Aansluitingen op de Helperzoomtunnel vorderen gestaag

Aansluitingen op de Helperzoomtunnel vorderen gestaag

John

Terwijl naast het spoor de tunnelmoot van de Helperzoomtunnel wordt gebouwd, wordt er ook gewerkt aan de aansluitingen van de nieuwe tunnel op de bestaande wegen aan beide zijden van het spoor. Ook dat werk vordert gestaag.

Helpman
Aan de zijde van Helpman wordt de tunnel aangesloten op de Helperzoom. Vanwege de werkzaamheden is de weg hier gestremd voor autoverkeer. Fietsers kunnen er wel langs. Hoewel de tunnel in het verlengde van de Helper Brink komt te liggen, kan het verkeer straks niet vanuit de tunnel rechtstreeks de Helper Brink in. Het doorgaande verkeer wordt geleid naar de zuidzijde van de Helperzoom. Voor fietsers wordt een veilige oversteek gemaakt. Het autoverkeer heeft hier voorrang. De werkzaamheden aan de Helperzoom duren nog tot ongeveer 9 mei. Daarna kan ook het autoverkeer weer dit deel van de Helperzoom berijden.

Op de Helperzoom zijn de contouren van de nieuwe aansluiting al te zien. Foto: Aanpak Ring Zuid.
Op de Helperzoom zijn de contouren van de nieuwe aansluiting al te zien. Foto: Aanpak Ring Zuid.
Zo sluit de Helperzoom straks aan op de Helperzoomtunnel. Plattegrond: gemeente Groningen.
Zo sluit de Helperzoom straks aan op de Helperzoomtunnel. Plattegrond: gemeente Groningen.

Europapark
Aan de andere kant van het spoor komt de Helperzoomtunnel uit op de Duinkerkenstraat. Daar is een bypass gemaakt, zodat al het verkeer deze werkzaamheden kan passeren. In de toekomstige situatie rijdt het verkeer uit de tunnel linksaf richting het voetbalstadion.

De aansluiting van de Helperzoomtunnel bij de Duinkerkenstraat. Foto: Combinatie Herepoort.
De aansluiting van de Helperzoomtunnel bij de Duinkerkenstraat. Foto: Combinatie Herepoort.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties (6)

  1. Maarten

    3 mei 2018, 14:20

    Mark my words: ik kom vrijwel dagelijk met zowel fiets als auto op de Helperzoom, en als de tunnel eenmaal open is gaat het kruisende verkeer van automobilisten die afslaan en fietsers die rechtdoor willen heel veel ongelukken opleveren. Vooral 's ochtends als het fietsverkeer van zuid naar noord hoog is. Je kunt auto's wel voorrang geven, maar er fietsen daar rond dat tijdstip enorm veel mensen, en diezelfde mensen laten nu rond de Kempkensberg al zien dat ze lak hebben aan verkeersregels door al weken met tientallen tegelijk langs de "verboden voor fietsers" te fietsen.
    1. John (Webredacteur)

      3 mei 2018, 18:05

      Maarten, de gemeente is verantwoordelijk voor het ontwerp van de aansluiting van de Helperzoomtunnel op de Helperzoom. De aansluiting maakt deel uit van de herinrichting van de Helperzoom voor de Fietsroute Plus tussen Groningen en Haren. Je zorgen over de verkeersveiligheid kun je eventueel bij de gemeente aankaarten.
    Verberg de reacties
  2. Agnes

    4 mei 2018, 22:09

    Is er eigenlijk al bekend wanneer de Helperzoomtunnel klaar zal zijn? En is er nog een verschillende datum voor fietsers of auto's? In alle nieuwsbrieven stond steeds dat de tunnel 'voor de zomer' open zou gaan, waarmee de zomervakantie/bouwvak wordt bedoeld? Het zou fijn zijn om te weten wanneer deze route tot de mogelijkheden behoort, want op de meeste ander routes is er nu best wel wat verkeers/bouwhinder...
    1. John (Webredacteur)

      7 mei 2018, 09:54

      Agnes, naar verwachting is de tunnel in de zomer van 2018 klaar voor gebruik, voordat de nieuwe dienstregeling voor bussen op 3 september ingaat.
      1. Agnes

        14 mei 2018, 19:57

        Bedankt, John! En ja.. heb uiteraard nu ook het laatste bericht gelezen over de tegenslag met de grond die anders reageerde dan verwacht, dus er valt gewoon nog niet zo veel te voorspellen... ;)
    Verberg de reacties
  3. Ingrid

    5 mei 2018, 15:14

    Kan je straks vanaf de Duinkerkenstraat van beide kanten de tunnel in met de auto? Of ook alleen vanuit de richting van het stadion? En vanuit de tunnel mag je dus niet rechtsaf de Duinkerkenstraat in, alleen linksaf?
    1. John (Webredacteur)

      7 mei 2018, 09:47

      Ingrid, de Helperzoomtunnel kun je straks inrijden vanaf beide zijden van de Duinkerkenstraat. En andersom kun je vanuit de Helperzoomtunnel zowel linksaf (richting de Boumaboulevard) als rechtsaf (richting het afvalbrengstation). Het meeste verkeer zal van en naar de Boumaboulevard rijden.
      1. Ingrid

        7 mei 2018, 09:55

        John, bedankt!
        Mag ik jullie (iedereen die aan deze site meewerkt) trouwens een compliment geven, ik vind het positief opvallen dat er ook echt aandacht besteed wordt aan de reacties. Het is misschien niet altijd het antwoord waarop men hoopt, maar vaak worden reacties gewoon genegeerd (elders) en ik vind het echt positief dat jullie wel interactief bezig zijn. Dat mag ook wel eens gezegd vind ik. :)
    Verberg de reacties
  4. Jan ter Beek

    5 mei 2018, 17:31

    Mag ik erop rekenen dat de Helperzoom thv de nieuwe tunnel weer open is als de noordelijke rijbaan van de ringweg dicht gaat? Ik moet op 10 mei naar Drachten en het scheelt me een heel stuk als ik dan langs zuid kan omrijden in plaats van om de noord over de drie andere ringwegen...
      1. Jan ter Beek

        9 mei 2018, 17:03

        Bijna John. Europapark.
        1. Jan ter Beek

          9 mei 2018, 17:07

          ... maar ik moet nog wat ophalen in de Wijert-Zuid.
    Verberg de reacties
  5. H.Stel

    7 mei 2018, 11:27

    Blijven tijdens het Hemelvaartweekend de spoorwegovergang Esperantostraat ,Kemkersberg en de oprit Hereweg- Julianaplein wel open? Of moeten wij uit de Linie ook omrijden als we naar de A 28 en A 7 willen .
    Mvg H.Stel
    1. John (Webredacteur)

      9 mei 2018, 11:00

      Sorry voor onze late reactie. Vanaf De Linie kunt u via de spoorwegovergang Esperantostraat, de Kempkensberg en de oprit Hereweg-Julianaplein richting Drachten. Deze route is open. Wel is de oprit bij de Kempkensberg richting Hoogezand dicht.
    Verberg de reacties
  6. Kees Steen

    9 mei 2018, 22:05

    Jammer dat er nu een tegenslag is. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, toch?
    Succes verder
    Verberg de reacties

Reageren