Marinus Hol (Deli XL): “Wij laten het Julianaplein letterlijk links liggen”

Marinus Hol (Deli XL): “Wij laten het Julianaplein letterlijk links liggen”

Annette

Deze zomer begint de ombouw van de zuidelijke ringweg. Deli XL, gevestigd in het Groothandelscentrum aan de Osloweg, speelt vroegtijdig in op de werkzaamheden: “Wij laten het Julianaplein letterlijk links liggen, door onze rayons anders in te delen. Zo garanderen wij de tijdige leveranties aan onze klanten, maken we minder kilometers en besparen we op de kosten door stilstand te vermijden”, aldus Marinus Hol, Manager Operations bij de Groningse vestiging van deze Foodservice Groothandel.

Deli XL – dat vanaf 12 juni Bidfood heet –bedient Noord-Nederland o.a. vanuit haar vestigingen in Groningen en Drachten. “In totaal rijden we met ruim 30 vrachtwagens in deze regio. Tot voor kort werden onze klanten tot aan Marum bediend vanuit Drachten en reden wij vanuit Groningen naar klanten ook ten westen van het Julianaplein, zoals in Leek, Peize en Tolbert”, vertelt Marinus Hol. “We waren al bezig met een nieuwe indeling van de rayons; inspelen op de ombouw van de zuidelijke ringweg kwam dus op een mooi moment voor ons.”

‘Zo dicht mogelijk om de kerk’
De inzet, van wat zo mooi heet de ‘her-rayonering’, was om vertraging tot een minimum te beperken, CO2-uitstoot te verminderen door kilometers te beperken en om de kosten te reduceren. “Het streven was dus een ‘rondje zo dicht mogelijk om de kerk’ te realiseren. Dit komt erop neer dat onze vestiging in Drachten alles doet ten westen van het Julianaplein en dat wij vanuit Groningen alles ten noorden, oosten en zuiden van het Julianaplein bedienen. We laten vanuit Groningen het Julianaplein dus letterlijk links liggen. Elke kilometer minder scheelt in kosten en in CO2, een belangrijke doelstelling van onze organisatie.

Bovendien, er hoeft maar een klein ongeluk te gebeuren op de ringweg en we staan stil. Elke vertraging betekent dat wij onze klanten niet optimaal kunnen bedienen. Die verrassingen willen we zo vermijden.”

Voor het eigen personeel is het volgens hem minder noodzakelijk om te zoeken naar alternatieve tijden of manieren van reizen. “Veel van onze mensen werken vooral vanuit de nachtelijke uren, dus voor de ochtendspits aan, of na de avondspits, ter voorbereiding. Daar hoeven we niet veel aan te veranderen om verkeer uit de spits te halen. De medewerkers die wel te maken gaan krijgen met de spits houden we zo goed mogelijk op de hoogte door informatie van Groningen Bereikbaar met ze te delen.”

"Hoe minder vrachtverkeer, hoe beter de doorstroming."

Aanpak Ring Zuid: ook goed voor omliggende wegen
Het rondje om de kerk heeft meer voordelen. Marinus Hol: “Het betekent ook dat onze vrachtwagens nauwelijks meer gebruik hoeven te maken van het Julianaplein. En dat is tijdens de ombouw een goede zaak: hoe minder verkeer, hoe beter de doorstroming en dat geldt zeker voor minder vrachtverkeer.”

Marinus Hol is groot voorstander van de aanpak van de zuidelijke ringweg. “Dit had jaren eerder al moeten gebeuren vind ik. Niet alleen vanwege de ring zelf, maar ook op de onderliggende wegen. Je ziet dat ook de hele binnenstad tijdens de spits steeds vaker vast staat, met mensen die de zuidelijke ringweg vermijden. Dus doorstroming op de hoofdader is ook goed voor de andere wegen in de stad.”

Zorgen zijn er zeker. “Wij zitten vlak aan de ringweg en ja, ik maak me wel zorgen over de werkzaamheden en wat dat ook voor ons betekent. Maar ik vind dit een prachtig project en het eindresultaat ziet er heel mooi uit. Wat mij betreft mag Combinatie Herepoort morgen beginnen, hoe eerder hoe beter. En Deli XL is er helemaal klaar voor!”

Dit artikel is met toestemming overgenomen uit de Groninger Ondernemers Courant.

Reacties (0)

Nog geen reacties

Reageren