Belangrijkste veranderingen door Aanpak Ring Zuid op een rij

Belangrijkste veranderingen door Aanpak Ring Zuid op een rij

John

De plannen voor Aanpak Ring Zuid gaan definitief door. Wat zijn de belangrijkste veranderingen? We hebben ze nog eens op een rij gezet, van west naar oost.

1. Betere aansluiting op Ring West
Als je vanuit Drachten naar de westelijke ringweg rijdt (of omgekeerd), hoef je niet meer via de minirotondes bij Laan Corpus den Hoorn.
Lees meer ...

Fietsroute Stadspark - Laan Corpus den Hoorn na de ombouw
Vanuit Drachten naar Ring West rijd je straks de minirotondes voorbij.

2. Vrijheidsplein sneller te passeren
Op het Vrijheidsplein, bij de Gasunie, kun je straks altijd doorrijden. Vanuit welke richting je ook komt. Elke verkeersstroom krijgt zijn eigen rijbaan. De verkeerslichten bij de Gasunie en Martiniplaza verdwijnen.
Lees meer ...

Vrijheidsplein
Het Vrijheidsplein is straks sneller te passeren. Rechts MartiniPlaza.

3. Zonder verkeerslichten doorrijden op Julianaplein
De verkeerslichten op het Julianaplein gaan verdwijnen en de wegen kruisen elkaar straks niet meer. De auto’s uit de verschillende richtingen krijgen elk hun eigen rijbaan, boven elkaar. Hierdoor kun je als automobilist gewoon doorrijden.
Lees meer ...

Julianaplein
Op het Julianaplein verdwijnen de verkeerslichten.

4. Nieuwe op- en afrit Vondellaan
Vanaf de Vondellaan kun je straks direct naar de zuidelijke ringweg rijden, richting Drachten of Hoogezand. En ook andersom. Dat is vooral handig voor wie uit De Wijert komt of daar naartoe gaat. Door deze aanpassing wordt de Vondellaan wel een stuk drukker. Daarom wordt de weg opnieuw ingericht. Vanaf de Vondellaan kun je niet direct in de richting van Assen (A28). En omgekeerd ook niet. Daarvoor moet je via de bestaande aansluiting Groningen-Zuid.
Lees meer ...

De nieuwe aansluiting van de Vondellaan op de zuidelijke ringweg. Links de Vondellaan, rechts de A28 vlak voor het Julianaplein.
De Vondellaan (links) met de nieuwe aansluiting op de ringweg.

5. Verbindingsweg tussen Hereweg en Julianaplein
Er komt een nieuwe weg die de Hereweg verbindt met de Brailleweg en daarmee het Julianaplein. Het verkeer rijdt hier in beide richtingen. De weg vervangt de directe op- en afritten bij de Hereweg die verdwijnen.
Lees meer ...

Rechts de Maaslaan in de toekomstige situatie. Daarnaast de nieuwe verbindingsweg tussen de Hereweg en het Julianaplein.
Tussen de zuidelijke ringweg en de Maaslaan komt een verbindingsweg, vanaf Brailleweg naar Hereweg en omgekeerd.

6. Zuiderplantsoen
Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep wordt de weg verdiept aangelegd. De weg verdwijnt hier dus uit het zicht. Over de weg komen drie ‘deksels’ (brede viaducten). Daar bovenop komt een nieuw park: het Zuiderplantsoen.
Lees meer ...

Het toekomstige Zuiderplantsoen boven op de ringweg.
Het toekomstige Zuiderplantsoen boven op de ringweg.

7. Helperzoomtunnel
Tussen de Helperzoom en de Duinkerkenstraat komt de Helperzoomtunnel. Deze tunnel gaat onder het spoor door. Auto’s, fietsers en bussen kunnen door de Helperzoomtunnel van Helpman naar het Europapark en omgekeerd. Vrachtwagens mogen er niet doorheen. De tunnel is nodig omdat de spoorwegovergang bij de Esperantostraat dicht moet.
Lees meer ...

De toekomstige Helperzoomtunnel tussen Helpman en het Europapark.
De toekomstige Helperzoomtunnel tussen Helpman en het Europapark.

8. Vanaf Europaplein sneller naar Sontweg
Bij het Europaplein kun je straks direct naar de Bornholmstraat. Dat is een snelle route als je op weg bent naar de Sontweg (bijvoorbeeld de Ikea), het Sontplein of de Sontbrug. Ga je naar het UMCG of de binnenstad-oost, dan kun je gewoon via de Europaweg.
Lees meer ...

Europaplein
Aansluiting Europaplein: naar Europaweg of Bornholmstraat.

