Dit weekend verkeer richting Hoogezand naar tijdelijke weg, oprit Kempkensberg definitief dicht

Dit weekend verkeer richting Hoogezand naar tijdelijke weg, oprit Kempkensberg definitief dicht

John

Nu de weersverwachtingen gunstig zijn, is beslist dat de werkzaamheden op de zuidelijke ringweg dit weekend doorgaan. Dit betekent dat in de nacht van vrijdag 1 op zaterdag 2 februari de rijbaan voor het verkeer richting Hoogezand opschuift naar een tijdelijke weg. De oprit Hereweg/Kempkensberg is vanaf vrijdag 22.00 uur definitief dicht.

Vanwege de werkzaamheden is de zuidbaan van de ringweg tussen Julianaplein en Europaplein dicht van vrijdagavond 1 februari 22.00 uur tot zaterdagochtend 2 februari 8.00 uur. Daarna rijdt het verkeer richting Hoogezand over de tijdelijke weg. Op deze tijdelijke weg heeft het verkeer nog steeds twee (versmalde) rijstroken. Deze situatie blijft de komende jaren bestaan.

Het verkeer op de zuidelijke ringweg richting Hoogezand rijdt vanaf morgenochtend op een tijdelijke weg, op het gedeelte Julianaplein-Europaplein.

Oprit Hereweg/Kempkensberg
Met het in gebruik nemen van de tijdelijke weg vervalt de oprit Hereweg/Kempkensberg. Automobilisten uit het zuiden van de stad hebben verschillende alternatieven om richting Hoogezand en Delfzijl te rijden.

Mogelijke routes voor het autoverkeer vanuit het zuiden van de stad richting Hoogezand en Delfzijl, na het afsluiten van de oprit Kempkensberg. De gele route is deze maand niet bereikbaar vanaf de Hereweg/Kempkensberg.

Tijdelijke weg
Met het omzetten van het verkeer dit weekend is de hele zuidelijke ringweg tussen Hereweg en Europaplein opgeschoven naar het noorden. Het deel van de zuidelijke ringweg dat niet meer wordt gebruikt, wordt afgebroken. In februari start de sloop van een deel van het viaduct over het spoor. Uiteindelijk verdwijnt de hele zuidbaan tussen de Hereweg en het Europaplein. Op deze plek gaan we de nieuwe zuidelijke ringweg verdiept aanleggen.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties (4)

  1. Aaldrik top

    31 januari 2019, 18:05

    Blijft de Kemkensberg als verbinding tussen Helperzoom en Hereweg in beide richtingen bestaan?
    1. Bewoner Helpman

      1 februari 2019, 11:32

      Ja deze blijft bestaan. Als later ook de spoorwegovergang dichtgaat wordt je door de helperzoomtunnel gestuurd
    2. Nancy (Aanpak Ring Zuid)

      1 februari 2019, 12:46

      Hallo Aaldrik, alleen de oprit vanaf Kempkensberg naar de zuidelijke ringweg gaat dit weekend definitief dicht. Het is nog wel mogelijk om via Kempkensberg van de Hereweg naar de Helperzoom te rijden en andersom.
      1. Alex

        1 februari 2019, 19:03

        En wanneer is de planning dat de tunnel bij de Helperzoom geplaatst wordt en deze operationeel is?
        1. John (Aanpak Ring Zuid)

          8 februari 2019, 10:35

          Alex, het streven is om de tunnelmoot in 2019 op zijn plek onder het spoor te schuiven. Een definitieve datum is hiervoor nog niet bekend. Daarna zijn er nog enkele maanden nodig voordat de Helperzoomtunnel kan worden opengesteld voor verkeer.
    Verberg de reacties
  2. Kaatje

    31 januari 2019, 19:55

    Worden de stoplichten kempkensberg/hereweg op deze situatie aangepast. Deze laten nu maar 2/3 auto's per keer door.
    1. Mans

      1 februari 2019, 06:54

      Goede opmerking!
      De verkeeerslichten Hereweg/Kempkensberg zijn nu waardeloos en zorgen alleen maar voor opstroping.
    2. Nancy (Aanpak Ring Zuid)

      1 februari 2019, 15:59

      Hallo Kaatje en Mans, de verkeerslichten aan de Hereweg staan op dit moment op de meest optimale stand voor de verschillende verkeersstromen. Dit kruispunt heeft naast veel autoverkeer ook veel fietsverkeer te verwerken. Op het moment dat automobilisten langer groen krijgen, moeten fietsers langer wachten. De praktijk leert dat sommige ongeduldige fietsers dan het rode licht negeren en gaan oversteken. Dit zorgt dan vervolgens voor onveilige situaties.
      1. sander

        1 februari 2019, 18:36

        dat zie ik nu regelmatig auto's doen!
    Verberg de reacties
  3. Bert

    1 februari 2019, 09:24

    Wordt er de komende weken ook al gekeken naar de situatie bij de rotonde op de kruising Vondellaan / van iddekingeweg? Dat is nu al een drama en gevaarlijk en met deze afsluiting zal dit alleen maar drukker worden.
    1. Nancy (Aanpak Ring Zuid)

      1 februari 2019, 16:02

      Hallo Bert, de herinrichting van de Vondellaan valt binnen de werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid. In de planning waren deze werkzaamheden aan het eind van het project terug te vinden. Combinatie Herepoort heeft besloten de werkzaamheden toch eerder uit te voeren. Op de volgende pagina staat meer informatie over de herinrichting: www.aanpakringzuid.nl/deelgebieden/julianaplein/de-wijert#Vondellaan_-__Rotonde_Van_Iddekingeweg/Nieuwe_zuidelijke_ringweg/
      Op de derde afbeelding kun je , door de oranje balk naar links of rechts te bewegen, de nieuwe en huidige situatie met elkaar vergelijken.
    Verberg de reacties
  4. Lucca

    4 februari 2019, 20:49

    Goedendag, ik heb de infographic gezien maar heb nog een paar vragen rondom de oprit Kempkensberg e.o.

    1. Ik werk op Kempkensberg en woon in de regio Uithuizermeeden.
    Ik kan nu dus niet meer de oprit nemen. Dat merkte ik vandaag. Moest 20 minuten wachten inderdaad! Dit is niet te doen!!!!!!!!

    1. Zijn de enige opties nù dus:

    A. Helemaal via de verlengde Hereweg terug naar richting Oosterpoort en van daaruit rechtsaf langs de ABN Amro om daar weer de ring te nemen;
    B. Via de Meeuwerderweg naar de Oostelijke ring (Beijum etc)
    C. Of via de verlengde Hereweg de A7 op bij de Gasunie en dan terug via noordelijke ringweg;
    D. Óf blijkbaar via het RTVnoord gebouw lamgs de Jumbo en daar linksaf richting de Oostelijke ring?
    Of is er een snellere route?

    2. De afrit Kempkensberg blijft bestaan of niet?

    3. En wordt in de toekomst de verbinding vanuit Kempkensberg richting de ring weer hersteld en zo ja, hoe?

    Bvd
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      6 februari 2019, 14:42

      Dag Lucca,
      1. Voor jou lijkt ons de route via de westelijke en noordelijke ringweg (optie C) de beste oplossing.
      2. De afrit naar de Hereweg vanuit het oosten gaat op termijn verdwijnen. Deze wordt vervangen door een nieuwe verbindingsweg tussen de Brailleweg en de Hereweg. Je kunt deze weg dan zowel op de heen- als de terugweg gebruiken.
      3. De oprit Kempkensberg is voorgoed dicht gegaan.
    Verberg de reacties

Reageren