Deel van de zuidelijke ringweg in de zomer vijf weken afgesloten

Deel van de zuidelijke ringweg in de zomer vijf weken afgesloten

John

Van 20 juli tot en met 24 augustus 2018 is de zuidelijke ringweg (N7) in de richting Hoogezand tussen het Julianaplein en de Europaweg afgesloten. Aannemer Combinatie Herepoort gaat in deze periode de bouwkuip voor de verdiepte ligging aanleggen. In de middenberm van de ringweg worden hiervoor damwanden ingetrild (zie bijgaand kaartje). Het verkeer wordt omgeleid. Na het herijkingsbesluit over de drie optimalisaties in november 2017 is afgesproken dat Combinatie Herepoort een nieuwe planning moest afgeven voor 1 juni. Uit deze nieuwe planning van Combinatie Herepoort blijkt dat het project gaat uitlopen. Doordat de stuurgroep Aanpak Ring Zuid instemt met de zomerstremming kan dit worden teruggebracht naar circa twee jaar. Daardoor verschuift de openstelling van de weg van 2021 naar 2023. Meer maatregelen om de uitloop te beperken worden onderzocht.

Voordat de zomerstremming start, wordt de tijdelijke weg aan de noordzijde van de ringweg op 8 juli in gebruik genomen. Deze weg loopt van het Europaplein tot het Julianaplein. De tijdelijke weg ligt straks deels op de noordbaan van de ringweg zelf en deels op de plek waar het talud van de ringweg ligt. Voor het verkeer op de A7/N7 vanuit Hoogezand richting Drachten/Assen zijn twee versmalde rijstroken beschikbaar. Deze situatie blijft de komende jaren bestaan.

Hinder voor omwonenden
Het intrillen van de damwanden gaat overlast opleveren voor de omgeving in de vorm van geluidshinder en trillingen. Er wordt in principe alleen overdag gewerkt, van 7.00 tot 19.00 uur, maar mocht dat nodig zijn is er een uitloop mogelijk tot uiterlijk 23.00 uur. Indien nodig kan de periode uitgebreid worden met een zesde week. Om de overlast verder te beperken, worden de damwanden ingebracht met een speciaal hoogfrequent trilblok, dat voor minder trillingen en geluid zorgt. Omwonenden krijgen een brief met een toelichting en een uitnodiging voor inloopbijeenkomsten op 3 en 4 juli.

Planning project
De aanleg van het project dwars door de stad is een complex geheel. Combinatie Herepoort heeft meer tijd nodig gehad om het definitief ontwerp af te ronden. Daarbij heeft Combinatie Herepoort een aantal mogelijkheden in beeld gebracht om deze uitloop zo veel mogelijk te beperken. De zomerstremming is de eerste beheersmaatregel die wordt uitgevoerd. Hierbij wordt gekozen voor een korte, intensieve periode met overlast. Dit is om een langere periode van vertraging en overlast doordat in de nacht gewerkt moet worden te voorkomen.

Op dit moment wordt hard gewerkt aan het uitvoeringsontwerp voor de bouwkuip, met daarin de uitvoeringstekeningen. Voor deze werkzaamheden definitief kunnen starten, moet de projectorganisatie dit ontwerp nog toetsen op veiligheid en beheersbaarheid. Alleen als de toetsing hierop positief verloopt, zal definitief toestemming worden verleend voor de zomerstremming.

Op de kaartjes hieronder de belangrijkste omleidingsroutes.

Omleidingsroutes voor het doorgaande verkeer. Bron: Groningen Bereikbaar.
Omleidingsroutes voor het doorgaande verkeer. Bron: Groningen Bereikbaar.
Omleidingsroutes richting het centrum. Bron: Groningen Bereikbaar.
Omleidingsroutes richting het centrum. Bron: Groningen Bereikbaar.
Omleidingsroutes richting het UMCG. Bron: Groningen Bereikbaar.
Omleidingsroutes richting het UMCG. Bron: Groningen Bereikbaar.
Omleidingsroutes richting het Sontplein. Bron: Groningen Bereikbaar.
Omleidingsroutes richting het Sontplein. Bron: Groningen Bereikbaar.
Omleidingsroutes richting Europapark. Bron: Groningen Bereikbaar.
Omleidingsroutes richting Europapark. Bron: Groningen Bereikbaar.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties (49)