9. Eigen op- en afritten voor Eemspoort/Driebond
Bedrijventerreinen Eemspoort en Driebond zijn straks sneller en eenvoudiger te bereiken. Ze krijgen eigen op- en afritten van de zuidelijke ringweg. Nu moeten klanten en leveranciers uit westelijke richting nog via afrit Europaplein en de lage bruggen over het Winschoterdiep. Die omslachtige route is straks verleden tijd.
Lees meer ...

Eemspoort/Driebond sneller te bereiken.
Eemspoort/Driebond sneller te bereiken.

10. Veranderingen voor fietsers
In het plan voor de ombouw van de zuidelijke ringweg is ook rekening gehouden met het fietsverkeer. De meeste fietsroutes blijven intact of worden vervangen door een gelijkwaardig alternatief. Veel van die fietsroutes worden veiliger en er komen nieuwe fietsroutes bij.
Lees meer ...

Nieuwe fietsroute: langs Europaweg naar het Noordlease Stadion.
Nieuwe fietsroute: langs Europaweg naar het Noordlease Stadion.

Reacties (5)

  1. Jammer

    20 oktober 2016, 16:19

    11. Nieuwe verkeersader door woonwijk: Vondellaan
    12. Verkeerlichtenjungle voor autoverkeer Assen-Groningen centrum (een route waarop nu geen enkel stoplicht is!)
    13. Zwembad Papiermolen geamputeerd
    14. Buurten De Wijert en Rivierenbuurt van elkaar afgesneden voor fiets en te voet. Waardoor station slechter bereikbaar wordt.

    Het zou fijn zijn als jullie eindelijk ook eens de slechte kanten van het plan belichten. Na de uitspraak van de Raad van State hebben jullie niets meer te vrezen
    1. Hannes62

      21 oktober 2016, 00:15

      @Jammer, waar zijn die verkeerslichten dan? Vanaf het Julianaplein is het toch gewoon de A28 zoals wij die kennen?
      1. Jammer

        21 oktober 2016, 14:36

        Om vanuit Assen op het Emmaviaduct te komen (en vice versa) moet je in de toekomst de nieuwe afrit Vondellaan nemen, en vind je daarna 5 keer stoplichten op je weg, twee keer overstekende fietsers, drie keer kruisende auto's. Nu rijd je er zonder enig obstakel het viaduct op.
    2. michel

      21 oktober 2016, 14:58

      11. Er komt een afslag vondellaan, zo kan je richting het centrum.. Ook aan fietsers is gedacht.
      12. Verkeersjungle is onderbuikgevoelens, de "drukte" is nu bij de verl. Here weg.
      13. Onzin het park wat erbij ligt wordt kleiner.
      14. Fietspad tussen rivierenbuurt en de wijert blijft gewoon bestaan, er komt ook een fietsbrug.

      Wel een hoop negatieviteit puur op onderbuikgevoelens, de situatie zoals het er nu bij ligt is niet meer houdbaar. Rond 5 uur naar huis (hoornsemeer) is door de drukte niet meer te doen, doordat er files zijn rond het Julianaplein.
      1. Jammer

        21 oktober 2016, 18:42

        Michel: jammer dat je niet de moeite neemt om je echt erin te verdiepen. Dat doen veel mensen...Jij gaat duidelijk op je eigen onderbuik gevoelens af.
        11: Vondellaan krijgt door de afslag die je noemt een enorme verkeersstroom te verwerken. Leuk als je daar woont. Had veel beter gekund, maar de groene deksels bij het DUO gebouw maken het onmogelijk om de normale afritten van de Verlengde Hereweg te behouden. Die hadden de Vondellaan enorm kunnen ontlasten, zonder dat anderen er last van zouden hebben. Krampachtig vasthouden aan het aanleggen van een dure deksel , die misschien wel mooi is, maar daarmee een hele buurt (De Wijert) belast, is een zeer ongelukkige keuze.
        12: Er is niets "onderbuik" gevoeligs aan. De situatie uit Assen naar her Emmaviaduct is helemaal duidelijk: Nu geen stoplichten, straks een heleboel (meer dan er op de bolfoto's staan, kijk maar in de officiele documenten). Dit heeft helemaal niets te maken met de Hereweg.
        13: Het park van de Papiermolen is een integraal onderdeel van het Rijksmonument (officiele erkenning!). Je legt toch ook niet een weg door de tuin van Paleid t Loo aan, om dan te zeggen dat het huis gespaard blijft?
        14: Twee van de drie fietspaden verdwijnen. Je moet echt beter kijken naar de plannen. En er komt helemaal geen toegankelijke fietsbrug, tenzij je sterk genoeg bent om de Mont Ventoux op te fietsen. De brug wordt namelijk zo steil dat ouderen en gehandicapten (Ja, daar moet je ook rekening mee houden) er zeker niet overheen kunnen.
        1. Michel

          21 oktober 2016, 19:15

          Nogmaals onderbuikgevoelens,

          11. Er komt een afslag klopt en dat zal bij het afslag meer drukte geven klopt. Maar een afslag verder (weet niet of dat technisch haalbaar is) betekend ook dat het verkeer richting centrum via de verlengde herenig moet, of ergens anders een toerist richting de Emmaviaduct. Vondellaan is dan logischer.

