Gerard Huizingh en Edwin Horinga (Combinatie Herepoort): 'Dit omzetweekend was een belangrijke stap in het project’

Gerard Huizingh en Edwin Horinga (Combinatie Herepoort): 'Dit omzetweekend was een belangrijke stap in het project’

GH+O Communicatie

Midden in de stad de ringweg vernieuwen. Op dezelfde plek als waar de huidige ringweg ligt. En het verkeer? Dat blijft gewoon rijden. Onmogelijk? Als je het aan uitvoerder Edwin Horinga en werkvoorbereider Gerard Huizingh vraagt, is het antwoord “nee”. "Maar het is wel een flinke uitdaging.”

Ze hebben een pittig weekend achter de rug. Van 5 tot 7 april werd de tijdelijke weg van de A28 richting Assen klaargemaakt voor gebruik. Zondagochtend om 9.00 uur werd het verkeer omgezet. “Begin maart hebben we de eerste helft van de tijdelijke weg al in gebruik genomen. Het verkeer van de A28 richting het Julianaplein reed sindsdien al op de tijdelijke weg”, vertelt Edwin.

"We willen overlast zo veel mogelijk inperken, maar moeten ook ons werk gedaan krijgen. Het is continu zoeken naar de balans daarin.”

Balans
Het bouwen van het nieuwe Julianaplein is een grote uitdaging, weten de twee. “Meerdere factoren maken dit project complex”, vertelt Gerard. “Doordat we midden in de stad bouwen, moeten we rekening houden met omwonenden. Dat doen we door werkzaamheden die lawaai of trillingen veroorzaken, zo veel mogelijk overdag uit te voeren. Maar de stad moet ook bereikbaar blijven. Daarom moeten we andere werkzaamheden juist ’s nachts doen, als er minder verkeer is. We willen overlast zo veel mogelijk inperken, maar moeten ook ons werk gedaan krijgen. Het is continu zoeken naar de balans daarin.”

Deadline
Een andere uitdaging waar Gerard, Edwin en hun collega’s mee te maken hebben, is de factor tijd. Edwin: “In een omzetweekend is er maar één ding dat telt: de deadline van de openstelling. Zo moesten we er afgelopen weekend voor zorgen dat maandagochtend om 6.00 uur al het verkeer over de tijdelijke weg reed. Om die deadline te halen, bereiden we een omzetweekend zo goed mogelijk voor. Helaas komen we weleens onvoorziene dingen tegen: zo liggen kabels en leidingen soms anders dan op tekeningen staat en is de situatie buiten net anders dan vooraf gedacht. Dan moeten we snel schakelen. Want die deadline móéten we halen.”

Grote stap
Toch vinden de werkvoorbereider en de uitvoerder het fantastisch om aan het nieuwe Julianaplein te werken. “Als na een wekenlange voorbereiding alles samenkomt in één weekend, is dat heel gaaf”, vindt Gerard. Edwin knikt. “De afgelopen weken waren best pittig. Iedereen heeft keihard gewerkt. Veel moest ’s nachts gebeuren, dat vraagt veel van een mens. Maar het is gelukt.” Gerard: “Dit was een belangrijke stap in het project. Nu kunnen we het oude viaduct over de Brailleweg slopen. Daarna beginnen we langzamerhand met de bouw van het nieuwe Julianaplein. En dat is waar we het uiteindelijk allemaal voor doen.”

Edwin Horinga (links) en Gerard Huizingh (rechts) bij het oude viaduct aan de Brailleweg dat nu gesloopt kan worden. Foto: Jeroen van Kooten.
Edwin Horinga (links) en Gerard Huizingh (rechts) bij het oude viaduct aan de Brailleweg dat nu gesloopt kan worden. Foto: Jeroen van Kooten.

Titelfoto: Jeroen van Kooten.

Reacties (2)

  1. Haagsma

    12 april 2019, 12:13

    Vakwerk¡!! ¡!!!!!! ¡!!!!!!!!! ¡!!!
    Verberg de reacties
  2. Henk Wolfslag

    14 april 2019, 10:47

    Als Qbuzz chauffeur hebben we dagelijks te maken met de werkzaamheden op het Julianaplein. Het verkeer zoveel mogelijk in goede banen leiden, en de werkzaamheden verrichten. Met zo weinig mogelijk overlast!Ik geef het je te doen! Hulde voor al deze mensen die aan dit project werken. Uitzien naar het eindresultaat!
    Verberg de reacties

Reageren