  1. Sander

    21 juni 2018, 17:15

    WOW...........slecht nieuws voor iedereen!!!
    Ik ben wel benieuwd wat de omleiding route gaat zijn, ik moet via het Julianaplein naar de Euroborg
    1. Jan

      21 juni 2018, 17:28

      Dat word om rijden via de noordelijke ringweg
      1. Sander

        22 juni 2018, 09:10

        Dat is in de spits een half uur omrijden, dat is geen optie voor mij. Eerder weg kan niet want kinderen moeten naar school/opvang en later beginnen ook niet.
    2. Wendy (Aanpak Ring Zuid)

      22 juni 2018, 16:01

      Hoi Sander, momenteel is Groningen Bereikbaar bezig om de omleidingen in kaart te brengen. Zodra deze bekend zijn, zullen we ze communiceren via de website en social media, maar houdt vooral de website van Groningen Bereikbaar in de gaten!
    Verberg de reacties
  2. Hans

    21 juni 2018, 17:39

    De zuidelijke helft van de ring (richting Hoogezand) wordt afgesloten. Er worden 2 tijdelijke rijbanen aan de noordzijde in gebruik genomem, dan is er toch geen sprake van afsluiting, maar verlegging van verkeer? Of begrijp ik het niet goed?
    Ik mag het hopen, want ik werk bij Lentis (GGz) aan de Hereweg binnen de Acute Zorg. Wij moeten in ons werk binnen de provincie Groningen snel ter plaatse kunnen zijn. Toen de oprit bij de Kempkensberg tijdelijk afgesloten was, liep de Hereweg vol en konden medewerkers van Lentis zeer moeilijk het terrein op en af, laat staan bij nood snel ergens ter plaatse zijn. De hulpdiensten hadden toen ook grote moeite de kliniek aan de Hereweg te bereiken. Een herhaling van deze situatie kan levensbedreigende situaties opleveren. Is hier rekening me gehouden?
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      21 juni 2018, 18:45

      Voor de duidelijkheid: voor het verkeer vanaf het Julianaplein is de ringweg van 20 juli t/m 24 augustus helemaal dicht tot aan het Europaplein. Het verkeer vanaf het Europaplein kan wel richting het Julianaplein, via twee versmalde rijstroken. Wat precies de afspraken zijn met de hulpdiensten, vraag ik even na.
    2. Xander

      21 juni 2018, 18:49

      Ik dacht precies hetzelfde
      1. Hans

        23 juni 2018, 07:24

        Bedankt voor het reageren, echter moet ik bekennen er geen vertrouwen in te hebben. Er is kortweg geen oplossing, lees ruimte, voor al het verkeer dat omgeleid moet worden.
        Ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar de uitkomsten van de contacten met Lentis.
        Buiten dat ik heb echt te doen met de omwoners. Sterkte mensen!
    Verberg de reacties
  3. Bauke

    21 juni 2018, 19:09

    De tijdelijke weg langs de Oosterpoort wordt toch al gauw in gebruik genomen dan zou er toch met 1 rijbaan richting Hoogezand gereden kunnen worden over het gedeelte wat nu bereden wordt door het verkeer vanaf het europaplein richting Juliana plein.
    1. Wendy (Aanpak Ring Zuid)

      22 juni 2018, 16:51

      Hoi Bauke, tijdens de zomerstremming is dit niet mogelijk. Het gedeelte waar we nu rijden richting Julianaplein is tijdens de zomerstremming ons werkvak. Deze ruimte hebben wij nodig voor het intrillen van de damwanden. Na de zomerstremming gaan wij de rijbaan gebruiken voor het verkeer richting Hoogezand.
    Verberg de reacties
  4. Barbara