          12. Kijk naar de plannen en vanuit assen richting centrum is afslag vondellaan en dan via de rotonde richting centrum, geen stoplichten.

          13. De Papiermolen is inderdaad een rijksmonument, het groen erom heen is niet allemaal onderdeel van. Kijkend op rijksmonumenten.nl bevat het alleen het zwembad.
          De tankinstallatie bij de Bim station in centrum hoort ook niet bij het rijksmonument.
          Dat het jammer is voor het natuur en het park ben ik mee eens, maar door de tunnel komt er weer meer ruimte bij het Sterrebos.

          14. De fietspad en voetpad vanaf de vondellaan naar centrum verdwijnt net als de tunnel bij papiermolen, de brug is een optie, hereweg blijft te fietsen en je kan via de hoornsediep naar het centrum, genoeg opties.

          Nogmaals onderbuik, kijk verder en kijk naar wat het aan positief brengt. Geen files voor het Julianaplein, sterrebos die weer ruimte krijgt. En niet altijd negatief.
          1. jammer

            21 oktober 2016, 20:07

            Jammer dat je nog steeds niet de moeite neemt om goed te kijken. Bijvoorbeeld: Uit Assen via afrit Vondellaan richting centrum kom je echt allemaal stoplichten tegen. Ook voor de rotonde. Verkeerde informatie rondsturen is wel erg gemakkelijk (zeker als je je baseert op onderbuikgevoelens ipv feiten)

            Over opties genoeg voor fietsers/wandelaars: Wacht maar tot je oud bent, dan zul je anders daarover denken. Jammer dat je je niet in anderen kunt verplaatsen. Verder zijn we het natuurlijk allemaal erover eens dat de huidige ring niet goed functioneert, en de die stoplichten weg moeten, maar het plan dat er nu ligt is slecht voor de stad. Als er geen andere mogelijkheden waren geweest dan kun je daar vrede mee hebben, maar er waren wel alternatieven. Die zijn echter niet onderzocht omdat een GL wethouder perse dure deksels wilde hebben. Dit was een politieke beslissing. Je kunt goede sier maken met een dure deksel. Voor de doorstroming, en de bereikbaarheid zijn de deksels een groot probleem. En daardoor ook voor de arme mensen die in de trechters wonen waar nu al het verkeer doorheen geperst wordt.
    3. John (Webredacteur)

      24 oktober 2016, 11:53

      Het is onvermijdelijk dat een plan met zo veel veranderingen ook keerzijden heeft. Daar zijn we ons goed van bewust. De afgelopen jaren hebben we veel overlegd met omwonenden, bedrijven en scholen om de nadelen zo veel mogelijk te beperken. Op deze website vind je uitgebreide informatie over de punten die je noemt.

      Punt 11 bijvoorbeeld staat in het artikel hierboven al genoemd. We erkennen dat het in het noordelijke deel van de Vondellaan veel drukker wordt door de nieuwe aansluiting op de ringweg. Daarom gaan we de straat herinrichten, zodat die ook in de nieuwe situatie veilig is. In overleg met bewoners is gekozen voor vrijliggende fietspaden aan beide zijden van de weg. Lees hier meer over de veranderingen voor De Wijert. Bepaalde woningen komen in aanmerking voor geluidsisolatie, als het geluid binnen in de woning te veel toeneemt.

      Over punt 12 kunnen we zeggen dat er op deze route inderdaad verkeerslichten komen. De verkeerslichten worden op elkaar afgesteld. Er komt een ‘groene golf’, zodat het verkeer richting binnenstad hier goed kan doorstromen.

      Zwembad De Papiermolen (punt 13) levert op haar terrein een relatief klein stuk grond in ter grootte van ongeveer één-vijfde van een voetbalveld. Dit gaat ten koste van een aantal bosschages en een stukje van de ligweide. De Papiermolen kan volledig blijven functioneren en de aanpassingen aan het terrein gebeuren met respect voor het monumentale karakter van dit gebied. Hier vind je meer informatie over de veranderingen bij De Papiermolen.

