“Ze hadden de zuidelijke ringweg al veel eerder moeten aanpakken”

“Ze hadden de zuidelijke ringweg al veel eerder moeten aanpakken”

Bezoekers Ikea

“De zuidelijke ringweg: dat is toch echt wel een groot probleem”, zegt Johan Dirks meteen als we hem vragen wat hij van de bereikbaarheid van de stad Groningen vindt. “Vroeger kwam ik er voor mijn werk ontzettend vaak langs. Toen was het al een probleem en dat is er niet veel beter op geworden. De doorstroming kan veel beter. Volgens mij moeten ze de A7 gewoon via een tunnel aansluiten op de A28.”

Johan Dirks is samen met zijn partner Janine van der Heide bij de Ikea om daar te lunchen. Ze komen uit Kloosterburen en zijn een dagje naar de stad om wat boodschappen te doen. “En dat valt prima te combineren met een lunch bij de Ikea”, zegt Janine van der Heide. Over de bereikbaarheid van het woonwarenhuis heeft het stel geen klagen. “Vanuit het Noorden is de Ikea goed bereikbaar, maar als je vanuit het Zuiden moet komen heb je op sommige momenten een probleem”, zegt Dirks.

Hoogste tijd
Dirks vindt het ‘belachelijk’ dat het zolang heeft moeten duren voordat de problemen bij de zuidelijke ringweg eens goed worden aangepakt. “Wij reizen ontzettend veel en Groningen is tussen Bremen en Amsterdam het enige punt waar je vast kunt lopen”, zegt hij. Dirks volgt alle werkzaamheden aan de Groningse ringwegen op de voet. “Het is goed dat ze nu eens met de zuidelijke ringweg aan de slag gaan. Als je ziet wat ze in de Randstad allemaal voor elkaar kunnen krijgen, dan duurt het hier wel heel lang voordat een relatief eenvoudig project van de grond komt.”

Tunnel
Volgens Dirks zou het de beste oplossing zijn om een tunnel te graven waarbij de A7 en de A28 met elkaar worden verbonden. “Het is misschien een wat duurdere optie, maar dan heb je wel wat. Een weg met daarop een bos, zoals nu het plan is, dat zie ik ook niet echt zitten. Met die tunnel ben je volgens mij gewoon klaar.”

Draagvlak
Dirks en Van der Heide snappen wel dat draagvlak onder bewoners belangrijk is. “Er zal altijd discussie zijn en die moet ook gevoerd worden. Het zal ook zeker overlast geven, maar daar krijg je ook wat voor terug”, zegt Dirks.

Slim plannen
Daarmee doelt hij ook op de oostelijke ringweg. “Want dat is echt een prachtig stuk weg geworden. Al die viaducten zijn echt heel mooi. En het is goed dat ze de projecten niet tegelijk uitvoeren, maar de werkzaamheden slim plannen zodat de stad niet ineens overal op slot zit.”

Reactie projectorganisatie

Tussen 2005 en 2009 zijn verschillende mogelijkheden om de zuidelijke ringweg te verbeteren onderzocht.  Daarbij is ook gekeken naar tunnelvarianten. Veel inwoners vonden die aantrekkelijk, maar een tunnel bleek uiteindelijk niet haalbaar. De doorslaggevende reden daarvoor is dat de zuidelijke ringweg op- en afritten heeft. In een tunnel mogen die niet worden aangelegd. Een tunnel zonder op- en afritten is technisch wel uitvoerbaar, maar kost veel meer geld dan beschikbaar is. Boven de grond zou dan bovendien nog een omvangrijk wegenstelsel nodig zijn, om verkeer de stad in en uit te leiden.

De aanpak die in 2009 is gekozen was voor de verantwoordelijke bestuurders van Rijk, Provincie en Gemeente het beste alternatief. Daarbij wordt de ringweg over een afstand van 1100 meter verdiept aangelegd. Maar niet op de punten waar op- en afritten nodig zijn.

In de bibliotheek van de website www.aanpakringzuid.nl zijn de stukken hierover te vinden, onder Planhistorie (voor 2010).

En wat het slim plannen van werkzaamheden betreft: dat is inderdaad van groot belang. De samenwerkingsorganisatie Groningen Bereikbaar speelt daarbij een heel belangrijke rol. In Groningen Bereikbaar werkende wegbeheerders  Rijkswaterstaat, Gemeente Groningen en Provincie Groningen samen met spoorbeheerder ProRail, de Provincie Drenthe en Groninger Werkgevers. Ook de projectorganisatie Aanpak Ring Zuid is aangesloten bij dit samenwerkingsverband. 

Reacties (0)

Nog geen reacties

Reageren