    21 juni 2018, 22:00

    Jammer dat nu niet duidelijk wordt gemaakt hoe mensen uit de richting drachten/assenn nu op hun werkplek naast de zuidelijke ring moeten komen. Ik vertrek al voor half zeven sochtends en met mij nog tientallen. Zou graag willen weten wat voor deze mensen als oplossing wordt geboden. Je kan toch niet al.die auto's door het centrum willen. Chaos
    1. Wendy (Aanpak Ring Zuid)

      22 juni 2018, 16:53

      Hi Barbara, de omleidingsroutes zullen wij samen met Groningen Bereikbaar voorafgaand aan de werkzaamheden uitgebreid communiceren via de website en social media. Wanneer dit bekend is, schept dit meer duidelijkheid.
      1. Arjan

        25 juni 2018, 13:53

        Beste Wendy,

        Duidelijkheid zou inderdaad fijn zijn. Is het nog niet bekend?

        Hoe kom je straks vanaf de DUO naar Hoogezand?

        Met vriendelijke groet,
        Arjan
        1. Nancy (Aanpak Ring Zuid)

          28 juni 2018, 11:45

          Hallo Arjan, voor het doorgaande verkeer gaat de omleidingsroute via de westelijke, noordelijke en oostelijke ringweg. Groningen Bereikbaar maakt komende week de routes naar belangrijke bestemmingen in de stad bekend.
    2. michel

      2 juli 2018, 22:51

      Het is dan zomervakantie, dan valt de drukte aardig mee.
    Verberg de reacties
  5. Harold

    22 juni 2018, 09:19

    Het plan was toch dat dankzij de tijdelijke weg er ruimte was voor twee versmalde rijstroken richting Drachten én twee versmalde rijstroken richting Hoogezand? Het intrillen van damwanden kan dan vanaf de oude zuidelijke rijbaan worden uitgevoerd. Of is er iets mis gegaan met de tijdelijke weg langs de noordbaan?
    1. Bart

      22 juni 2018, 10:47

      Scherp gezien. Met Hemelvaart was maar 1 rijrichting afgesloten. De noordbaan zou samen met tijdelijke weg beide rijrichtingen kunnen bedienen.
      1. John (Aanpak Ring Zuid)

        27 juni 2018, 10:25

        Bart, het korte antwoord is: omdat tijdens de zomerstremming ook een deel van de noordbaan dicht gaat, is er op de ringweg niet voldoende ruimte voor het verkeer vanaf het Julianaplein richting Europaweg. Lees meer hier.
    2. John (Aanpak Ring Zuid)

      27 juni 2018, 10:24

      Harold, we hebben deze vraag vaker gekregen. Daarom hebben we een artikel gemaakt waarin we uitleggen hoe het zit. Het korte antwoord is: omdat tijdens de zomerstremming ook een deel van de noordbaan dicht gaat, is er op de ringweg niet voldoende ruimte voor het verkeer vanaf het Julianaplein richting Europaweg. Lees meer hier.
      1. Harold

        27 juni 2018, 10:31

        Bedankt voor de uitleg, John. Het is niet anders! Zorgen jullie wel weer voor mooi webcam beelden? Dat maakt het iets draaglijker ;)
    Verberg de reacties
  6. Emiel

    22 juni 2018, 12:34

    Dames en heren van het projectteam, jullie verrichten belangrijk werk aan de ringweg, maar verbeter alsjeblieft wel jullie communicatie. Dit bericht is hooguit een half bericht. Ik lees alleen maar dat er sprake is van een stremming, maar niks over de impact en oplossingen. Tips om de problemen voor het verkeer zo klein mogelijk te houden zijn ook welkom.

    Waar moet het verkeer richting Hoogezand langs rijden?
    Gelden voor vrachtverkeer nog andere beperkingen?
    Etc.
    1. chris Hoekstra

