. Op basis hiervan kunnen de uitvoerders proberen iets aan de werkwijze te veranderen, zodat de overlast afneemt. De compensatieregeling is inderdaad bedoeld voor situaties waarin we de wettelijke normen overschrijden. Daarnaast is er een regeling voor mensen die bijvoorbeeld ziek zijn, in nachtdienst werken of thuis een werkplek hebben. In specifieke situaties proberen we maatwerk te bieden. Meer hierover kun je lezen in het spelregelkader op de pagina Damwand op deze website. Verschillende mensen hebben inmiddels gebruik gemaakt van deze regeling.

      Alle telefoontjes die bij het loket binnenkomen worden geregistreerd. Dit kan gaan om meldingen/klachten of vragen. Hoeveel meldingen/klachten zijn binnengekomen, kun je nalezen in de weekrapportages die op vrijdag op de website verschijnen. We halen geen trucs uit om de hinder gunstiger voor te stellen.
    Verberg de reacties
  8. Mathijs

    19 augustus 2019, 12:03

    Ik doe even een 'NIMBY' maar de mensen die last hebben van de overlast van deze aanpak zijn over het algemeen niet de mensen die profiteren van een betere ringweg. Deze betere ringweg is vooral van belang voor het filevolk van buiten de stad.

    Ik ben iig blij dat het intrillen afgerond is. Na vijf weken weer een beetje rust tot de volgende stap.
    Verberg de reacties

Reageren