      Wat betreft de fietsverbindingen bij De Wijert en de Rivierenbuurt (punt 14): er zijn na de ombouw van de ring twee belangrijke noord-zuidroutes naar de binnenstad en het station. De ene loopt via de Vondellaan/Brailleweg en de andere via de Hereweg. Zoals hierboven aangegeven, wordt langs de Vondellaan aan weerszijden van de weg een fietspad aangelegd. Dit fietspad gaat over in een dubbelzijdig fietspad langs het Noord-Willemskanaal richting binnenstad. De andere belangrijke route, de route via de Hereweg, wordt veiliger, omdat hier door de verdiepte ligging (met het nieuwe Zuiderplantsoen) minder kruisende bewegingen zijn met het autoverkeer. De huidige tunnel bij De Papiermolen wordt vervangen door een brug, die bedoeld is voor voetgangers. Hier lees je meer over de fietsverbindingen rond het Julianaplein.
      1. Wolligheid

        27 oktober 2016, 13:55

        Maar waarom kunnen jullie niet gewoon een keer zeggen:

        -Helaas voor diegenen die slecht ter been zijn: de fiets en wandelverbindingen tussen De Wijert en de Rivierenbuurt worden SLECHTER

        -Helaas voor automobilisten uit Assen naar Groningen: jullie krijgen stoplichten dus de verbinding wordt SLECHTER

        -Helaas voor fietsers in de Oost-West richting: Jullie krijgen een nieuw stoplicht om over te steken over de Brailleweg, deze weg wordt zeer druk, de auto's krijgen een groene golf, dus wordt het voor jullie SLECHTER

        - Helaas voor spelende kinderen in de papiermolen: de snelweg komt nu zo dicht langs jullie zwembad dat de luchtkwaliteit SLECHTER wordt.
        1. John (Webredacteur)

          28 oktober 2016, 18:37

          We blijven op dit punt helaas van mening verschillen Wat u slechter noemt, is dat in onze ogen niet altijd. Zoals eerder gezegd erkennen we dat het plan ook keerzijden heeft. Daarom hebben we ons best gedaan om de nadelen zo goed mogelijk te ondervangen. Dat betekent dat bepaalde situaties veranderen. Dit proberen we zo objectief mogelijk te omschrijven. Want wat voor bepaalde groepen een verslechtering is, is dat voor andere mensen misschien niet.
    Verberg de reacties
    Verberg de reacties
  2. Pepe

    21 oktober 2016, 10:01

    Foto van Bornholmstraat is onjuiste weergave, daterend van jaren geleden. Daardoor wel een beetje verwarrend.
    1. John (Webredacteur)

      27 oktober 2016, 13:03

      De impressie is enkele jaren geleden gemaakt, gebaseerd op een foto uit 2013. De situatie hier is inderdaad al weer veranderd, door de nieuwbouw van Noorderpoort. De afslag vanaf de zuidelijke ringweg komt te liggen tussen enerzijds de nieuwbouw van Noorderpoort en de garages, en anderzijds de skivijver, die een iets andere vorm krijgt.
    Verberg de reacties
  3. Piet

    22 oktober 2016, 10:11

    Ik denk ook inderdaad dat dit soort plannen worden gemaakt om zoveel mogelijk mensen te pesten!
    Verberg de reacties
  4. Omwonende

    28 oktober 2016, 11:03

    @ John: Wanneer worden de impressies (waarbij het altijd zomer is en het groen al tien jaar heeft kunnen groeien) op deze website bijgewerkt naar hoe het er in de realiteit nu echt komt uit te zien? Van mij hoeft het groen niet verdord en klein te zijn maar er zijn een aantal zaken veranderd n.a.v. de reparatie van het tracebesluit, deze zie ik nog niet terug. Lijkt me wel zo netjes de mensen nu te informeren hoe het er echt gaat uitzien, volgens mij komt er bijvoorbeeld een iets andere loopbrug... En wordt het Julianaplein echt zo groen uitgevoerd als in de foto bij de laatste nieuwtjes?
    1. John (Webredacteur)

      4 november 2016, 12:16

      De aanpassingen op basis van het Wijzigingsbesluit zijn inderdaad nog niet op deze impressies verwerkt. Combinatie Herepoort is momenteel bezig met het opstellen van een definitief ontwerp. Daarbij horen ook nieuwe impressies. Zodra die beschikbaar zijn, plaatsen we ze op deze website. Dit zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2017 gebeuren.

      Een 'groen' Julianaplein is een van de drie extra wensen in het plan. Het gaat om maatregelen om het nieuwe Julianaplein een zo groen mogelijk aanzien te geven, gezien vanuit een aantal belangrijke zichthoeken in de omgeving. Combinatie Herepoort heeft deze wensen in zijn aanbieding opgenomen. In het contract is de mogelijkheid opgenomen om een of meer van deze wensen niet uit te voeren als een jaar na gunning sprake is van onevenredig grote tegenvallers. De tweede voorwaarde is dat de planologische procedures tijdig zijn doorlopen.

      De nieuwe impressie van het Julianaplein geeft een goed beeld van hoe groen de situatie uiteindelijk gaat worden, enkele jaren na oplevering, als de extra wens wordt gerealiseerd.
    Verberg de reacties

Reageren