      22 juni 2018, 14:43

      Wat een schrik. Weten ze wel wat ze de omwonenden aandoen? Het project duurt minimaal twee jaar langer. Het project zou worden afgeleverd in 2021. Dus als omwonende weet ik dan dat ik 4 jaar lang mij zelf een beetje voor de gek moet houden. Net doen alsof ik het allemaal heel interessant vind en met plezier de nieuwsbrief lees. Nu is het plezier weg en is er straks alleen nog ergernis. Want dat er iets helemaal mis zit is wel duidelijk. Nog maar eens gekeken naar de informatie in de nieuwsbrief van 7 november 2017 over het doorgaan van de drie extra wensen. Men meldt dat er “meer tijd nodig is voor de afronding van het definitieve ontwerp”. Met andere woorden hoe het wordt gebouwd. Over een aanpassing van de planning wordt niet gesproken want er staat: “De oplevering van het project is nog steeds voorzien in 2021.”
    2. Wendy (Aanpak Ring Zuid)

      22 juni 2018, 17:00

      Emiel, bedankt voor je bericht. Dit artikel is alleen een aankondiging van de zomerstremming. De omleidingsroutes zullen wij samen met Groningen Bereikbaar voorafgaand aan de werkzaamheden uitgebreid communiceren via de website en social media. Verdere informatie volgt.
    Verberg de reacties
  7. Freek

    22 juni 2018, 16:23

    Ik ben wel benieuwd met hoeveel materieel die damwanden geplaatst worden. Er is best wel wat ruimte (zeker als de zuidelijke baan afgesloten wordt), dus er kan lijkt me met een aantal kranen tegelijk getrild worden. Dat zou de totale tijd aardig kunnen verkorten.
    Verberg de reacties
  8. Wendy (Aanpak Ring Zuid)

    22 juni 2018, 20:28

    Hallo Freek,
    Dat is inderdaad de bedoeling. In een korte periode zoveel mogelijk doen zodat het verkeer en de omwonenden er daarna minder last van hebben. Als alle damwanden in de grond zitten kunnen we écht aan de slag met de verdiepte ligging.
    1. Freek

      23 juni 2018, 12:06

      Maar met een aantal bedoel ik dan niet twee of drie. Gezien de afstand lijkt een kraan of 8 a 10 een mooi aantal. Als dat niet kan ben ik wel benieuwd naar waarom dat niet kan (ik ben geen expert, ik kom op dit getal door te kijken wat in het Hemelvaartweekend gedaan is en hoe groot die afstand was).
    Verberg de reacties
  9. Buurtbewoner De Linie

    23 juni 2018, 21:05

    Blijft de spoorwegovergang open en is er al meer zicht op een oplossing voor de realisatie van de tunnel bij de Helperbrink?
    Verberg de reacties
    Verberg de reacties
  10. Lianne

    1 juli 2018, 00:16

    Is er nog steeds geen duidelijkheid hoe ik straks van Leek richting de Euroborg kan?
    Verberg de reacties
  11. Wendy (Aanpak Ring Zuid)

    2 juli 2018, 10:26

    Lianne, het doorgaande verkeer gaat tijdens de zomerstremming via de westelijke, noordelijke en oostelijke ringweg. Groningen Bereikbaar maakt komende week de routes naar belangrijke bestemmingen in de stad bekend.
    Verberg de reacties
  12. Xander

    4 juli 2018, 09:11

    Nou leuk hoor... Vanuit Winschoten gaat de Knooppunt Zuidbroek ook dicht, dus MOET je wel via groningen rijden. :I (zie link)
    https://www.mxbord.nl/kaart/@53.1866,6.70403,12z,,roadmap,,d
    Verberg de reacties
  13. Xander

    4 juli 2018, 09:49

    ^Dit is in het weekend van 6 tot 9 juli
    1. Nancy (Aanpak Ring Zuid)

      4 juli 2018, 10:02

      Hallo Xander, de projecten in en rond Groningen worden zo goed mogelijk op elkaar afgestemd. Soms is het echter niet mogelijk om de werkzaamheden zo te plannen dat ze gelijktijdig vallen. Dit geldt ook voor de werkzaamheden dit weekend op de zuidelijke ringweg en op de N33. In westelijke richting zijn beide wegen gelijktijdig afgesloten. Overigens verwachten we dat de afsluiting van de N33 maar een gering effect heeft op de hinder in Groningen. Bij eerdere afsluitingen van de N33 is geen toename van verkeer op de zuidelijke ringweg waargenomen. Dit neemt niet weg dat het vervelend is dat verkeer vanuit Duitsland/Winschoten richting het westen te maken krijgt met een dubbele omleiding.
    Verberg de reacties
  14. Kees

    4 juli 2018, 14:30

    Op welk tijdstip wordt de zuidelijke ringweg 5 week afgesloten?
    Verberg de reacties
  15. Bewoner Helpman

    4 juli 2018, 23:47

    Het zal wel niet constructief zijn, maar wat een gepruts. Een tunnel die niet geplaatst word door verkeerde berekeningen en ‘zand dat zich anders gedraagd dan verwacht’ 2 jaar vertraging (en dat wordt ongetwijfeld meer) een deels afgesloten ring voor 5 weken tegen alle beloftes in en continu verkeersopstoppingen. En het dan vreemd vinden dat mensen tekeer gaan tegen verkeersregelaars... Dat is nooit goed te praten uiteraard, maar het is wat zielig om dan maar een actie ‘Heb respect voor onze verkeersregelaars’ in het leven te roepen. Het hele project is zo snel draagkracht aan het verliezen en dat binnen een paar maand na aanvang van de werkzaamheden, een prestatie op zich...

    We zullen zien waar dit heen gaat, maar zowel bewoners als politiek zijn nu al klaar met het gestuntel, dat wordt wat de komende 4 a 5 jaar.
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      6 juli 2018, 13:05

      Jeroen, we respecteren je kritiek, maar toch willen we nogmaals benadrukken dat verkeersregelaars hier niet de dupe van mogen worden. De ombouw van de zuidelijke ringweg is een omvangrijk project en het is onvermijdelijk dat het verkeer daarvan hinder ondervindt. Verkeersregelaars zijn onmisbaar om verdere verkeersopstoppingen te voorkomen. Overigens zijn wij niet een actie 'Heb respect voor onze verkeersregelaars' gestart, zoals je schrijft.
    Verberg de reacties
  16. Dirk

    5 juli 2018, 14:22

    Waar kan ik het advies van de hulpdiensten over de 5 weken lange afsluiting van Hereweg op- en afrit deze zomer vinden?
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      6 juli 2018, 11:00

      Dirk, voor de rit naar de calamiteit toe is vooral de afrit van belang. Die is beschikbaar. Ambulancezorg Groningen stelt dat de afsluiting van de oprit Hereweg richting het oosten weinig gevolgen heeft voor (spoed)patiënten richting het UMCG. De bereikbaarheid van het UMCG is geborgd. De vervoerstijd neemt slechts beperkt toe.
    Verberg de reacties
  17. Dirk

    6 juli 2018, 13:02

    John: Maar dat was niet de vraag. Waar kan ik het document met advies van de hulpdiensten (ook brandweer) vinden?

    En gerelateerd aan je opmerking hierboven: dit weekeind is de afrit Hereweg wel geloten. Waar kan ik het advies van de hulpdiensten over deze afsluiting vinden?
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      10 juli 2018, 14:09

      Dirk, er zijn geen schriftelijke adviezen van de hulpdiensten. Aanpak Ring Zuid en Combinatie Herepoort zitten regelmatig met de hulpdiensten om tafel om de plannen te bespreken. Eventuele maatregelen worden in die overleggen gezamenlijk bepaald. Ik kon je vraag inhoudelijk beantwoorden omdat we op Twitter dezelfde vraag hadden gekregen. Die vraag hadden we daarom aan de hulpdiensten voorgelegd.
    Verberg de reacties
  18. Jan

    20 augustus 2018, 14:05

    Nu de zomerafsluiting niet is doorgegaan lijkt het oorverdovend stil te blijven over de planning. Wat gaat er nu gebeuren om nog meer vertraging te voorkomen? Wanneer worden die damwanden voor het verdiepte deel dan wel ingetrild?
    Verberg de reacties
  19. Fardau (Aanpak Ring Zuid)

    20 augustus 2018, 15:08

    Hoi Jan, de afgelaste zomerstremming zorgt ervoor dat we opnieuw moeten kijken naar de mogelijkheden en naar de planning. We communiceren de werkzaamheden en planning zodra er meer bekend is.
    Verberg de reacties

Reageren